איזון בין העבודה והבית בעידן הסמארטפון

איזון בין העבודה והבית בעידן הסמארטפון

האיזון המיוחל בין עבודה לחיים הפרטיים מופר באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת. נעלמו הימים שבהם אפשר היה פשוט לעזוב את העבודה במשרד וללכת הביתה

שיתוף
איזון בית עבודה

איזון בית עבודה

כאשר הבית והעבודה היו ממוקמים פיזית במקומות נפרדים, הגבולות הפסיכולוגיים, או "הגדרות המנטליות", שאותם יצרו אנשים לייעד תחומים שונים בחיים, היו נוקשים יותר ומוגדרים בבירור. אך עם כניסתה של טכנולוגיית תקשורת מידע (ICT), העובדים יכולים כעת להיות מחוברים לעבודה כמעט מכל מקום.

על פי תורת הגבולות, אנשים יכולים לבחור לפלח או לשלב את תפקידיהם (עבודה/משפחה) על ידי בניית גבולות פסיכולוגיים במידות שונות של חדירות. חדירות היא המידה שבה האדם מעורב פסיכולוגית או התנהגותית בתפקיד אחד, אך נמצא פיזית בתחום של תפקיד אחר. לדוגמה, לאדם יש גבול חדיר אם המנהל שלו או עמיתיו לעבודה יכולים בקלות להגיע אליו בבית.

מחקרים הראו כי המידה שבה אנשים יעזבו תפקיד אחד כדי להשתתף בדרישות מתפקיד אחר, שונה מאדם לאדם. הטכנולוגיה עושה את זה קל יותר – "לקחת את העבודה הביתה" או להגיב על דרישות העבודה בבית או בתחום המשפחה, יש השלכות שליליות על איזון חיי העבודה והבית.

במחקר שנערך על ידי Derks, van Duin, Tims ו-Bakker, החוקרים תעדו במשך ארבעה ימים את הקשר בין שימוש בסמארטפון לבין הפרעות בעבודה ביתית, ואת "הסכסוך" בין תחומי העבודה והמשפחה. המחברים בדקו כיצד נורמות חברתיות (במיוחד השפעתם של עמיתים ומנהלים), ועל מעורבות בעבודה יכולות להשפיע על קישוריות מתמדת לטכנולוגיה (במיוחד שימוש בסמארטפון).

הם מצאו שתנודות יומיומיות בשימוש בסמארטפונים קשורות באופן ישיר לתנודות בסכסוך בין עבודה לחיי הבית. כאשר אנשים השתמשו בסמארטפון שלהם לעתים קרובות בערב, זה נקשר לרמות גבוהות יותר של הפרעות בעבודה במשך אותו היום.

האם יש לחץ להיות מחובר?

אנשים שמקום העבודה מספק עבורם טלפונים חכמים, מוכרחים לאזן את ביתם ואת חייהם האישיים עם הציפיות של זמני תגובה המהירים והזמינות מתמדת. שתי השפעות חזקות של תרבות "זמין תמיד" הן: הנורמה של עמיתים לעבודה לשמור על קשר וציפיות המנהלים להיענות וזמינות.

בהתבסס על ציפיות הממונה, אנשים עשויים להרגיש הכרח להגיב על הודעות גם לאחר שעות עבודה. לדוגמה, מנהל ששולח אימייל ב- 23:00 בלילה, מאשש את ההנחה שעבודה מאוחרת בלילה הגיונית ורלוונטית. המחקר מצא כי כאשר לעובדים היו מנהלים שציפו מהם להגיב על הודעות דוא"ל הקשורות לעבודה בשעות הערב (ולכן נשעה שימוש גדול יותר בסמארטפון), היו הפרעות באיזון בין חיי העבודה והבית גדולות יותר מאשר עובדים שאין להם ציפיות כאלו מהמנהל.

מצד שני, הנורמות שנקבעו על ידי עמיתים להגיב לדוא"ל בערבים לא השפיעו על הקשר בין השימוש בסמארטפון לבין הפרעות באיזון עבודה ובית. בימים שבהם העובדים השתמשו בסמארטפונים שלהם באופן אינטנסיבי והיו להם לחץ חברתי גדול יותר על ידי עמיתים לעבודה להישאר מחוברים, בבית הם היו דווקא מנותקים יותר מהטלפון.

האם מעורבות העובדים משנה משהו בעניין?

המחברים מצאו כי אצל עובדים המעורבים במידה נכונה, ההשפעות המזיקות של שימוש בסמארטפונים והפרעות באיזון בין עבודה ובית, קטנות. עובדים שחשו כי הם עסוקים ומעורבים בעבודתם חוו פחות התערבות בבית מהעבודה, מאשר אלה שלא חשו מעורבים. ייתכן והדבר נובע מכך שלעובדים מעורבים יש מוטיבציה ואנרגיה גבוהות יותר להשלים את המשימות שלהם במהלך היום, וכתוצאה מכך יש פחות משימות שמצטברות לשעות הערב.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה