שיתוף

בין אם מנהלים בכרים אוהבים את הרעיון של עבודה מהבית או לא, המגמה הזאת צפויה להתגבר על פני זמן בכל העולם ואין סיבה שהיא לא תגבר גם בישראל. סקר של גאלופ מגלה, כי ב-2016, חלה עלייה וכ-31% מהעובדים עבדו מרחוק כ-80% מזמן העבודה שלהם.

בד בבד חלה עלייה גם במספר העובדים שעובדים באופן חלקי מהבית – כ-40%-80% מזמן העבודה שלהם. ובמקביל, חלה ירידה במספר העובדים שעובדים מרחוק, פחות מ-20% מזמן העבודה שלהם.

יתרה מכך, אם בעבר עבודה מהבית היתה צ'ופר שהיה שמור רק לעובדים בענפים מאוד ספציפיים, הרי שהסקר של גאלופ מצא, כי המגמה לעבור לעבוד מהבית מקבלת תאוצה בקרבם של כמעט כל סוגי התחומים והתעשיות, לרבות תחומים וסוגי תעשיות שבעבר אי אפשר היה בכלל לדמיין שעובדיהם יעבדו מהבית.

עלייה של 115%

מדו"חות שפירסמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב ומשרד העבודה האמריקני עולה, כי אשתקד (2017) עבדו מהבית לפחות מחצית מזמן העבודה – 3.9 מיליון עובדים בארה"ב, המהווים כ-2.9% מכלל כוח העבודה בארה"ב. זאת, לעומת 1.8 מיליון איש בשנת 2005. מדובר בעלייה של כ-115% בתוך 12 שנים.

לכאורה, ניתן היה לחשוב שההעדפה לעבוד מהבית מאפיינת בעיקר את עובדי דור המילניום. אלא שהנתונים המגיעים מארה"ב סותרים את ההנחה הזאת. מסתבר שהגיל הממוצע של העובדים מהבית (בארה"ב) הוא 46 או יותר.

פחות שליטה

יתכן מאוד שבארגונים רבים קיימת רתיעה מצורת העסקה זו. התחושה, שבדרך כלל אינה מבוססת, היא שיש פחות שליטה על עבודתם של העובדים מהבית.

לכך יש להוסיף את הטכנולוגיות בהן צריך הארגון להשקיע לא מעט כספים, כדי לאפשר לעובדים לעבוד מהבית ועדיין להיות חלק בלתי נפרד מהארגון, מהתקשורת הבינאישית, ומהמידע המועבר בין העובדים לגבי העבודה עצמה.

אבטחת מידע היא גורם נוסף שיש להשקיע בו, שכן העובדים מהבית חייבים להיות מחוברים בכל עת מביתם למערכות הארגון. גם החשש מפני פריצה למחשבים הביתיים של העובדים או אף מפני גניבה פיזית של מחשבים נייחים, לפטופים וכד, לא מסייע לקידום נושא העבודה מהבית.

יתרונות העסקת עובדים מהבית

ועם כל זאת, לעבודה מהבית יש יתרונות רבים מאוד. אחד העיקריים שבהם הוא הרחבת מאגר המועמדים והכישרונות. חדשות לבקרים קובלים מנהלי משאבי אנוש על כך שהמשק נמצא בתעסוקה מלאה ולא ניתן להשיג עובדים, בעיקר עובדים מוכשרים ומיומנים.

בה בעת, קובלים תושבי קצוות הארץ (צפון ודרום) על אבטלה עמוקה. יש מקומות שבלתי אפשרי להשיג בהם עבודה, מה שגורם לצעירים רבים לעזוב את מקומות מגוריהם ולנדוד אל מרכז הארץ.

כפי שאמרה נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, אמצעי התחבורה הציבורית עדיין אינם מספקים את הצורך של עובדים מהצפון והדרום להגיע בקלות ובמהירות אל מרכזי התעסוקה במרכז. לאור כל זאת, עבודה מהבית של עובדים מהצפון ומהדרום יכולה להוות פתרון מצויין למצוקת מאגרי הכישרונות.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה