שיתוף

איתור, מיון וגיוס מועמדים מוכשרים בעלי מיומנויות הנדרשות לארגון, הפכו בשנים האחרונות למטלות מייגעות עד כדי מעיקות. החיפושים אחר מועמדים שיתאימו בצורה מדויקת לארגון ולתרבותו הארגונית, תזמוני הראיונות האינסופיים, מיון אינסוף קורות חיים, כל אלה הפכו את תפקידם של מנהלי משאבי אנוש ומנהלי הגיוס למשימה מפרכת שלא מותירה להם זמן רב למשימות אחרות אותן הם צריכים לעשות במסגרת תפקידם.

דו"ח של לינקדאין שפורסם לקראת תחילת השנה הנוכחית מפרט את רשימת המגמות הכלל עולמיות המובילות שצפויות לתפוס תאוצה ב-2018. בראש הטבלה, פרט למגמת הגברת הגיוון בעבודה (כפי שפורט בכתבה: גיוון תעסוקתי במקום הראשון של המגמות המובילות ב-2018), ניתן למצוא בינה מלאכותית וכלים של מציאות מדומה, בצד דור חדש של כלים שמשמשים לתכנון ראיונות עבודה, ושימוש גובר בבסיסי נתונים חכמים.

כל המגמות הללו יקלו מאד על עבודת מנהלי הגיוס ויותירו להם זמן להתמקד בחלקים היותר מעניינים של יחסי אנוש. יתרה מכך, הם יאפשרו למנהלי משאבי אנוש ולמנהלי גיוס להתמקד בבניית האסטרטגיה.

1. מי מפחד מבינה מלאכותית: המגמה החשובה של השנה

מאחר שכלים רבים שפותחו כדי לסייע בתהליך הגיוס מבוססים על בינה מלאכותית, הרי שבקרוב לא יהיה עוד צורך למיין קורות חיים בשיטה הידנית המייגעת.

ועם זאת, המונח בינה מלאכותית נשמע מאיים למדי כאשר קושרים אותו לנושא של משאבי אנוש. החשש הגדול הוא בדרך כלל מכך שהבינה המלאכותית תחליף יום אחד את מנהלי הגיוס ואת חברות ההשמה בכך שהיא תבצע את התהליך כולו ללא מגע יד אדם.

אלא שבפועל, החשש הזה הוא מופרך. הבינה המלאכותית לא מיועדת להחליף את מנהלי הגיוס, חברות ההשמה וההד האנטרים, אלא היא מיועדת לסייע להם בעבודתם. ובמידה רבה מאוד.

משימות כמו למשל בניית מערכות יחסים בין הארגון למועמד ויצירת חווית מועמד חיובית, איתור וזיהוי הפוטנציאל האנושי והאיכותי של המועמד, והיכולת להבין האם הוא ישתלב בתרבות הארגונית של החברה, נמצאות בראש רשימת המשימות המוטלות על מנהלי גיוס ושבינה מלאכותית לא תוכל להחליפם, לפחות בעתיד הנראה לעין ומעבר לכך.

מנהלי גיוס, ובעיקר חברות השמה מקבלים מאות קורות חיים ביום. המיון בלבד, של כל קורות החיים הללו, גוזל זמן רב. הבינה המלאכותית יכולה לסייע להם מאוד לעשות את עבודתם טוב יותר ולהיות תחרותיים.

בסקר שהתבצע בקרב מנהלי גיוס, חברות השמה והד-האנטרים בבריטניה אמרו קרוב ל-30% מהנשאלים שהם רואים בבינה המלאכותית את המגמה החשובה ביותר השנה בתחום משאבי אנוש בכלל והגיוס בפרט. הם ציינו כי הבינה המלאכותית מסייעת להם מאוד בסורסינג, במיון ובטיפוח מועמדים. בכל המשימות הללו הבינה המלאכותית חוסכת להם בזמן ומסייעת להסיר כל הטיה שנובעת ממיון אנושי.

ולמרות הכול, לאור העובדה שהבינה המלאכותית יכולה להחליף את מנהלי הגיוס במשימות הפשוטות והמייגעות, הרי שעדיין יש בכל זאת גם מנהלי גיוס ומנהלי חברות השמה שחוששים שהיא תחליף אותם בתפקידם. מהסקר עלה כי כ-14 אחוזים מכלל הנשאלים (מנהלי גיוס, מנהלים של חברות השמה והד-האנטרים) הודו שהם נרתעים מכלי הבינה המלאכותית בגלל החשש שהיא תייתר את מקצוע המגייס.

2. כלים חדשים לייעול ראיונות העבודה

ראיונות עבודה, למשל, שנערכו עד כה בשיטה המסורתית, מתחילים כבר עכשיו להשתנות על ידי שימוש בטכניקות מתקדמות. מנהלי משאבי אנוש ומנהלי גיוס בארה"ב ובאירופה טוענים, כי הטכניקות החדשות חשובות מאוד לעתידו של תחום הגיוס. מגמה רווחת זו סוללת את הדרך אל שיטות חדשניות שישולבו בתהליך הראיונות.

בין האתגרים היותר גדולים שעומדים בפני המראיינים, מציינים המחקרים את היכולת להעריך בראיון את המיומנויות הרכות של המועמד, להבין את החולשות של המועמד ולהיות מודעים להטיות המראיין.

בדיוק כדי להתמודד עם אתגרים אלה מגיעים לשוק כלים חדשים, טכנולוגים ואחרים, שיסייעו במהפיכה. תהליך הראיונות וההערכה יכלול אמצעים של מציאות וירטואלית, ופגישות לצורך ראיונות במקומות לא רשמיים, בהם ראיון בשיחת וידאו כאשר המרואיין יכול להיות בביתו או בכל מקום אחר שיבחר, ומקומות בלתי שגרתיים אחרים.

ראיונות במציאות מדומה

זאת ועוד, הודות לכלי המציאות הוירטואלית, ניתן יהיה לבחון את המועמד במהלך הראיון כדי לבדוק האם היכולות והמיומנויות האמיתיות שלו תואמות את אלו שהציג בקורות החיים. כלי מבחן אלה מיועדים למנוע מצב בו המועמדים מציגים יכולות ומיומנויות שאין להם בפועל.

3. שימוש בביג דאטה – מסדי נתונים חכמים

אמנם, רוב מנהלי משאבי האנוש כבר משתמשים בביג דאטה (מסדי נתונים חכמים) במהלך עבודתם, אבל החל מהשנה מגמה זו צפויה לצבור תאוצה משמעותית. מחקרים מראים כי כמעט 40% מהנשאלים ציינו את השימוש במסדי נתונים חכמים כאחד המרכיבים החשובים ביותר בנושא גיוס.

עוד עולה מהמחקר, כי קרוב לשני שליש מהארגונים כבר משתמשים במסדי נתונים לצורך הגברת האמצעים לשימור העובדים, דיוק בהערכת המועמדים, ושיפור הצעת העבודה באופן שישיג התאמה טובה יותר למועמד.

מצב זה עומד לקבל תגבור משמעותי במהלך השנתיים הקרובות, במהלכן צפויים קרוב ל-80% ממנהלי הגיוס להשתמש במסדי נתונים חכמים בתהליך איתור, מיון והצעת עבודה למועמדים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה