שיתוף

ראיון קבלה לעבודה שמנהלים עם מועמד לתפקיד ניהולי, שונה במידה רבה מראיון עבודה שמנהלים עם מועמדים לתפקידים מקצועיים או לתפקידי עובד זוטרים. המידע שיש לקבל מהמועמד למשרה ניהולית כולל בדרך כלל שאלות על הניסיון הניהולי, על סגנון הניהול, מה היו הישגי המועמד בעבר ומה הציפיות שלו לעתיד.

אבל יש כמה שאלות קריטיות שחשוב מאוד לשאול אותן, שכן התשובות עליהן הן אלה שמעידות האם לפניכם מועמד בעל יכולות מנהיגות שיכול להוביל, או עובד הולך בתלם שהתקדם לדרגות ניהול הודות למשך הזמן שהוא מכהן בתפקיד ולאו דווקא ליכולותיו.

במילים אחרות, יש כמה שאלות שחשוב לשאול כדי להבין מהן יכולותיו של המועמד לתפקיד מנהל, מעבר לשאלות הסטנדרטיות. תפקידן של שאלות נוספות אלה הוא לאפשר למנהל משאבי האנוש או למנהל הגיוס להבין, באיזו מידה המועמד מתאים לארגון, לתרבות שלו, באיזו מידה הוא יעיל, יכול להועיל ולקדם את הארגון קדימה וכו.

הנה כמה שאלות שכדאי לשאול בראיון עם מועמדים לתפקידי ניהול, בין אם הם מועמדים למשרת מנהל זוטר, מנהל ברמת ביניים או מנהל בכיר:

1 תאר חוויה קשה שהיתה לך עם אחד המעסיקים הקודמים שלך, עם מנהל באחד ממקומות העבודה הקודמים ועם עמיתים במקומות עבודה קודמים, ואיך טיפלת במצב:

מנהל צריך להיות אדם שיודע להגיע לפתרונות חכמים של עימותים, שכן אלה תמיד יהיו בכל מקום.  במוקד השאלה יש לשים את תיאור הפעולה הספציפית שהמועמד נקט כדי להתגבר על מצב בעייתי ומה היו התוצאות.

2 ספר על מצב שבו פעלת ביודעין בניגוד להנחיות ולמדיניות החברה, כלומר, מקרים בהם נאלצת לסטות מהמדיניות הרשמית של החברה:

כל מנהל באשר הוא צריך לתקשר לעובדיו את מדיניות החברה והתהליכים שלה, ולוודא שהם מיישרים קו לפיהם. אבל במבחן המציאות ניתן לראות שוב ושוב, ששום דבר לא חקוק באבן. לפעמים, כדי להגיע למטרה שהארגון רוצה להגיע אליה, יש צורך לסטות מהנהלים והמדיניות המוכתבים.

רק מנהל בעל כושר מנהיגות יכול לבצע סטייה כזאת בצורה חכמה, לקחת את האחריות על כך ולשקול את מידת הסיכון מול הסיכוי. נסו להבין מהמרואיין שיושב לפניכם, למה יש לפעמים צורך לסטות מהנהלים, איך הוא חושב שיש לעשות זאת בצורה חכמה שתפעל לטובת החברה כשעולה צורך שכזה, ואם הוא ניצב בפני מקרה כזה, שאלו אותו איך הפעולה שנקט השפיעה על מדיניות החברה בהמשך הדרך.

3 איך אתה מתמודד עם מצב לא אתי\מוסרי, תן דוגמאות

התמודדות של מנהל עם מצבים לא אתיים בקרב הכפיפים לו או אפילו בקרב מנהלים בכירים ממנו, היא משימה מאוד לא פשוטה. אבל הציפייה ממנהל היא שהוא ידע איך לטפל במצב כזה. נסו לשמוע מהמרואיין לתפקיד ניהולי על מקרה שבו הוא היה עד למשהו שהשתבש בשיקול דעת של מישהו, בין אם זה עובדים כפיפים לו או מנהלים מעליו. אם אין לו ניסיון רלוונטי, נסו להציג בפניו תרחיש היפותטי (לשם כך כדאי להכין מראש תרחיש כזה), ולראות איך הוא יסביר שיש להתמודד עם מצב כזה.

4 אילו שאלות היית שואל אותי אם היית המראיין

אחת התכונות שצריכות להיות למנהלים טובים היא להיות מסוגלים להציב את עצמם בנעליו של מי שעומד מולו, בין אם זה עובד, עמית, מנהל בכיר יותר, ספק או לקוח. שאלה זו מאפשרת למרואיין להציג את ההבנה שלו את מי שעומד מולו: איזה מידע הוא צריך וכד, מהן נקודות התורפה שלו ועוד.

5 אילו מגמות יעצבו את התחום ההתמחות שלך בחמש השנים הקרובות

למנהל טוב בעל ניסיון צריכות להיות תובנות לגבי מסלול ההתקדמות של תחום ההתמחות שלהם. סביר להניח שיש למרואיינים אלה לכל הפחות מושג לאן הולך התחום שלהם. אחרי הכול הם צריכים להנהיג את העובדים שתחת ניהולם כדי להשיג מטרות עתידיות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה