שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

התאחדות התעשיינים עתרה לבית המשפט הגבוה לצדק (בג"ץ) כנגד צו בריאות העם, המחייב את המעסיקים לשלם דמי מחלה לעובדים שנמצאים בבידוד.

בעקבות העתירה קבע בג"ץ כי הצו שהוציא משרד הבריאות בתחילת משבר הקורונה, לפיו עובד שנמצא בבידוד בשל נגיף הקורונה יכול למסור תעודת מחלה גורפת, שאותה ניתן להוריד מהאתר של משרד הבריאות, ולקבל דמי מחלה (שכר עבור ימי מחלה) במהלך הימים בהם הוא שוהה בבידוד – צו זה אינו עונה על הקריטריונים שנקבעו בתקנות דמי המחלה.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות פסקה, כי שינוי זה לא נמצא בסמכות משרד הבריאות, שכן יש לו השלכות על הזכויות של המעסיק והעובד שהינם צדדים ליחסי העבודה.

במילים אחרות, בג"ץ קבע כי שינוי זה נמצא בסמכות המחוקק בלבד. המשמעות היא שצו בריאות העם שהוציא מנכ"ל משרד הבריאות הקודם הינו מבוטל לעת עתה, שכן בידוד אינו מוגדר כמחלה.

עם זאת, שופטי בג"ץ קבעו כי למדינה יש ארכה עד סוף ספטמבר לחוקק חוק בנושא.

כאמור, ההחלטה התקבלה במסגרת עתירה של התאחדות התעשיינים וארגוני הניקיון שדרשו כי נטל המימון של ימי המחלה לא ייפול על כתפי המעסיקים. עם זאת, בית המשפט העליון פסק לעותרים 25 אלף שקלים הוצאות משפט.

נזכיר, כי על פי צו בריאות העם שניתן בתחילת משבר הקורונה, אם עובד נדרש להימצא בבידוד בגלל החשש שנדבק בנגיף הקורונה, היעדרותו תחשב להיעדרות בגלל מחלה והעובד יהיה זכאי לתשלום דמי מחלה בהתאם למכסת ימי המחלה הצבורים לזכותו.

זכאות זו תקפה גם עבור עובדים שנדרשים להישאר עם ילדיהם בשל חובת בידוד של הילדים.

על פי הצו, עובד שהוטל עליו להמצע בבידוד אינו צריך לפנות אל רופא המשפחה לשם קבלת אישור מחלה.

במקום זאת, נדרשו העובדים שנמצאים בבידוד להציג למעסיק את תעודת המחלה הגורפת שפרסם משרד הבריאות באתרו.

כמו כן עליהם לחתום על ההצהרה כי הוא נעדר בגלל בידוד. בתחילת המשבר, כאשר הבידוד הוטל בעיקר על אנשים שחזרו מחו"ל, נדרשו העובדים לצרף אישור על מועד עזיבתם את המדינות בהן שהו ושהחוזרים מהם נדרשים להמצא בבידוד.

במקביל העובד נדרש לדווח מייד על הישארותו בבידוד ועל מקום מגוריו או מקום שהייתו בבידוד, למוקד הטלפוני של משרד הבריאות או על ידי טופס דיווח מקוון.

עוד קובע הצו, כי אסור לפטר עובד שנעדר מעבודתו בשל הצורך להישאר בבידוד, אסור לדרוש ממנו להגיע לעבודה ואסור לאפשר לו להגיע לעבודה גם אם הוא מעוניין בכך.

מצב זה יצר בעיה מהותית ביחסי העבודה. לדוגמה, במקרים בהם המעסיק עצמו נדרש להשאר בבידוד וגם עובד שלו או כמה עובדים נדרשו להמצא בבידוד, המעסיק נאלץ לשלם לעובדים ימי מחלה, בעוד שהוא עצמו לא קיבל כל הכנסה עבור ימי הבידוד שלו.

מצב זה הכניס לבעיה כספית משמעותית בעיקר עסקים קטנים שהפסידו כספים בשל המצאות המעסיק בבידוד ועדיין, למרות ההפסדים נדרשו לשלם דמי מחלה לעובדים בבידוד.   

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה