5 הדרכות חובה לעובדים

5 הדרכות חובה לעובדים

בונים תוכנית הדרכה אך מתלבטים מהי ההדרכה הדחופה ביותר? תקציב ההדרכה מצומצם ואתם מתלבטים באיזו הדרכה לבחור? קבלו את הדרכות ה-MUST

שיתוף
הדרכות חובה

הדרכות חובה

בהנחה שהארגון שבו אתם עובדים הטמיע את חשיבות נושא הדרכת עובדים והכשרתם, נכנס הארגון לתהליך איתור הצרכים אחר נושאי ההדרכה הנדרשים לעובדים. במסגרת התהליך נלקחים בחשבון שיקולים שונים, כגון השלבים השונים בציר הזמן בו נמצאים העובדים, פערי ידע קיימים ועוד. מאידך, ישנם מקומות עבודה וארגונים בהם לא קיימת מודעות מספקת לחשיבות ההדרכה, אין תוכנית הדרכה מסודרת ואין תקציב.

כדי להקל על ההתלבטות ולסייע במכוונות להדרכה, הבאנו בפניכם חמישה נושאים להדרכה שהנם עיקריים וקריטיים להצלחת העובדים וכמובן להצלחת הארגון. יתרה מכך, כישלונות של ארגונים המתבטאים בטעויות שנעשות, אי עמידה ביעדים וכישלונות נקודתיים לעתים קרובות קשורים באופן ישיר בהעדר הדרכות חובה מסודרות לעובדים ולמנהלים:

  1. הכשרה לתפקיד וחפיפה. ישנם ארגונים הרואים את הכניסה של העובד החדש לתפקיד כתקופה מעיקה, שרצוי שתעבור כמה שיותר מהר. מובן שגם העובד רואה אותה ככזו, אך מקומות עבודה הלוקחים ברצינות יתר את תקופת החניכה של העובד כתהליך וכהסתגלות, ירוויחו מכך יותר ולא ישלמו על טעויות גדולות.
  2. הדרכה בנושא בטיחות בעבודה. תאונות עבודה רבות מתרחשות מדי שנה במפעלים ובמקומות עבודה, הגורמות לפגיעה בעובדים ואף למותם, וכמובן מביאות גם נזק כלכלי לארגון ולתדמיתו. חובה לתלות את נהלי העבודה על לוחות המודעות ועל קירות חדרי העבודה. כיום ישנם אמצעים רבים להדרכות עובדים שוטפות בנושא בטיחות בעבודה, הרבה ניתן ללמוד מהמוסד לבטיחות ולגיהות. כמו כן ניתן להשתמש בניידות הדרכה של המוסד ובלומדות.
  3. הדרכה בנושא החוק. ארגונים רבים פועלים במסגרת חוקי מדינת ישראל. לדוגמא, מנהלים חייבים לפעול לפי חוקי עבודה, אחרים חייבים לפעול על פי חוקי מדינה אחרים. הנה דוגמא: פרשת אי פינויו של דורון נשר לבית החולים על ידי מד"א. הפרשה הביאה את מד"א לעמוד בפני תביעה שהגישה משפחתו של דורון, לאחר שהפרמדיקים סרבו לפנות אותו לבית החולים בעקבות מאירוע מוחי. הפרמדיקים מצדם פעלו לפי חוק, האוסר עליהם לפנות לבית חולים אדם בכפייה. בעקבות הפרשה עלה החוק על הסדר הציבורי כבעייתי. הדרכה של עובדים בנושא חוקי מדינה על פיהם הם מחויבים לעבוד הנה הכרחית, וגם עריכה של דיון על הבעייתיות שיש בהם. ראשי הארגון מחויבים להתריע בפני הרשויות על הבעיות העומדות בפני העובדים, כמו במקרה זה. כך שהדרכה חייבת לכלול לא רק מתן אינפורמציה, אלא גם דיון בסוגיות ובבעיות האפשריות שיכולות לעלות בעקבות ציות לחוק.
  4. הדרכה בתחום הליבה של העסק. לדוגמא, שירות/ מכירה. התמודדות עם לקוחות מורכבים היא סדנת שירות מרכזית לעוסקים בתחום. ארגון נותן שירות חייב להעניק לעובדים הדרכות מקצועיות בנושא, גם אם מדובר בחברה קטנה העוסקת בקבלת קהל מצומצם. לארגונים הקצרים בתקציבים, מומלץ לערוך הדרכות בלתי פורמליות על ידי המנהלים, שיכולות להתקיים בקבוצה קטנה בחדרו של המנהל: מתן עצות בסיסיות, סימולציות, שיחות על מקרים מאתגרים בהם נאלצו העובדים להתמודד, הפקת לקחים ועוד.  
  5. הדרכה לפערי ידע קיימים. העובד מתקשה שוב ושוב לעמוד במשימה? העובדים אינם מהירים מספיק? אם הסיבה היא חוסר ידע או חוסר מיומנות בתוכנה מסוימת, אז כבר אפשר להתעודד כי הפתרון הוא פשוט. ניתן לשלוח את העובד להכשרה במסגרת קורס, או ניתן להקצות לכך ימי עבודה מסודרים שיוקדשו ללמידה של העניין על ידי עובדים מיומנים אחרים.

לסיכום, מומלץ לארגונים אשר אינם מקדישים עדיין מספיק זמן ותקציב להדרכה להתייחס להדרכות אלה כאל הדרכות חובה. הן יהוו במידה רבה בסיס להצלחתם, ואולי אף בסיס להדרכות עתידיות נוספות וחשובות.

כנס ההדרכה השנתי יתקיים ב-19.12.12. לחצו כאן לפרטים נוספים ולהרשמה

סדנת פרזנטציה אפקטיבית והעברת מסרים מרחוק

אין תגובות

השאר תגובה