"ללא ייעוץ מתאים העובד עלול לבצע טעויות שחלקן הן טעויות 'אל חזור'"

"ללא ייעוץ מתאים העובד עלול לבצע טעויות שחלקן הן טעויות 'אל חזור'"

מירי נחמני, מנהלת תחום פרישה בבנק הפועלים: "טעויות 'אל חזור' משמען הפסד בהיקפים של עשרות אלפי שקלים"

שיתוף
מירי נחמני

מירי נחמני, מנהלת תחום פרישה בבנק הפועלים

"ניתן לחלק את ההיערכות לפרישה לשלושה חלקים", אומרת מירי נחמני, מנהלת תחום פרישה בבנק הפועלים, לקראת הרצאתה בכנס EXIT מוצלח בפרישה, שיתקיים ב-15 בספטמבר בכפר המכביה.

"שנה לפני הפרישה: חשוב לתאם פגישה עם יועץ פנסיוני לתכנון פרישה, שיאסוף עבור העובד את המידע אודות התיק הפנסיוני שלו וייתן מידע לגבי מקורות הכספים שיעמדו לרשות העובד עם פרישתו.

"שלושה חודשים לפני הפרישה: יש לפנות למעסיק ולקבל מידע אודות כספים נוספים שיעמדו לרשות הפורש כגון: מענק אי ניצול ימי מחלה, פיצויים מוגדלים וכד'.

"עם סיום העבודה: נדרש לתאם פגישת ייעוץ נוספת עם היועץ הפנסיוני לתכנון פרישה בה יתקבלו החלטות חשובות כגון: מה לעשות עם הכספים המפורטים בטופס 161.

"קיימות חלופות מס שונות כגון: האם לנצל פטור על הפיצויים ו\או פטור על הפנסיה, האם לדחות למועד מאוחר יותר את המס על כספי הפיצויים והמענקים וכו'".

האם יש עובדים שמעדיפים שלא לפרוש אלא להמשיך לעבוד לאחר גיל הפרישה הרשמי?

"כיום, יותר ויותר עובדים בוחרים להמשיך לעבוד לאחר גיל הפרישה הקבוע בחוק: אישה בגיל 62 , גבר בגיל 67.

"לנשים הנהנות מגמישות גבוהה יש את היכולת לבחור בין פרישה  בגיל 62, או המשך עבודה עד גיל 67.

"כמו כן, במקצועות מסוימים אנו פוגשים לקוחות הבוחרים להמשיך לעבוד גם לאחר גיל 67. אנו רואים זאת בקרב רופאים, שופטים, ועובדים שהועסקו במקומות עבודה בהם נצבר ידע מקצועי וניסיון רב לאורך השנים.

"בנוסף, יש עובדים הבוחרים להמשיך לעבוד עקב קושי כלכלי, החשש מפני ירידה ברמת החיים, או אפילו עקב הרצון הפשוט להמשיך לעבוד במקצוע שקרוב לליבם לשם עניין וסיפוק".

איזה אחוז מהווים העובדים שרוצים להמשיך לעבוד מתוך כלל הפורשים בשנה, ואיך אתם נערכים לכך שעובד רוצה להמשיך בתפקידו לאחר גיל הפרישה הרשמי?

"לפי סקרים שנערכו לאחרונה, כמעט מחצית מהעובדים מעוניינים להמשיך לעבוד. שיעור הנשים המעוניינות להמשיך לעבוד גבוה יחסית לגברים.

"בקרב נשים למשל, המשך עבודה לאחר 'גיל הפרישה', מחייב היערכות מבחינת החיסכון הפנסיוני, שכן ניתן להמשיך לעבוד ולקבל משכורת במקביל לקצבה חודשית (פנסיה).

"בנוסף, עם קבלת הקצבה החודשית, ניתן ליהנות מהטבה משמעותית במס, על ידי מילוי  טופס 'קיבוע זכויות'.

"ללא ייעוץ מתאים, העובד עלול לבצע טעויות שחלקן הן טעויות מסוג 'אל חזור'. מה שאומר הפסד של 'כסף גדול', בהיקפים של עשרות אלפי שקלים".

אנא צייני 3-4 נקודות מהותיות שאתם שמים עליהן דגש בעת ההערכות לקראת פרישת עובד.

"בהיבט הכספי, עם הפרישה מהעבודה קורים מספר דברים משמעותיים:

  1. "כל הכספים שנחסכו בתקופת העבודה משתחררים לעובד, וחשוב לזכור כי על כספים אלו חלים כללי מס שונים שהפורש לרוב אינו מכיר.
  2. "כל סיום עבודה מכל סיבה שהיא נחשב כ'אירוע מס' מבחינת מס הכנסה, וחשוב לקבל ייעוץ במועד סיום העבודה.
  3. "לאחר ניתוק יחסי עובד מעביד, יפגוש העובד 'שחקנים' חדשים כגון מס הכנסה, קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, ביטוח לאומי וכו'. ייעוץ נכון בשילוב סיוע והכוונה מהמעסיק ייצור הבדל משמעותי בתהליך הפרישה".

על מה תדברי בהרצאה בכנס?

"בהרצאה בכנס אדבר על הליווי המקיף, ההוליסטי והמקצועי שניתן בייעוץ הפנסיוני לתכנון פרישה המתמשך. על המקורות הכספיים השונים בפרישה ואופן ההתייחסות לכל אחד מהם.

"כמו כן על תכולת הייעוץ לפרישה שמתחיל שנה לפני הפרישה, מגיע לשיאו עם קבלת טופס 161 וההתחשבנות עם רשויות המס.

"בהמשך מטופלים הכספים מול כל ה'משלמים', כאשר הייעוץ המתמשך מעניק לפורש ליווי בתחנות נוספות בדרך".

תוכלו לפגוש את מירי נחמני ולשמוע עוד על נושא הרצאתה בכנס EXIT מוצלח בפרישה, שיתקיים ב-15 בספטמבר בכפר המכביה.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה