2014: שיא חדש במספר העובדים שחשפו שחיתויות

2014: שיא חדש במספר העובדים שחשפו שחיתויות

אותם עובדים שחושפים שחיתויות ואי סדרים בדרגים הבכירים בארגון, הגיעו לשיא חדש השנה

שיתוף
שחיתות בארגון

שחיתות בארגון

מס הכנסה הגיע לבניין, ללא התראה – ועל פניו ללא כל סיבה – על מנת לבדוק ספרים? פקחים של משרד התמ"ת התייצבו בשער ודרשו לראות חומר על העסקת עובדים? משרד הבריאות שלח פקחים לבדוק שאין חריגות? זה נראה תמים או שגרתי, ולרגע נראה שאותם נציגי רשויות טעו בכתובת.

אך הם לא טעו. הם קיבלו דיווחים על התנהלויות לא סדירות או על חשד לאי סדרים, לרבות הונאה, שחיתות, חריגות בנייה, העלמת מס, הונאת הציבור ושוחד של פקידים – על ידי לא אחרים מאשר העובדים שלכם.

עובדים חושפי שחיתות הפכו להיות עזר כנגד נציגי הרשויות, כשהם משמשים כ"אנשי מודיעין" סמויים בארגונים שלהם, בעלי מידע על המתרחש ביום יום עם נגיעה במסמכים וראיות חותכות.

לא ברור מה מניע את העובדים בארגונים להלשין לשלטונות על אי סדרים. האם זה חוש הצדק? האם זו תאוות בצע ורצון להרוויח את הבונוס שמבוטח להם באם המידע שהעבירו יתגלה כאמין? ואולי זה יצר הנקמנות ורצון לסגור חשבון עם המעסיק, המעסיק לשעבר או מנהל שאתו היה להם "חשבון פתוח".

מה שכן ידוע זו העובדה שהתופעה של עובדים חושפי שחיתות הולכת ומתפשטת ובארה"ב, והיא אף הגיעה השנה לשיא חדש. מדובר על שיא בהיקף התלונות בקרב העובדים ושיא בהיקף התגמול שאותו קיבל עובד חושף שחיתות.

ראו הוזהרתם!

האם היו יותר שחיתויות בשנה האחרונה? האם העובדים, שיש להם יותר נגישות למידע, היו יותר מודעים למתרחש סביבם? או שאולי הם פשוט פחות נאמנים ואף יותר נקמניים וזה מה שהוביל לעלייה במספר העובדים שחשפו שחיתות ואי סדרים השנה?

אתר משאבי האנוש TLNT מדווח כי דו"ח חדש שפרסם הקונגרס האמריקאי מראה שהשנה (2014) נרשם שיא חדש בכמות ובהיקף השחיתויות שאותם חשפו העובדים. ליתר דיוק, השנה התקבל מידע מ-3,620 חושפי שחיתויות, בעוד שהממוצע בשנתיים שלפני כן היה 2,896. משמע חלה השנה עלייה בשיעור של כמעט 20% במספר הפניות של חושפי שחיתות בארגון לרשויות.

על פי הדו"ח העדכני, ההלשנות השכיחות ביותר שמתקבלות מהעובדים בדבר שחיתות, ליקויים והתנהלות לא סדירה בארגון ו/או על ידי מנהל בכיר, הנן:

– חשיפת מידע פיננסי שהיה מוסתר מהציבור או מהשלטונות – 16.9%.

– דיווח על מקרי שוחד – 16%.

– הונאה – 15.5%.

השלטונות האמריקניים מספקים כאמור תמריצים לעובדים אשר חושפים שחיתות בכל אחד משלושת המגזרים, כאשר הגמול הכספי הטמון בחובו של "טיפ" שמתברר כנכון יכול להגיע ל-10% מסך התביעה. הגמול הכלכלי נועד כאמור לעודד עובדים לחשוף מידע בנוגע למרמה, הפרת אמונים, הונאת הציבור, עבירות מס וכיו"ב, על ידי כך שהעובד החושף שחיתות נהנה פעמיים: פעם אחת הוא מוגן מפני פיטורים ופעם שנייה הוא נהנה מאחוז מכובד מסך התביעה שמוגשת כנגד האדם או הגוף שכנגדו הוגשה תלונה בעקבות המידע.

השנה נרשם שיא לא רק במספר הפניות של עובדים שביקשו לדווח על שחיתות ואי סדרים, אלא אף נרשם שיא בסכום הפיצויים שאותם קיבל עובד חושף שחיתות. מדובר בסכום עתק של 30 מיליון דולר לעובד שסייע לשלטונות לחשוף פרשה גדולה ומסובכת שבסופה, בעזרת המידע האותנטי של העובד, ניתן היה להעמיד את הנתבע לדין ולגבות את החובות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה