בקרוב: מאות הנדסאים בוגרים יצטרפו למעגל העבודה

בקרוב: מאות הנדסאים בוגרים יצטרפו למעגל העבודה

משרד העבודה והרווחה מעניק תמיכה כספית לסטודנטים מהמגזר הבדואי שילמדו במסלול הנדסאים בשנת הלימודים תשע"ח, בהיקף תקציבי של 7.5 מיליון ש"ח

שיתוף
הנדסאים בוגרים

הנדסאים בוגרים

המכון להכשרה במדע וטכנולוגיה (מה"ט) במשרד העבודה והרווחה מעניק תמיכה כספית לסטודנטים מהמגזר הבדואי שילמדו במסלול הנדסאים בשנת הלימודים תשע"ח, בהיקף תקציבי של 7.5 מיליון ש"ח

משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים הצליח בשלוש השנים האחרונות באמצעות תכנית אשבאל, להכשיר 259 צעירות וצעירים בדואים מהדרום בתחומי הנדסאות שונים במכללות המפוקחות ולשלבם בתעסוקה.

לדברי שר העבודה והרווחה חיים כץ, "הגדלת ההשתתפות של קבוצות עם אתגרים תעסוקתיים במעגל העבודה ובפרט הגדלת שיעורי תעסוקה בקרב גברים ונשים מהמגזר הבדואי הינו יעד מרכזי שלנו ואנו משקיעים מאמצים מיוחדים על מנת שצעירי המגזר יקבלו את הכלים המיטביים להתפרנס בכבוד".

פרויקט אשבאל (מילה שמשמעה כפיר, אריה צעיר, בשפה הערבית) כולל מימון מלא של לימודי הנדסאים, מלגת מחיה, שיעורי עזר ונסיעות וליווי עד לקבלת הדיפלומה והשמה בעבודה. התוכנית, אשר הוקמה לפני ארבע שנים, העמידה בהצלחה עד כה שלושה מחזורים של בוגרים מן המגזר הבדואי, 259 סטודנטים, ועומדת ביעדים שהוצבו לה. בהתאם להחלטת ממשלה בנושא, תוקצבה התוכנית גם לחומש הקרוב בעלות שנתית של 7.5 מלש"ח.

במסגרת מבחני התמיכה הסטודנטים להנדסאות שיתחילו ללמוד בשנה"ל תשע"ח (אוקטובר 2017) יקבלו תמיכה כספית, שתנוע בין 40 ל-70 אלש"ח לסטודנט, שכוללת, בין השאר: מלגת לימודים ושונות, דמי קיום, נסיעות וכן ליווי אישי מטעם מרכזי 'ריאן' עד להשמה בעבודה. התוכנית פועלת לשילובם האינטגרטיבי של הסטודנטים מן המגזר הבדואי באוכלוסייה הכללית ולימוד בכיתות הטרוגניות במכללות שבפיקוח המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית.

במדינת ישראל חיים כיום כ-318 אלף תושבים בדואים בדרום, המרוכזים בעיר הבדואית רהט, וביישובים חורה, תל-שבע, שגב שלום, ערערה, לקייה, כסייפה, מ.א. נווה מדבר, מ.א. אל-קסום ובפזורה. לטובתם, מפעיל משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים מפעיל תכניות רבות ביניהן תכניות ריאן, אשת חיל, מרכזי עוצמה ותוכנית אשבל לסיוע ליציאה ממעגל העוני למעגל התעסוקה.

בבחינת שיעורי התעסוקה של הנשים הבדואיות עולה, כי למרות העלייה הסיסטמתית בשיעור התעסוקה של נשים ערביות בגילאי העבודה 25-64 שעמד בשנת 2016 ל 32.4%, רק 18% מהנשים הבדואיות בגילאים 25-64 בדרום מועסקות וכ-76% מהנשים כלל אינן נמצאות בתהליכי חיפוש עבודה, אחוז הגברים המועסקים גם הוא עומד על השיעור הנמוך של 44%. ההשלכה על שיעורי העוני הינה ישירה, ולפיכך, בתוכנית מושם דגש רב על שילוב תעסוקתי של נשים בדואיות.

משרד העבודה והרווחה מייחס חשיבות רבה ללימוד מקצועות ההנדסאות בקרב סטודנטים מהמגזר הבדואי בדרום הארץ, ופועל לקידום הפרויקט בהתאם להחלטת הממשלה 2397 וקודמתה 3708, ובשותפות עם מטה היישום במשרד החקלאות. תכנית אשבאל מופעלת על ידי מה"ט, ובשיתוף עם מרכז 'ריאן' לתעסוקת בדואים בנגב.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה