על הקשר שבין מבדקי מיון, דימוי עצמי וארגוני

על הקשר שבין מבדקי מיון, דימוי עצמי וארגוני

הדימוי העצמי הארגוני שלכם דומה יותר לזה של יחידות נבחרות או לזה של החיילות הכלליים? האם קבלה לעבודה אצלכם בחברה זה סמל סטאטוס או שכל אחד יכול להתקבל?

שיתוף
מיון עובדים

מסתבר שמבחני מיון למיניהם משליכים לא רק על איכות המועמדים שמתקבלים לארגון אלא גם על הדימוי העצמי של הארגון ועובדיו.

ברור לכולנו שלהתקבל לטייס, צנחנים או כל יחידה מאתגרת בשירות הצבאי, כרוך במבדקי מיון קפדניים, פסיכוטכניים ואחרים, לעומתן, יש יחידות שכדי להתקבל אליהן, אין צורך בכך, "כולם מתקבלים", ולכך השלכות מרחיקות לכת על הדימוי העצמי של אותם חיילים והיחידות שבהם מדובר.

טעות נפוצה היא שארגונים רבים נוהגים להיעזר במבדקי מיון פסיכוטכניים (אם בכלל) רק עבור תפקידים בכירים, וזאת מפאת העלויות הכרוכות בכך, (למרות שחלו בנושא זה תמורות גדולות, ראה/י בהמשך) רק תפקידים בכירים ש"מצדיקים" את ההוצאה הגבוהה, את בזבוז הזמן והלוגיסטיקה הכרוכה בכך מתקבלים לארגון לאחר מבדק פסיכוטכני.

הנזק שנגרם לארגון הוא כפול, תחלופה גבוהה ודימוי עצמי נמוך (הן של העובד והן של המחלקה/תפקיד), הניסיון מוכיח שכל ארגון אשר הנהיג שיטת מיון מכובדת ומקובלת יצא נשכר בשני ההיבטים. לעומת זאת, המסר שמועבר למי שאינו נדרש לכך די ברור – "כל אחד מתקבל לכאן" או כאשר קיימת הבחנה לפי רמת התפקיד – "התפקיד שלך לא ממש חשוב או נחשב…".

יתרה מזאת, בארגונים רבים קיימת "מחלקה בעייתית" כזו שהעובדים בה מצויים במאבק כוח מול ההנהלה, העדר מערכת מיון משמשת כקלף בידיהם: "תברחו" הם אומרים לעובדים החדשים "זה לא במקרה שכל אחד מתקבל לפה…, אני כבר מבוגר אבל אתה צעיר…, כל שבוע בא לכאן מישהו חדש ועוזב, תלך הביתה! חבל על הזמן שלך…"

שיקול נוסף אם כי פחות שכיח, מערכת מיון מקצועית יכולה לשמש כסנן לגיטימי ונטול פניות מפני הלחץ שמופעל על ידי עובדים המבקשים להכניס לארגון מקורבים בעיתיים הפוגעים באיכות ההון האנושי, העדר מערכת כזו משאירה את מנהל הגיוס חשוף ללחצים ולמעשה ללא יכולת התנגדות המסתמכת על כלי אובייקטיבי.

החדרת מבחני מיון פסיכוטכניים לתרבות הארגונית תשפר את הדימוי העצמי של עובדיה, תקנה להם תחושה של "קבוצת איכות" ותעזור להם לראות את האינטרס הארגוני כתואם את שלהם, זאת בנוסף למחקרים הרבים המורים על כך שהיא תצמצם באופן משמעותי את תחלופת העובדים בארגון והמשאבים הכרוכים בכך.

מנהלי משאבי אנוש, גיוס ואפילו מנכ"לים בארגונים קטנים שהטמיעו בארגון מערכות מיון מתקדמות (כגון מבדקי מיון פסיכוטכניים באמצעות האינטרנט אשר עלותם נעה סביב 50 ₪ לבחינה הכוללת כישורים + אישיות) יצאו נשכרים, גם בטווח המידי והפרקטי, אבל הרבה יותר מכך, בכל הקשור לדימוי העובדים והארגון, שינוי כזה לא בהכרח יתקבל בברכה מידית על ידי כולם…,  ואולם, מנהלים שהשכילו להוביל את הארגון בדרך הזו, שדרגו גם את מעמדם האישי.


לוגיפס* מאת: גבי אדם, מנכ"ל לוגיפס – אבחון פסיכוטכני ממוחשב. חברת לוגיפס מפעילה מערכת של מבחנים פסיכוטכניים הבודקת כישורים ואישיות של מועמדים לעבודה כבר בשלב הסינון הראשוני. למידע נוסף על החברה והמערכת – לוגיפס, מבחני מיון פסיכוטכניים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה