איך מפסיקים את הפסקות העישון האלה?!

איך מפסיקים את הפסקות העישון האלה?!

כיצד בונים תוכנית אפקטיבית ומעשית לגמילת העובדים מניקוטין? מדוע חשוב שזה ייעשה במקום העבודה? מדוע נכון לצרף בני זוג לתהליך?

שיתוף
איילת שבתאי - כנס הרווחה השנתי 2015

איילת שבתאי, אחות מוסמכת, מרצה במכללת רידמן בביה"ס, יועצת גמילה מעישון, נטורופתית וקואצ'רית לבריאות, נשאה הרצאה בכנס הרווחה השנתי שהתקיים ב-14 ביוני. הרצאתה של שבתאי, לצד נפתלי אנגלמן (מנהל מדור רפואי אגד צפון) הוקדשה לנושא תכנית למניעת עישון במקום העבודה.

נמאס לכם מהפסקות הסיגריות הארוכות או התכופות של העובדים המעשנים? עייפתם מלשמוע עובדים לא מעשנים מתלוננים על כך שהעובדים המעשנים נעדרים ו/או מעשנים במקומות שאינם מסומנים כפינות עישון? החלטתם שהגיע הזמן לשים סוף ללכלוך והריחות הלא נעימים המגיעים מפינת העישון בכניסה לבניין?

הצבתם לעצמכם למטרה עסקית להקטין היעדרויות עובדים מפאת מחלה? בחרתם להיות גם אתם מקום עבודה שדואג לבריאות העובד כאסטרטגיית גיוס ושימור עובדים?
האם אתם שוברים שוב ושוב את הראש סביב השאלה איך לגרום לעובדים להיות מרוכזים יותר ופרודוקטיביים יותר לאורך היום?

השאלות הללו הן רק חלק מזערי, ממש קמצוץ, מהאתגרים שמניעים אתכם ביום יום, רבעון אחרי רבעון ושנה אחרי שנה והשאלות הללו נראות לא קשורות ואולי הן לא קשורות אבל – גמילת העובדים מעישון מהווה פתרון מלא או חלקי ולכן – הזמנו את איילת שבתאי להציג את המודל שלה לגמילת עובדים מעישון.

המעשן פוגע ב-25 מערכות כשהוא מעשן. מעשן בעבודה פוגע גם באנשים סביבו וגם בארגון בהיבט הרווחי

איילת שבתאי: "המעשן פוגע בכל אברי גופו. 25 מערכות נפגעות כשהוא מעשן. אם מדברים על מעשן במקום העבודה, צריך להבין שמעשנים מעורבים יותר בתאונות עבודה. הסיגריה מייצרת סכנות כי היא גורמת לשריפות ונזקים אבל גם כי המעשן סובל מתסמונת גמילה. כשאנשים נכנסים להרצאה או לישיבה והם לא מקבלים את הסם הממכר – שהרי הניקוטין הוא הסם הממכר ביותר בעולם – אז הם סובלים ממצב רוח ירוד, קושי בריכוז, מעט כעס, נטייה להתפרצות… כשהם לא מעשנים הם לא מרוכזים בעבודה".

הנזק של העובד לארגון מובן והמוטיבציה של הארגון לסייע לעובדים להיגמל מובנת אבל לא די בכך. העובד עצמו רוצה להיגמל. הנתונים הסטטיסטיים העדכניים (שאותם הציגה בפירות שבתאי במהלך הרצאתה) מראים כי העובדים רוצים להיגמל וחלקם מנסים להיגמל בכוחות עצמם. הבעיה היא שגמילה לבד מובילה לאחוזי הצלחה נמוכים.

כיום, על פי הנתונים שהצטברו בארץ ובעולם, מומחים לתחום הגמילה יודעים להגיד בוודאות כי הסיכוי הגבוה ביותר להיגמל מעישון הוא תכנית גמילה המשלבת סדנאות, טיפול תרופתי וקבוצת תמיכה לצורך ליווי הנגמל במשך שלבי הגמילה ולאחריה.

נותני חסות - כנס הרווחה השנתי 2015

איך עושים את זה???

לשיטת איילת שבתאי, התוכנית כבר קיימת והיא עובדת! חברת פייזר [יצרנית התרופות העולמית] נותנת קמפיין הסברה מדהים. מחלקים לעובדים ולמנהלים עלונים וחומרי הסברה ואז נפתחת סדנה מונחית של 6-8 מפגשים של שעה וחצי כל מפגש אחת לשבועיים. בקופת החולים הסדנה ניתנת בחינם. במקום העבודה יש השתתפות 50 עד 150 ₪, אך אם האדם נגמל, ואפילו רק לתקופה קצרה, הארגון כבר רואה את ההחזר.

בשיטת הגמילה המשולבת המנחה עושה מעקב אחר העובד הנגמל למשך שנה. הטיפול התרופתי מפחית את הדחף ואי השקט. הסדנה מסייעת בצמצום העלייה במשקל, התמודדות עם מעידות. שבתאי: "עישון היא מחלה כרונית, יש הרבה מעידות. אנשים לקוחים שאכטה פה שאכטה שם… פתאום הם חוזרים לעשן. לכן מבנה הסנה הוא גם מעין קבוצת תמיכה שבה אחד מחזק את השני, אחד שומר על השני.

אנחנו מזמינים את המעשנים לצרף את בני/בנות הזוג כי קשה יותר לעובד להיגמל בעבודה ואז לחזור הביתה לבן זוג מעשן…. כשהסדנה נעשית בקופת חולים אחר הצהריים, העובד יכול להגיע פעם פעמיים ואז להפסיק כי לא נוח לו ולא מסתדר לו. כשזה בעבודה, החברים שלו שומרים עליו ומפעילים עליו לחץ אז הוא מגיע".

היתרונות של סדנת גמילה במקום העבודה לטובת העובדים והמנהלים בארגון הם אדירים לעומת ניסיונות הגמילה העצמאיים של העובדים מהסיבות הבאות:

– הסדנה מתקיימת במקום העבודה כך שאין סיכוי שעובד לא יצליח להגיע (לסניף של קופת החולים) אחרי העבודה או יגיע באיחור.

– ברגע שתוכנית הגמילה מופעלת בארגון שבו אנשים מכירים אחד את השני, הם יוצרים קבוצת תמיכה המאפשרת להם ללוות אחד את השני ולתמוך אחד בשני. זה מגביר את סיכויי ההצלחה.

– כאשר העובד רואה שהארגון משקיע בו, בבריאות שלו, הוא מעריך את מקום העבודה. זה מייצר מוטיבציה ותחושת נאמנות ממקום רגשי.

– הארגון אשר מנהל את האופרציה הזו של תוכנית גמילת עובדים יכול לעקוב אחר התוצאות ולראות את ההחזר תמורת השקעה בצורה מאוד ברורה ומדידה.

– הארגון יכול לדרבן מעשנים אחרים להצטרף על ידי כך שהוא מציג את סיפורי ההצלחה בתוך הארגון.

– הארגון יכול לתגמל את העובדים שנגמלו, כפי שעושים כיום במקומות עבודה רבים, דרך חגיגה או טיול לציון שנה מהגמילה או כל דרך אחרת המאפשרת לעובדים: לחגוג את ההישג שלהם וזה נותן מוטיבציה וכוח של הנגמלים להפסיק וכן מעורר רצון של המעשנים: לנסות להיגמל גם הם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה