שיתוף

בין כל המגמות שהואצו בעקבות משבר הקורונה, ניתן למנות את המגמה לעבור לעבודה בארגונים בעזרת מערכות של בינה מלאכותית.

המעבר לעבודה מרחוק, שצפוי להשאר לצמיתות בארגונים רבים, העלה משמעותית את הצורך לאמוד את התפוקה של העובדים ואת איכותה ולבצע מגוון פעולות פיקוח.

כיום, בשיטות הקיימות, הליך גיוס העובדים מרחוק וקליטת עובדים חדשים מרחוק, מקשים מאוד על הדיוק בגיוס הטלטנטים המתאימים ביותר לחברה ולתפקיד.

מערכות הבינה המלאכותית שצפויות לעמוד בעתיד הקרוב לרשות משאבי האנוש, יוכלו לפתור שיעור ניכר מהבעיות הללו, לרבות ביצוע כל נושאי הפיקוח והתקשורת, באופן אוטומטי.

שינוי נוסף דרמטי נוסף שצפויה להביא איתה המגמה לעבור ליותר ויותר מערכות בינה מלאכותית, הוא התכונות של המועמדים שיש לתת להן עדיפות על פני תכונות שהועדפו עד כה.

בין התכונות שעדיף לתת להן כיום עדיפות בהליך הגיוס ניתן למנות מגוון כישורים רכים, לרבות יצירתיות, יכולת לעבודה עצמאית, יכולות טובות בתקשורת בינאישית וכד.

וכאן למעשה טמונה מערכת שלמה של  אתגרים חדשים שניצבים בפני מנהלי משאבי האנוש: ההתמודדות עם המעבר לתפקידים ומשימות חדשים שלא היו בעבר.

היעדר מידע לגבי התפקידים שיעברו להיות מנוהלים על ידי הבינה המלאכותית, וככל הנראה שגם חלקם הגדול יבוצעו על ידי רובוטים שמופעלים על ידי הבינה המלאכותית, פותח פתח להרבה מאוד חששות מצד עובדים ותיקים, שיתקשו לבצע את המעבר התפיסתי לתפקידים חדשים לחלוטין.

יש הטוענים ששילוב של בינה מלאכותית ורובוטיקה ידחוק הצידה את העובדים בני האנוש ברוב מקומות העובדה. ויש הטוענים שדווקא הודות לבינה המלאכותית יווצרו תפקידים ומקומות עבודה חדשים, שונים לחלוטין מאלה שהכרנו עד כה, ושיהיו הרבה יותר מהנים ומעניינים.

שינוי נוסף שיגיע יחד עם כניסה נרחבת יותר של מערכות בינה מלאכותית ורובוטים, הוא כל נושא החוזים וההסכמים בין העובדים למעסיקים. 

כיום, המוקד של חוזי העבודה בין העובדים למעסיקים הוא בהתחייבות העובד להשקיע את זמנו, מאמציו, כישוריו ומרצו למען התפקיד, ובהתחייבות המעסיק לשלם לעובד תמורת כל אלה.

ברגע שמערכות הבינה המלאכותית יכנסו בהיקפים רחבים לארגונים, המשרות של עובדים אנושיים יהיו חייבות להיות בנויות על איכות, יצירתיות, חדשנות ועצמאות. ואלו יהיו במוקד החוזים שבין העובד למעסיק.

לכן, חוזי העבודה העתידיים יצטרכו להיות תפורים על פי מידה לכל עובד בהתאם לתרומתו ולמידת היצירתיות שלו.

יש המעריכים שכניסתן של מערכות הבינה המלאכותית והרובוטים לשוק הארגונים יאפשרו לצמצם פערי הכנסות ולהגדיל את השיוויון.

בתחום ההכשרה, מערכות הבינה המלאכותית יאפשרו להתאים את החומר הנלמד לידע הקיים של כל עובד, ויציגו בפניו חומרי לימוד נוספים בהתאם לשאיפותיו ולהתפתחות הקריירה שלו.

תרומה נוספת שצפויה להיות לרובוטים ולמערכות הבינה המלאכותית היא בהגברת הבטיחות בעבודה. העובדים האנושיים לא יצטרכו לקחת סיכונים פיזיים מיותרים, שכן העבודות המסוכנות (עבודות בגובה, הרמת משאות כבדים וכו) יתבצעו על ידי הרובוטים.

כלומר, במקום להסתכן בעבודות המהוות סיכון בריאותי ופיזי, העובדים ישבו ליד מחשבים כדי לפקח על עבודת הרובוטים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה