אפלייה ביריד התעסוקה?

אפלייה ביריד התעסוקה?

מועמדת לעבודה נכה שהגיעה אתמול ליריד התעסוקה בגליל טענה כי הגישה מועמדות לעמותה ונדחתה על רקע נכותה. בנוסף טענה כי הפארק בו התקיים היריד אינו נגיש לנכים

שיתוף
גיוס עובדים באמצעות יריד תעסוקה

מבחינת צילה לייפר, תושבת נשר, יריד התעסוקה שהתקיים אתמול על ידי המשרד לפיתוח הנגב והגליל לא הסתיים בהגשת עשרות קורות חיים ובטח שלא במציאת עבודה. לייפר, נכה המתניידת בכיסא גלגלים, הגיעה ליריד התעסוקה כשהיא מוכנה היטב: עוד לפני שנרשמה ליריד היא טרחה לוודא מספר פעמים האם פארק רבין במגדל העמק, בו יתקיים היריד, יהיה נגיש לנכים, והיא נענתה בחיוב.

"ראיתי את הפרסומים הקוראים למחפשי עבודה להגיע, המבטיחים 2,000 משרות פתוחות", סיפרה לייפר למערכת HRus. כשהגעתי, גיליתי שאין כלל נגישות לנכים: כדי להגיע אל הדוכנים שהוצבו על הדשא, הייתי צריכה לטפס על אבן שפה בגובה של חמישה סנטימטרים ויותר.

"כשנגשתי לנציגי משרד התמ"ת ושאלתי אותם מה אני אמורה לעשות, הם ביקשו מנציגה של המשרד לפיתוח הנגב והגליל לקחת את קורות החיים שלי ולהגיש אותם לדוכנים. כבר הייתי בעמדה נחותה. אני אולי נכה בגוף, אבל מנטלית וקוגניטיבית אני מתפקדת מצוין ואני לא צריכה שמישהו אחר ישווק וימכור אותי בפני מעסיקים".

לייפר, בעלת ניסיון כעוזרת גננת ותואר בקרימינולוגיה, נעזרה בכל זאת בנציגה האדיבה שהגישה עבורה מועמדות לתפקיד מדריכת נוער ב"תעשיידע" – עמותה מייסודה של התאחדות התעשיינים המארגנת פעילויות חינוכיות ולימודיות לבני נוער לצורך השתלבותם העתידית בעולם התעשייה. נציגת המשרד לפיתוח הנגב והגליל לקחה את קורות החיים של לייפר והגישה אותם לנציגי העמותה. בעוד לייפר המתינה, קיבלה מהנציגה טלפון כי העמותה אינה מקבלת את מועמדותה, משום שהיא נכה והיא לא תוכל "לרדוף אחרי הנערים".

לייפר חשה שהגיעו מים עד נפש, ושלא היה טעם שתגיע ליריד תעסוקה כזה. ראשית, לא הבינה מה פתאום יש צורך לרדוף אחרי נערים. שנית, גם אם היה צריך לרדוף אחר נער, דווקא עצם היותה על כסא גלגלים יכול להוות יתרון על פני רצים רגלית.. קורות החיים שלה הוגשו לעוד שתי חברות כוח אדם ומבחינתה כך נגמר יומה ביריד. "אם הייתי מול המעסיק בזמן שהוא היה אומר לי דבר כזה, הייתי יודעת מה לענות לו ואיך להתמודד". אמרה לייפר. "מאחר שלא אני עמדתי מולו, כפי שהיה צריך לקרות, שוב הוצבתי במצב מאוד לא נעים ויחס משפיל בעקבות נכותי".

לייפר הוסיפה: "אם מתקיים יריד תעסוקה כזה – חובה שיהיה נגיש ב-100% לנכים ושיהיה היצע סביר של משרות לכולם. יש הרבה מאוד נכים אקדמאיים שיכולים לתרום לכל חברה, ונכים לא חייבים להשתתף בירידי תעסוקה מיוחדים לנכים".

 להלן תגובת המשרד לפיתוח הנגב והגליל לפנייתה של בתה של צילה בעקבות האירוע:

"אנו מודים לך על הפניה ומדגישים כי התלונה כפי שתיארת מופנית כלפי גופים חיצוניים עצמאיים שביטאו את עמדתם האישית ואינם כפופים למשרד לפיתוח הנגב והגליל.

המשרד לפיתוח הנגב והגליל והרשות לפיתוח הגליל הקימו לראשונה יריד תעסוקה כלל גלילי שהציע עבודה בכל רחבי הגליל.המקום שנבחר לארח את היריד הוא פארק רבין במגדל העמק, וזאת בין היתר כדי להקל את הגישה אליו ובתוכו לאנשים עם מוגבלויות. הפארק בנוי עם שבילים וגשרים (במקום מדרגות) וזאת כאמור, כדי להקל על המעבר בתוכו לאנשים המנוידים ע"י כסאות גלגלים ולעגלות תינוקות.

מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל עו"ד שמי כהן ליווה את אמך באופן אישי אל דוכן הרשות לפיתוח הגליל ושם צוותה לאמך בחורה בשם יסמין, אשר עברה עם אמך על חוברת המעסיקים, לקחה את קורות חייה והלכה בעצמה בין המעסיקים השונים ביריד כדי להציע את מועמדות אמך לאחת המשרות בהן היא היתה מעוניינת.

יש להדגיש כי המעסיקים הם אלו המציבים את התנאים להעסקה ולהם היכולת הבלעדית להחליט על המשך ההתקשרות מול מחפשי העבודה. לפי תיאור פנייתך, הפגיעה נעשתה ע"י מעסיק ביריד ולא ע"י אנשי המשרד אשר העניקו לאמך עזרה באופן אישי על מנת לעזור לה למצוא עבודה ראויה. אנו לא היינו עדים לאירוע שתארת ורואים בו אירוע חמור ופסול. בכל מקרה אנו מצרים על הפגיעה או חוסר הנעימות שנגרם לאמך. הנושא ייבדק ע"י המשרד לפיתוח הנגב והגליל אל מול המעסיקים ביריד".

:תגובת עמותת תעשיידע

"אנו עמותה חינוכית שפועלת למען תלמידי ישראל, וחלק נרחב מפעילויותינו מתקיימות בחינוך המיוחד ובקרב תלמידים מוגבלים. יתרה מכך, העסקנו לא פעם מדריכים בעלי מוגבלויות ואנו מאמינים במתן הזדמנויות שוות לכולם. אלו הערכים עליהם אנו שמים דגש בפעילותנו ואותם אנו מקנים לילדי ישראל.

מבירור מקיף שערכנו, צילה לייפר לא ניגשה אל דוכן העמותה שהוצב ביריד התעסוקה, אלא הייתה זו נציגת המשרד לפיתוח הנגב והגליל שליוותה אותה. כך שהדברים הועברו דרך אדם שני שנתן את פרשנותו לדברים.

האמירה 'היא לא תוכל לרדוף אחרי תלמידים' לא נאמרה ע"י המדריכה, שעובדת מזה שנים במסגרות של אוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים, אלא נאמרו על-ידי המלווה.

את מדריכי העמותה מובילים ערכי סובלנות וקבלת השונה. אנו מזדהים עם מאבקם הצודק של הנכים בישראל ומקווים כי בעתיד כל בתי-הספר יונגשו גם עבור אנשים בעלי מוגבלויות".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. נשמח אם תוסיפו את תגבותיכם בנושא…

    האם נתקלתם אתם במצב דומה? כיצד הארגון שלכם נמנע ממצבים אלו? וכן- הצעות לשיפור ולייעול שהיו יכולות למנוע היישנות המצב המתואר.

השאר תגובה