הישראלים אינם מרוצים מהמצב הכלכלי ביחס למדינות ה- OECD

הישראלים אינם מרוצים מהמצב הכלכלי ביחס למדינות ה- OECD

הדבר נכון בעיקר לגבי אלו שלא היו מועסקים נכון לתקופת הסקר

שיתוף
מדד אמון הצרכנים

מדד אמון הצרכנים

על פי מדד אמון הצרכנים של הלמ"ס שפורסם היום (ב'), בישראל ערך המדד (9%-) נמוך בהשוואה לרוב מדינות ה-OECD.

מדד אמון הצרכנים במרץ 2018 עומד על 9%-, בדומה לחודש שקדם לו. הנתונים מצביעים על מגמה חיובית מאז יוני 2013 (אז עמד ערך המדד על 36%-). למגמה זו תורמים בעיקר שני מאזנים: המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית והמאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של המדינה. ציפיות הפרטים לגבי המצב הכלכלי של משק הבית הן חיוביות מאז נובמבר 2015 וערך המאזן בחודשים האחרונים, שנע בטווח של בין 8%-5%, מעיד על אופטימיות זהירה. ערכו של המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה שעומד החודש על 8%-, מעיד גם הוא על מגמת שיפור בציפיות הפרטים לעומת יוני 2013, אז עמד על 52%-.

במרבית מדינות ה-OECD נצפית מגמת שיפור לגבי מדד אמון הצרכנים.

בגרמניה נצפית מגמת שיפור מאז פברואר 2016 (6%- לעומת 6% במרץ 2018); באוסטריה ניכרת מגמת שיפור, מערך של 16%- בנובמבר 2015 לערך חיובי, 13% במרץ 2018; בהולנד , נצפית מגמת שיפור מאז מרץ 2016 (3%-) וערך המדד בה החודש מעיד על אופטימיות ועומד על 19%. באיטליה חל שיפור בחודשים האחרונים – 16%- ביולי 2017, לעומת 6%- במרץ 2018; גם ביוון נצפה שיפור במדד אמון הצרכנים (על אף שנותר נמוך), מ-74%- במרץ 2017, ל-53%- במרץ 2018.
בצרפת, שבה נצפתה מגמת החמרה מאז חודש יוני ועד חודש אוקטובר 2017, התייצב ערך המדד בחודשים האחרונים, ובמרץ הוא עומד על 6%-.

בממלכה המאוחדת חלה התייצבות של המדד מתחילת שנת 2017 (3%- במרץ 2018), לאחר מגמת ההחמרה שחלה בקיץ 2016. מאז קיץ 2016, ערך מדד אמון הצרכנים שם שלילי, במקביל להצבעה ולהיערכות לקראת הפרישה מהאיחוד האירופי (ה-Brexit). יש לציין כי בשנים 2014 ו-2015, נצפו בממלכה המאוחדת ערכים חיוביים של מדד אמון הצרכנים, אשר העידו על אופטימיות.

בספרד ערך המדד יציב מאז תחילת 2015 (עומד על 4%- במרץ).

במדינות הסקנדינביות דנמרק, שוודיה ופינלנד ערך המדד חיובי ונע בטווח שבין 14% לבין 25%. בפינלנד ערך המדד הגבוה ביותר מבין המדינות שנבחנו (25%). גם בהולנד, בלוקסמבורג ובצ'כיה ערך המדד חיובי לרוב, בשלוש השנים האחרונות.

ביוון ערך המדד נותר חריג ונמוך במיוחד, 53%-, נוכח המשבר הכלכלי העמוק.

מדד אמון הצרכנים לחודשים מרץ 2016, 2017 ו-2018 במדינות OECD נבחרות:

מדד אמון הצרכנים 2018. באדינות הלמ"ס
מדד אמון הצרכנים 2018. באדיבות הלמ"ס

השפעת ההעסקה ותעודת הבגרות על אמון הצרכנים

על פי נתונים, בקרב אלה שאינם מועסקים עומד ערך המדד על 18%- ומצביע על פסימיות רבה יותר לעומת המועסקים, שאצלם ערך המדד הוא 5%- .

בקרב חסרי תעודת בגרות עומד ערך המדד על 16%- ומצביע על פסימיות רבה יותר, הן לעומת בעלי תעודת בגרות או תעודה על-תיכונית, והן לעומת בעלי תעודה אקדמית, שאצלם ערך המדד הוא 4%- ו-7%-, בהתאמה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה