שיתוף

למרות שסטריאוטיפים מגדריים השתנו לאחרונה, גברים עדיין נתפשים כאופייניים יותר למנהלים מאשר נשים. עם זאת, מחקר קטן בחן כיצד תפישות אלו עשויות להשתנות בהתאם לאופי המסורתי או המתקדם של חברות שונות.

המחקר (Garcia-Retamero and López -Zafra (2009) בחן את השאלה האם קיימים הבדלים תרבותיים בהתייחסות הסיבתית של אנשים לגבי מנהיגים גברים ונשים במקום העבודה.

החוקרים בחנו שתי מדינות שתושביהן עשויים לכלול השקפות שונות על נשים כמנהיגות פוטנציאליות: גרמניה וספרד. החברה הגרמנית שומרת בדרך כלל על שוויון בין המינים כערך חברתי, במידה רבה יותר מאשר החברה הספרדית. כלומר, הגרמנים קובעים הבדלים במגדר לתפקידים שונים בתדירות נמוכה יותר מאשר ספרדים, וגרמנים בדרך כלל מציבים נשים במעמד גבוה יותר בחברה שלהם.

במחקר השתתפו 180 סטודנטים לתואר ראשון מאוניברסיטת גרנדה (ספרד, 90 גברים ו -90 נשים) ו -180 סטודנטים לתואר ראשון מהאוניברסיטה החופשית בברלין (גרמניה, 90 גברים ו -90 נשים).
המחברים ניתחו האם המין של מועמד לתפקיד מנהיגות, סוג הענף שבו הוא עובד והלאומיות של המשתתפים משפיעים על תפיסת אי-התאמה בין תפקיד מנהיגותי והמגדר הנשי.

החוקרים מצאו כי:

המשתתפים הספרדים הראו דעות קדומות יותר כלפי המועמדת מאשר הגרמנים.

ציפיותיהם לגבי הפוטנציאל של המועמדת לקידומה, כאשר עבדה בתעשייה שאינה הולמת את תפקידה המגדרי, היו נמוכות בהרבה מאלו של המשתתפים הגרמנים.

כל המשתתפים (ללא תלות במדינה) אשר חזו כי המועמדת הנשית תקודם, בדרך כלל ייחסו סיבתיות חיצונית כדי להסביר קידום כזה (למשל: מזל). זה היה במיוחד במקרה כאשר המועמדת הנשית עבדה בענף שנחשב גברי.

באופן כללי, המשתתפים (ללא קשר לארץ מוצאם) ייחסו סיבתיות פנימית (למשל: יכולת) להסביר את הצלחתו של המועמד הגברי, גם אם הוא עובד בסביבה נשית.

המשתתפים הספרדים היו בסיכון גבוה יותר מאשר המשתתפים הגרמניים לקבוע שסיבות חיצוניות כגון מזל, כאשר נבאו כי המועמדת הנשית תצליח לקבל קידום.

כאשר ניבאו את כישלונה של המועמדת לקבל את הקידום, המשתתפים הספרדים נטו לייחס לכך סיבות פנימיות (כגון: יכולת) בתדירות גבוהה יותר מאשר המשתתפים הגרמנים.

לסיכום, על ארגונים לשקול את הציפיות החברתיות השונות ואת קטגוריות הסטטוס הקיימות בעת פיתוח מנהיגים.

האתגרים עשויים להיות קשים במיוחד במדינות שיש להן סטראוטיפיים מסורתיים של תפקידים מגדריים, ותקנים ספציפיים. עם זאת, הוכח כבר כי דעות קדומות נגד מנהיגות נשית עשויות להשתנות עם הזמן. המחקר מראה שכאשר לנשים יש תפקידים פחות מסורתיים ואנשים מחזיקים בראייה פחות מסורתית של נשים, הדעה הקדומה הולכת ופוחתת.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה