חתונה כהלכה: מה מגיע לעובד ערב חופתו על פי החוק?

חתונה כהלכה: מה מגיע לעובד ערב חופתו על פי החוק?

הקיץ הגיע ועמו ריבוי העובדים הצועדים לחופתם. מהו מעמדם של עובדים אלה בראי החוק?

שיתוף
כשהעובד מתחתן

עונת החתונות נפתחה באופן רשמי, ועמה אינספור ההזמנות לחתונות העובדים הזורמות במשרדים השונים. לעובד מדובר באחד המעמדים המרגשים בחיים, אבל למעסיק מדובר בכאב ראש לא קטן המלווה בשאלות לא מעטות: האם חובתו של המעסיק להגיע? איזו מתנה יש לתת ובאיזה סכום? האם יש לתת מתנה לפי הוותק והתפקיד של העובד או לפי סכום קבוע מראש לכלל העובדים?

חוקי העבודה בישראל אינם מתייחסים לנושא זה, אלא מתייחסים לחגים ושבתות בלבד
, ולא לאירועים פרטיים. אחת הסיבות לכך נעוצה בעובדה שריבוי העדות, המנהגים והחגיגות הנהוגים בארץ מקשה על התייחסות פרטנית לאירועים פרטיים.

עובדים רבים סבורים בטעות כי הם זכאים לחופשה עקב החתונה לטובת ארגון וסידורים וכן חופשה לצורך ירח דבש. עם זאת, על פי חוקי העבודה בישראל, עובד המתחתן אינו זכאי לימי חופשה בתשלום, ואף איננו זכאי לחופשה מן העבודה גם לא בתשלום.

עם זאת, מעסיקים רבים אינם מקלים ראש במעמד המרגש עבור העובד, ונוהגים לתגמל את המתחתנים בימי חופש, כאשר בחלק מן הארגונים אף מתייחסים לסוגיה זו בתקנון הפנימי כחלק מן התרבות הארגונית.

למרות שאין סעיף בחוק הקובע חופשה לצורך נישואין, קיים סעיף המחייב כל מעסיק לתת לעובד יום חופש פרטי אחד בשנה בתשלום לפי בחירת העובד, כאשר למעסיק אסור לסרב בתנאי שהעובד התריע שלושה ימים מראש.

 

חופשת חתונה על פי הסכמים קיבוציים

להבדיל מעובדים בחוזיים אישיים אשר אינם זכאים לפי החוק לכל זכות או הטבה ערב חופתם, עובדים המועסקים בהסכמים קיבוציים אכן זכאים לימי חופשה בתשלום.

על פי ההסכמים אלה, המעסיק מחויב לשחרר עובד הנישא באותו יום לחופשה בתשלום לצורך נישואים. יתרה מזאת, בחלק מענפי התעשייה העובדים בהסכמים קיבוציים זכאים אף לחופשה בת כמה ימים בתשלום לצורך חגיגות ירח הדבש. כך לדוגמה, בענף המסחר והשירותים זכאי העובד המתחתן לחופשה של שלושה ימים בתשלום, בענף החקלאות זכאי העובד המתחתן לחופשה בת יומיים בתשלום ובענף הטקסטיל זכאי העובד המתחתן לחופשה של יום אחד בתשלום. חלק מההסכמים הקיבוציים אף כוללים יום חופש בתשלום, להורים המחתנים את בניהם ובנותיהם.

לסיכום, ראינו כי פרט לעובדים המעוגנים בהסכמים קיבוציים, חוקי העבודה אינם מגדירים זכויות והטבות מיוחדות לעובדים מתחתנים. ובכל זאת, ארגונים רבים במשק נותנים לעובדים כל מיני מענקים, הטבות, מתנות וכמובן – ימי חופש מעבר למה שמגיע לעובדים על פי חוק. במידה ואין בארגון שלכם סעיף המתייחס לעובדים מתחתנים, זה הזמן לנסח סעיף כזה כדי ליצור מדיניות אחידה, שיוויונית וברורה לכל עובד מרגע כניסתו לארגון. ועד לרגע כניסתו לחופה.


על מנת ללמוד עוד על אודות דיני עבודה, אתם מוזמנים לכנס דיני עבודה שייערך בקרוב. לפרטים מלאים לחצו כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה