היעדרות מהעבודה בשעת חירום: מה אומר החוק?

היעדרות מהעבודה בשעת חירום: מה אומר החוק?

מצבי חירום מעלים דילמות סבוכות מצד המעסיק לגבי היחס להיעדרות עובדיו. עם זאת, החוק להגנה על עובדים בשעת חירום מסדיר באופן חד משמעי את זכויות העובד

שיתוף
היעדרות מהעבודה בזמן חירום

במציאות שאנו חיים בה בארץ, מצבי חירום כגון מלחמה אינם עניין נדיר. מעבר לאיום הביטחוני, מעסיקים המצויים בסמוך לקו האויב נאלצים להתמודד עם מצבים מורכבים כמו היעדרות עובדיהם בשל סגירת מוסדות החינוך או בשל החשש להגיע לאזור העבודה החשוף לפגיעות טילים. עם זאת, המחוקק נערך למצב זה והסדיר את זכויות המעסיק לצד זכויות העובדים.

חוק הגנה על עובדים בשעת חירום (התשס"ו – 2006) אוסר על מעסיק לפטר עובד במצב שבו נבצר מהעובד להתייצב לעבודה במקרה של הכרזה על מצב מיוחד בעורף או בשעת התקפה.

כמו כן, חל איסור על מעסיק לפטר עובד שנבצר ממנו להתייצב לעבודה בעקבות הפסקת פעילות מוסדות החינוך (כדי להשגיח על ילדיו) מחמת הוראות השעה.

החוק להגנה על עובדים בשעת חירום קובע כי בנסיבות אלה תישמר רציפות עבודתו של העובד וכן יישמרו זכויותיו התלויות בוותק, חרף היעדרותו.

על מנת להבין את מהות החוק ואת הרקע לחקיקה יש לחזור ולבחון את המציאות בתקופת מלחמת לבנון השנייה. במהלך תקופה זו, הכריז פיקוד העורף על אזורים שונים בארץ כמצויים ב"מצב מיוחד בעורף". משמעות הדבר שבאזורים אלה קיים סיכון לחיי אזרחים המתגוררים או העובדים בהם ולכן עובדים רבים נעדרו מהעבודה לעתים תכופות. כמו כן, מוסדות חינוך באזורים אלה נסגרו לעתים תכופות, מה שמנע מהורים רבים לעזוב את ילדיהם לבד בבית כדי לצאת לעבודה.

החוק להגנה על עובדים בשעת חירום קובע כי המעסיק לא יוכל לפטר את העובד הנעדר במקרה בו מוסד הלימודים של הילד/ים שלו נסגר עקב הוראות שעת חירום באם התקיימו אחד משלושת התנאים הבאים:

  1. העובד הינו הורה יחיד.
  2. בן הזוג של עובד אינו נעדר מעבודתו בשעת חירום.
  3. במקום העבודה של העובד או של בן זוגו לא נמצא סידור הולם להשגחה על הילד.

איסור פיטורים (תיקון: תשס"ז 3) קובע כי חל איסור לפטר עובד בשל היעדרותו או אי-ביצוע העבודה, מחמת הוראה שניתנה בשעת התקפה [לפי סעיף 9(ג)] לחוק ההתגוננות האזרחית. החוק אוסר על מעביד  לפטר עובד באם נבצר מממנו  להתייצב לעבודה היות שנאלץ להשגיח על ילדו בעקבות סגירת מוסדות החינוך בהם הילד לומד או שוהה.

בידי בית הדין לעבודה ישנה הסמכות הבלעדית לדון בכל תובענה לפי פרק זה, ובמסגרת זו  רשאי בית הדין לפסוק פיצויים  לטובת העובד גם באם לא נגרם נזק של ממון. כמו כן, מוסמך בית הדין לעבודה לתת צו מניעה או צו עשה, במקרים בהם פסק השופט כי הענקת פיצויים בלבד אין בה כדי למצות את הצדק.

האם מותר להוציא עובדים לחופשה מאולצת במצב חירום?

חוק חופשה שנתית  קובע כי מעביד רשאי להוציא עובדים לחופשה ללא הודעה מוקדמת.  עם זאת, במידה והמעסיק מבקש להוציא את העובד לחופשה באורך של מעל שבעה ימים, מחויב למסור לעובד הודעה לא פחות משבועיים מראש.

האם מותר לחייב עובדים להתייצב לעבודה במצב חירום?

ישנו מגזר מסוים של עובדים שאותו ניתן לחייב להתייצב לעבודה גם בעתות משבר: העובדים במפעלים וענפים שירותים המוגדרים כשירותים חיוניים כגון עובדי הרשויות מקומיות, משרדי ממשלה, עובדים בשירותי חירום, צוותים רפואיים ועובדי בתי חולים.
                 
במקרה בו מעביד מפטר עובד בניגוד להוראות החוק או במקרה בו מעסיק מפטר עובד קבלן או מפסיק את עבודתו בניגוד להוראות החוק – צפוי המעסיק  לקנס.

על מנת ללמוד עוד על אודות דיני עבודה, אתם מוזמנים לכנס דיני עבודה שייערך בקרוב. לפרטים מלאים לחצו כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה