שיתוף

בין כל סוגיות העסקת העובדים שיעלו בקרוב על פני השטח, צפויה לבלוט סוגיית ההכשרות ופיתוח העובדים.

ממחקרים שנערכו בארה"ב ובמדינות נוספות באירופה, עוד בטרם פרץ משבר הקורונה עלה כי עובדים יעדיפו לוותר על חלק משכרם כדי לעבוד בארגון שיממן עבורם הכשרות שיקדמו אותם מקצועית, ויאפשרו להם לקדם את הקריירה שלהם הרבה מעבר לעבודה בארגון כזה או אחר.

בימים אלה יש לכך חשיבות יקרה מפז תרתי משמע, שכן ארגונים רבים אכן יאלצו להפחית את שכר העובדים עם היציאה ממשבר הקורונה וחזרת המשק למסלול של עבודה בשגרה.

חשוב לציין, כי בשנים האחרונות עבר תחום הכשרת העובדים שינויים מהירים הודות להתפתחויות הטכנולוגיות שאפשרו לכל עובד ללמוד בזמן ובמקום הנוחים לו.

גם הכלים המשמשים את המדריכים שמעבירים את ההכשרות השתנו לבלי היכר לעומת כלי ההכשרה היו נהוגים בעבר.

המשמעות בפועל היא, שעובדים שירצו להמשיך לעבוד מהבית יוכלו לקבל את ההכשרה בביתם בלי שהארגון יאלץ לבצע לשם כך שינויים יקרים מרחיקי לכת בשיטות העברת ההכשרה.

אבל כדי שהעובדים יוכלו לקבל את ההכשרות המתאימות והנחוצות להם ביותר, וכדי שההכשרות יועברו ביעילות מקסימלית, יהיה על מנהלי משאבי האנוש לתכנן את נושא ההכשרות מבעוד מועד.

כחלק מזה יהיה עליהם לשכלל את אסטרטגיית פיתוח העובדים שלהם. לשם כך יהיה עליהם קודם כל לתכנן איך להתמודד עם הסוגיות הבאות:

1 האם לכל אחד מהעובדים בארגון כבר יש תוכנית פיתוח אישית ומסלול קריירה מובנה, כולל לעובדים שירצו כעת לבצע הסבת מקצוע.

2 אילו סוגי תפקידים ואילו תחומי אחריות השתנו כעת בעקבות משבר הקורונה והיציאה ממנו.

3 כיצד ניתן לעדכן את העובדים בכל המיומנויות שככל הנראה הוזנחו בעת שהותם של חלק מהעובדים בחל"ת, כדי לענות על הצרכים החדשים של הארגון.

4 האם המצב החדש פותח בפני העובדים (או בפני חלק מהעובדים) הזדמנויות חדשות במסגרתן הם יוכלו לקחת על עצמם תחומי אחריות חדשים ובכל להפחית את העומס מהמנהלים שלהם.

5 איך ניתן ליצור הזדמנויות ליצירת קשרים והכשרות לעובדים מביתם שנמצאים מחוץ לטווח הראייה של המנהלים ואולי גם מחוץ לטווח תשומת הלב שלהם.

בהמשך לנושא הפיתוח של העובדים, סוגייה נוספת שצפויה לעלות אל ראש סדר היום של מנהלי משאבי האנוש היא כל נושא רווחת העובדים.

אם בשנים האחרונות הפך נושא רווחת העובדים בארגון לדרישה גוברת של כוח העבודה הצעיר (בני דור המילניום ודור ה-Z), הרי שלאחר תום משבר הקורונה צפויה הדישה לנושא הרווחה לזנק במדרגות רבות מעבר למה שהיה רק לפני פחות משנה.  

במילים אחרות, נושא הרווחה חייב להכלל בין הנושאים שיהיו בראש סדר העדיפויות של מנהלי משאבי האנוש לגבי חוויית העובד, ויש לכך כמה סיבות:

1 בשל רמות השיא של הסטרס והדאגות שנגרמו כתוצאה מהמשבר ואשר ימשיכו לתת את אותותיהם בכל מה שקשור לתחושת הביטחון התעסוקתי של העובדים.

2 עובדים יתקשו כעת יותר מבעבר לתחזק קשרים חברתיים הקשורים למקום העבודה.

3 העובדים מביתם מתמודדים עם סוג חדש של שחיקה ועל מנהלי הרווחה יהיה לתת לכך מענה.

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה