סטארטאפ לשנה החדשה: שיתוף פעולה

סטארטאפ לשנה החדשה: שיתוף פעולה

גיל פיינר הציג בכנס ההדרכה את שיתוף הפעולה כמשאב בלתי נדלה שאין מנוס מלהשתמש בו ואת תפקידה של מחלקת ההדרכה להגיש אותו למנהלים ולעובדים

שיתוף
גיל פיינר

בעולם גלובלי המקושר כולו ולא רק באמצעות הפייסבוק והטוויטר, נדרשת חשיבה חדשה שתביא לשיפור ביצועים ולתוצאות עסקיות. כך פתח גיל פיינר, מנהל הדרכה בחברת Q-POINT, את הרצאתו בכנס ההדרכה השנתי. בהרצאתו הציג את החשיבה החדשה, המציגה את שיתוף הפעולה כמשאב בלתי נדלה, בעיקר לעומת המשאבים האחרים שנמצאים ברשותנו כיום, כמו כסף – שהם פשוט נגמרים. את החשיבה החדשה, המביאה ערכים חדשים, של הבנת "חוקי משחק" חדשים בעולם גלובאלי מקושר ומחובר, תעביר לעובדים מחלקת ההדרכה בארגון. מחלקת ההדרכה תהיה אמונה לבנות בסיס ידע חדש וחשוב ביחד עם משאבי אנוש והנהלת הארגון.

טאלנטים יביאו להצלחת הארגון?  נותני חסות כנס ההדרכה השנתי 2012

כדי להמחיש את דבריו, הביא גיל כדוגמא חברה המייצרת תוכנה, המורכבת ממספר מודולים שאותם פיתחו טאלנטים שונים בארגון, כל טאלנט הוא "תותח-על" בתחומו.. האם העובדה כי הטאלנטים  המעולים השותפים לייצור התוכנה, תבטיח מוצר נפלא? התשובה היא לא, משום שלייצור מוצר מוצלח נדרשת סינרגיה בין כל השותפים לייצור – שיתוף פעולה. היכן בעיקר ה"בגים" בתוכנה? בדיוק בנקודות ההשקה בין מודול למודול, בנקודות הקשר בין טאלנט לטאלנט.

בטבע הכול פועל ע"פ עקרון זהה: שיתוף הפעולה הנדרש בארגון, מקביל לגוף האדם, הפועל כהלכה באמצעות טריליוני תאים העובדים בשיתוף פעולה עם יתר המערכות. "באותו אופן חלקו את הארגון בו אתם עובדים מארגון שלם למחלקות, צוותים ועובדים. עובד שקול לתא, אבר בגוף שקול למחלקה או צוות, וכל הגוף העובד בסינרגיה שקול לארגון הפועל בשיתוף פעולה.

כדי להוכיח את דבריו, הציג גיל מקורות בכירים מעולם המדע, הכלכלה וראשי מדינות המציגים את שיתוף הפעולה כמעין סטארטאפ שעדיין אף אחד בעולם לא ממש השתמש בו.

בסקר שערכה חברת IBM בקרב למעלה מאלף מנכ"לים וסמנכ"לי משאבי אנוש מ-64 מדינות, נמצא שהדבר העיקרי המביא ארגון להצלחה זה שיתוף פעולה חוצה גבולות בין בני האדם, ההון האנושי שיש בכל ארגון ולמעשה בכל חברה מכל סוג שהוא. איכות שיתוף הפעולה משפיע על השורה התחתונה: תוצאות עסקיות!

דוגמא נוספת היא גורדון בראון, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, שאמר כי "אנו נמצאים בחבלי לידה של מציאות גלובאלית חדשה בכל תחומי החיים. העולם חייב להבין שהפתרון לכל הבעיות הכלכליות הוא באחדות ובשיתוף פעולה גלובלי. זה האתגר שראשי ה- G 20  צריכים לקחת על כתפיהם".

ברמת המקרו, הציג גיל את שיתוף הפעולה כצורך טבעי של: את התפתחות האדם כדרך טבעית: שהחלה  בזה שהאדם יצר לו משפחה, נדד לכפרים,  בנה קהילות, שהפכו לערים למדינות, ונושא הגבולות התערער והביא לקרבה ולאיחוד של כל בני האדם. איחוד זה נוצר בדרך הטבע, וכך גם שיתוף הפעולה שצריך להתקיים היום. "אם הטבע דוחף אותנו לשתף פעולה, יש כאן משאב שאנו יכולים לנצלו ולעשות אתו משהו טוב לכולם", אמר.

את הקשר ההדוק לכל העולם הגלובלי שלא רק באמצעות הפייסבוק והטוויטר, המחיש באמצעות תרגיל מתוק: הוא חילק שוקולד לכל משתתפי הכנס, ואמר כי לחברה הישראלית המייצרת אותו אין את כל החומרים הדרושים להכנתו. על כן היא הלכה למעשה מביאה לפרנסתם של מיליוני משפחות ברחבי העולם: במדינות המגדלות פולי קקאו, מייצרות  סוכר, עוטפות, משנעות אותו ועוד. "כולם עובדים בשביל הקובייה האחת שאתם אוכלים עכשיו", אמר גיל.

משברים גלובליים מכתיבים לנו חוקי משחק חדשים: כל השיטות שעבדו עד היום בכלכלה כבר לא עובדות: משבר המשכנתאות בשנת 2008 הביא לקריסת כלכלה של מדינות רבות, ועל כן נדרשים חוקי משחק שונים לחלוטין וחשיבה חדשה. לראייה, הציג את דבריו של פרופ' ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה, שאמר שמודלים של המקרו-כלכלה כשלו, כשלא צפו את המשבר הכלכלי העולמי, וגם לא נתנו פתרונות. זאת משום שהכלכלה היא בסך הכול שותפות של קשרים בין בני אדם.

כיצד ניישם את שיתוף הפעולה בארגון?

מערכת כלכלית הניבטת דרך משקפיים של עולם גלובלי שבו כולנו מקושרים באיזשהו אופן, מייצרת אפקט חדש הנקרא תלות הדדית. חברת סטארטפ שכשלה ונאלצה לפטר 20 אחוזים מכוח האדם שלה, תשפיע במהלך זה בתגובת שרשרת על גורמים רבים אחרים כמו חברות ליסינג, ספקים ועוד.

על כן גיל הציג את הפתרון המבוסס על חשיבה ערכים והתנהגות המבוססים על התלות ההדדית, מעין חינוך חדש לשיתוף פעולה בארגון:

תלות הדדית מחייבת לייצר אחריות הדדית, שתביא לתוצאות עסקיות לארגון. האחריות ההדדית תיושם כאן ועכשיו על ידי בניית ערכי ארגון חדשים:

  • ערכים הרואים את הארגון כחלק ממערכת עולמית.
  • ערכים בעלי "חשיבה הפוכה" (re think).
  • בניית ערך פנימי אמיתי שאליו העובד יתחבר.
  • העלאת ערכי חיבור שיתוף פעולה, ידע ובניית אמון – בינה קולקטיבית.
  • שיתוף הפעולה והעזרה ההדדית כערך, עם אפשרות לתגמול העובד על התנהגות כזאת.
  • מוצרים ושירותים שישרתו את קהל הצרכנים במחיר הוגן ובאיכות.
  • בניית מנהיגות חדשה ותומכת מתוך תפיסת והבנת עולם גלובלית אינטגרלית.
  • לימוד של עבודה בצוות מתוך תפיסת כזו של עולם גלובלי ואינטגרלי.

לסיום חידד את דבריו: "אנו מדברים על שינוי, אך חשוב להדגיש כי לא מדובר כאן על שינוי של אנשים, אלא בשינוי קל של הגישה, התאמה למצב חדש.  את הכלים לייצור שיתוף הפעולה, תפתח ותעביר בכל שכבות החברה מחלקת ההדרכה בארגון בהנחיית משאבי אנוש והנהלת הארגון". 

למצגת ההרצאה של גיל פיינר לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה