אחד נגד מאה

אחד נגד מאה

מהם היתרונות של העסקת עובדים במודל מיקור המונים? מעבר לחסכון בשכר, ביטוחי בריאות, פנסיה, הבראה, נסיעות... ישנם 3 יתרונות אסטרטגיים

שיתוף
תנאי העסקה
תנאי העסקה

מיקור המונים הוא מודל העבודה החדש והעתידי המכונה גם הדור השלישי (קדמו לו הדור השני של Out-Sourcing והדור הראשון של In-Sourcing). מדובר על מערכת יחסים בין החברה לעובד במודל ייחודי וחדשני לגמרי. לא עוד הסכמי עבודה אלא אפשרויות לעבודה משותפת.

הדור השלישי הוא עולם העבודה החדש. הוא עולם העבודה העתידי והוא גם עולם העבודה הנוכחי. נכון להיום,  34% מהמועסקים במדינות המערב אינם עובדים במסגרת הסכמי עבודה מסורתיים המגדירים באופן חד משמעי יחסי עובד-מעביד, אלא הם עובדים עם או בשביל חברה אחת או יותר, אד הוק, לצורך פרויקט חד פעמי או רב פעמי. מיקור המונים הוא המודל חדש של העסקה בעולם ההייטק. הארגון קורא לציבור לעבוד אצלו ומבלי שיידרש להעניק לו שכר, תנאים סוציאליים והטבות, שלא לדבר על משרד וציוד משרדי, והציבור נענה לקריאתו.

דוגמאות להעסקת עובדים במודל מיקור המונים יש בשפע. eBay מייצרת מקומות עבודה ל-350,000 'עובדים' למרות שאין לה בכלל מלאי. Firefox הפך לדפדפן הפעיל ביותר בארה"ב מבלי להעסיק ולו עובד חברה אחד. ויקיפדיה הפכה למקור הידע הרשמי הגדול ביותר בעולם והיא לא משלמת ולו משכורת חודשית אחת לעובדים. 

אולם מעבר לחיסכון העצום במשאבים (שטחי נדל"ן, ציוד משרדי, משכורות, תנאים, הטבות, ביטוח, הדרכות, ועוד), ארגונים הבוחרים להטמיע את מודל crowd sourcing נהנים מ-3 יתרונות אסטרטגיים:

Creation
הדוגמה המובהקת ביותר ליתרון היצירה הוא ויקיפדיה. אלפי משתמשים יצרו (וממשיכים ליצור כמדי יום) את מקור המידע הגדול ביותר, המדויק ביותר והאמין ביותר בעולם. מקורות מידע מסחריים (דוגמת בריטניקה) אשר עבדו במודל העסקה מסורתי, פרשו מהמרוץ וחדלו מלייצר ערכים כי הם הבינו שהם לא יוכלו להתחרות בוויקיפדיה.

Prediction
ההמון הוא דרך להשיג יתרון משמעותי בשוק העבודה הבלתי צפוי והוא כמובן – יכולת החיזוי.  Yahoo Buzz Game הוא דוגמה מצוינת לאינדיקטור לחיזוי מגמות עתידיות. Yahoo Buzz Game מאפשר לחברות לקבל מידע נרחב על ההווה ועל העתיד בנושא פיתוח מוצרים בתחום הטכנולוגי (מגמות, מוצרים וקונספטים), כך שההמון תורם לחברות בתהליך קבלת החלטות. הנתונים שמתקבלים מקרב ההמון לגבי ספקי התוכנה וצרכני התוכנה, מאפשרים לחברות טכנולוגיות וחברות הזנק לקבל החלטות מושכלות בנוגע לכדאיות של פיתוח מוצר חדש, קו חדש, קונספט חדש וכיו"ב.

Organization
מנוע החיפוש גוגל הוא דוגמה לתרומתו האדירה של ההמון לאירגון, סינון, מיפוי מידע וקביעת סדרי עדיפויות. מנוע החיפוש מקטלג אתרים לפי תנועת המבקרים. המנוע רואה בלינקים (ביקור באתר) הצבעת אמון כך שבכל פעם שגולש מבקר באתר הוא למעשה מוסיף לו ניקוד. תנועת הגולשים מאפשרת לגוגל לקבוע אילו אתרים הם הרלוונטיים ביותר בכל תחום, מה שמאפשר לו לשמור על מעמדו כמנוע החיפוש החזק ביותר בעולם. ההמון הוא כוח העבודה המפעיל את המנוע וההמון כאמור – לא מקבל תלוש שכר.

פרויקטים הנשענים על המודל של מיקור המונים ייהנו מסיכויי הצלחה גדולים יותר לא רק בשל היתרון התחרותי שמתאפשר בעקבות החיסכון המשמעותי במשאבים אלא משום שמפגש מוחות תמיד יניב תוצאות טובות יותר מזה של המוח הבודד, גם אם הוא מוח מבריק. להמון יש יכולות, ידע, רעיונות, ניסיון, כישורים ומוטיבציה שלא ניתן למצוא ו/או לייצר בקבוצות קטנות ובוודאי שלא בקרב יחידים. אז אם לסכם את היתרונות של מודל crowd sourcing אפשר להגדיר זאת במשפט אחד 'באנו בגלל המחיר נשארנו בגלל האיכות'.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה