שיתוף

אחת הטכנולוגיות הנחשבות לחמות ביותר כיום בעולם בכלל ובמשאבי אנוש בפרט הוא יישומן של מערכות בינה מלאכותית (שן) בתהליך הגיוס ובמשימותיה של מחלקת משאבי אנוש באופן כללי.

ולמרות זאת, סביב השימוש בבינה מלאכותית במשאבי אנוש יש כיום חילוקי דעות כמעט קיצוניים: יש הרואים בה מנגנון חשוב ומהותי לחסכון בזמן ומשאבים אחרים, בעוד שאחרים רואים בה מעבר לשיטות טכניות מדי החסרות את המגע האנושי.

יתרה מכך, יש החוששים שמערכות הבינה המלאכותית יהיו מוטות בשל ההטייה של אלו שתכננו את מערכות הבינה המלאכותית. להלן כמה מהדעות הפוסלות את השימוש בבינה מלאכותית במשאבי אנוש:

1 שימוש בבינה מלאכותית לצורך סינון ומיון קורות חיים עלול להיות בעייתי, שכן אם המערכת לא הוגדרה כראוי כדי לבצע סינון באופן חוקי (כלומר ללא אפליות כנגד דת, לאום, מין גיל וכו), המשמעות של הפעלתה בארגון עלולה להיות בעייתית ביותר עבור הארגון, ולחשוף אותו לתביעות.

2 עם הזמן ילמדו מחפשי העבודה (המועמדים הפוטנציאלים) את השיטות שעל פיהן מסננת מערכת הבינה המלאכותית את קורות החיים, וילמדו איך להתאים את קורות החיים שלהם ואת תיאור ההיסטוריה המקצועית שלהם למנגנון, כדי לעבור את הסינונים והמיונים.

במילים אחרות, קיים החשש שמועמדים ילמדו 'לעבוד' על המערכת כדי להגיע לשלבים הבאים. טיעון זה אולי נכון, אבל צריך לזכור שחרי הסינון של מערכת הבינה המלאכותית יש שלבים נוספים כמו ראיונות, בהם המועמד עלול ליפול.

לכן לא ברור למה כדאי יהיה למועמדים לבזבז זמן יקר על התאמת קורות חיים לתפקיד שלא יתאים להם. או לארגון שהם עלולים שלא להשתלב  בתרבות הארגונית שלו.

3 יש החוששים מכך שארגונים יפסיקו לבקש קורות חיים, ובמקום זאת ידרשו מהמועמדים לענות על סדרות של שאלות בתוך מערכת הבינה המלאכותית.

על פי התשובות לשאלות אלו המערכת תאשר או לא תאשר את המועמדות. הבעיה בשיטה זו היא שלעיתים יש דברים שלא כלולים בשאלות, ושכן ניתן להוסיפם בדף קורות החיים.

בעיה זו ניתנת לפתרון על ידי הוספת סעיפים של שאלות פתוחות למועמדים.

4 יש החוששים מכך שמערכת הבינה המלאכותית עלולה לאט לאט להחליף את כל מערך התפקידים במשאבי האנוש. זהו ככל הנראה תרחיש דימיוני למדי, שכן בניהול המשאב האנושי לא ניתן לוותר על הקשר האנושי שבין הארגון לעובדיו.

כפי שזה נראה כרגע, ועל אף כל ההתנגדויות, נראה ששימוש הולך וגובר במערכות בינה מלאכותית הוא בלתי נמנע. יש לכך התנגדות, אבל זה לא שונה מההתנגדויות שיש בכל פעם שנכנסת טכנולוגיה חדשה.

הדבר החשוב ביותר בעניין זה הוא לקיים דיונים לגבי פרטי הפרטים של הגדרות המערכת, להיות מודעים לבעיות שעלולות להתעורר ולטפל בהן מראש, ולא פחות חשוב: לטפל בקשיים של מנהלי משאבי האנוש להפעיל את המערכת ולהשתמש בה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה