שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

בשנים האחרונות הלכה וגברה המגמה להעסיק בארגונים פרילנסרים במקום עובדים שכירים.

העסקת הפרילנסרים פוטרת את הארגון מיחסי עובד מעביד, כל עוד הפרילנסר הוא אכן פרילנסר ולא עובד של החברה שמעמדו כפרילנסר נועד למטרה אחת בלבד של אי תשלום זכויות סוציאליות.

בנוסף, העסקת פרילנסרים מאפשרת לארגון להרחיב משמעותית את מאגר הטלנטים.

בד בבד הלכה וגברה המגמה בקרב עובדים צעירים מדורות ה-Y וה-Z להעדיף עבודה כפרילנסרים ולעבוד עבור כמה ארגונים במקביל, תוך שהם מקבלים תשלום כנגד חשבונית.

כל זה היה טוב ויפה עד שהגיע משבר הקורונה וטרף את הקלפים. לכאורה, לא היה אמור להיות שינוי מבחינת הפרילנסרים.

בימים אלו, כאשר ארגונים לא יכולים ולא מורשים לעבוד בתפוקה מלאה, רבים מהעובדים השכירים עובדים מהבית.

מאחר שהפרילנסרים ממילא עובדים מביתם (או לפחות רובם), הם היו אמורים להמשיך לעבוד כרגיל.

אלא שבהיעדר אפשרות למכור את מוצרי ושירותי הארגון, ארגונים רבים נאלצים להוציא עובדים רבים לחופשות ללא תשלום (חל"ת) ואף לפטר עובדים, משום שכתוצאה מקריסת ההכנסות אין להם אפשרות לשלם משכורות.

כל עוד העובד הוא שכיר, הוא יכול לקבל דמי אבטלה. הפרילנסרים, לעומת זאת, אלו שאיבדו את מקור הכנסתם משום שהארגון עצר הוצאות או שאינו זקוק להם בימים אלה בהם נעצרו המכירות, אינם זכאים לדמי אבטלה.

גורלם של הפרילנסרים הוא זהה לגורלם של כל עצמאי אחר ובעל עסק קטן.

דווקא בימים אלו, כאשר ארגונים אינם זקוקים לשירותיהם של הפרילנסרים, כדאי וחשוב לא לנטוש את הפרילנסים לגורלם ולהנחות אותם לגבי זכויותיהם לקבלת המענק.

כידוע, עצמאים (פרילנסרים) שהכנסתם ירדה במידה משמעותית בעקבות משבר הקורונה (ירידה של יותר מ-25% לעומת התקופה המקבילה ב-2018) זכאים למענק כספי.

בניגוד לשכירים, שכדי להרשם לקבלת דמי אבטלה על המעסיק לשלוח אל לשכת התעסוקה את הטפסים המתאימים, הפרילנסרים צריכים להירשם באיזור האישי ברשות המיסים כדי לקבל את המענק.

את התביעה לפעימה הראשונה ניתן להגיש את התביעה עד ל-10 ביוני. עם זאת, פרילנסר שהחל לעבוד כפרילנסר רק בשנת 2019 חייב קודם להגיש את הדו"ח השנתי ל-2019 לפני שהוא מגיש את התביעה למענק.

המענק יהיה בשיעור 65% מהכנסתו החודשית הממוצעת של הפרילנסר בשנת 2018 ולא יותר מ-6,000 שקלים.

לגבי פרילנסר שפתח תיק עצמאי בין ה-1 בינואר 2019 ל-1 בספטמבר 2019 יקבע סכום המענק על פי נתוני שנת 2019

בנוסף, יש ליידע את הפרילנסרים כי לגבי המענק שישולם בפעימה השנייה הוגמשו הקריטריונים.

על פי הודעת משרד האוצר, בפעימה השנייה של המענק יהיו הקלות בתנאי הזכאות.

לגבי הפעימה השנייה יבוטל הקריטריון של הכנסה כוללת של משק הבית. בנוסף, העצמאים עצמו יוכל לבחור אם ההכנסה החייבת החודשית הממוצעת תיקבע לפי הכנסותיו בשנת 2018 או לפי הכנסותיו בשנת 2019.

זאת ועוד, שיעור המענק בפעימה השנייה יוגדל ל-70% מההכנסה החייבת החודשית הממוצעת (ב-2018 או ב-2019 על פי נתוני הפרילנסר).

והסכום המקסימלי שינתן כמענק בפעימה השנייה יעמוד על 10,500 שקלים.

הפרט אולי החשוב ביותר הוא שהתנאי לקבלת המענק הוא ירידה במחזור הפעילות (בהכנסות, לא ברווח) בהיקף של 25% לפחות, תיבדק לפי חודשים מרץ-יוני 2020 לעומת מרץ-יוני 2018.

כאמור, הקלות אלה חלות רק על הפעימה השנייה של המענק ואינן רלוונטיות לפעימה הראשונה של המענק. הפעימה הראשונה משולמת החל מחודש אפריל וניתן להגיש בקשה לגביה עד ל-10 ביוני השנה.

סכום המענק יפחת בהדרגה, אך לא יהיה נמוך מ-3,000 שקלים.

הפרילנסרים הזכאים הם אלו שגילם בשנת 2019 היה 20 או יותר (יליד 1999 ואילך) ושהיה פרילנסר פעיל (עם תיק ברשויות המס ודיווחים לרשויות המס) בין 1 בספטמבר 2019 ל-29 בפברואר השנה לכל הפחות (כלומר, או מוקדם יותר).

אבל התנאי הראשון לקבלת המענק הוא שהפרילנסר הגיש דו"ח שנתי למס הכנסה (אלא אם כן הוא פטור מהגשת דו"ח שנתי) ואם הוא עוסק מורשה, גם דיווחים למע"מ בזמן.

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה