"תמיד יהיה ביקוש למועמדי 'טופ טאלנט' בענף השיווק"

"תמיד יהיה ביקוש למועמדי 'טופ טאלנט' בענף השיווק"

סבורה אלינור מור-סיטבון, מנכ"ל חברת ההשמה החדשה "קודקס שיווק". עם זאת, לדבריה, כיום מתחרים יותר עובדים על כל משרה. ראיון

שיתוף

סטריאוטיפים רבים נקשרו ונקשרים בשמו של ענף השיווק הישראלי. מה לא אמרו עליו? תזזיתי, "דלת מסתובבת" גבוהה, משכורות רעב, שעות נוספות, אנשים מבריקים, אגו, יצרים, תככים, סקס-אפיל וזו רק רשימה חלקית.

להגיד שיווק זה כמו לומר "תרבות". מושג רחב שאוצר בתוכו תתי תחומים כמו שיווק חוויתי וקידום מכירות, פרסום, שילוט חוצות, קריאייטיב וקופירייטינג. התפקידים בו, שוחקים ככל שיהיו, מגוונים לא פחות: מדיילי שטח, ראשי צוותים, ארט וקופירייטר במשרדי פרסום ועד מנהלי מותג, מנהלות תקשורת שיווקית ויועצי אסטרטגיה בטופ.

גיוס כוח האדם בעולם השיווק נחלק עד היום, בדרך-כלל, בין מודעות דרושים ממוחזרות (לרוב בגלל תחלופת העובדים הגבוהה בשיפולי הענף בעיקר) לבין מידע על משרות פנויות שעובר מפה לאוזן. גם חברות כוח אדם נותנות את חלקן, אך מכיוון שהיצע המשרות לפרולטריון של הענף הוא רחב יחסית, אפשר להסתדר גם בלעדיהן.

מאידך, בתפקידים השווים באמת (וגם על כך אפשר להתווכח) כמו ניהול אסטרטגיה, ניהול מדיה חברתית החדש יחסית, קניינות מדיה וניהול פיתוח עסקי, המצב בשוק הפוך. יותר ביקוש, פחות היצע משרות. כך לפחות טוענת אלינור מור-סיטבון, צעירה בת 35 מתל-אביב שעומדת כבר ארבע שנים בראש חברת ההשמה המשפטית קודקס.

לפני כחודש התפצלה החברה ופתחה מיזם השמה לעולם השיווק, חברה בת תחת השם קודקס שיווק. בדיקות שוק מקיפות שערך צוות החברה הביא אותו למסקנה שיש כאן ואקום ששווה לפוצץ. "זה לא שאמרנו 'יאללה מגניב לנו וניכנס לזה", אומרת מור-סיטבון. "פשוט אחרי עשור של פעילות בענף המשפט הגענו לתקרת זכוכית מקצועית. עשינו מחקר מעמיק בעזרת חברת הייעוץ העסקי טאסק, ובסופו של דבר החלטנו שמה שאנחנו רוצים לעשות זה להיכנס לתחום מקצועי נוסף. בחרנו בשיווק".

 

"לוח דרושים זה עולם אחר"

מאחורי המיזם – חברה פרטית שתירשם כחברה בת בחודשים הקרובים – עומדים שני הבעלים של קודקס המקורית: היזם רונן ארז (ובעלים של חברת התוכן "רלוונטי") ומנחם טולצ'ינסקי, מבעלי משרד עורכי דין באותו השם ואיש עסקים. השניים חברו ליועץ השיווק אבי זיתן, לשעבר סמנכ"ל השיווק של סמסונג ומנהל התקשורת השיווקית בסלקום בעבר. שני הצדדים מחזיקים בבעלות משותפת על החברה, אותה מנהלת כאמור מור-סיטבון. תחתיה עובדת מנהלת תחום שיווק ויועצות נוספות. עם לקוחות החברה נמנות מגדל, בזק, אסם, סלקום ו-AIG.

דווקא בשיווק עושה רושם שקל מאוד למצוא עבודה. יש תופעה של דלת מסתובבת גדולה במשרות רבות בענף, והתנאים במקרים רבים לא שווים את ההשקעה, תדמיתית לפחות.

"מצאנו שההיפך הוא הנכון. מה שקיים כרגע מבחינת גיוס והשמה בשיווק זה לוחות דרושים. אגב, רוב המשרות לא מגיעות לשם. לוח דרושים זה עולם אחר. זה לא השמה. ההבדל הוא מאוד משמעותי כי אנחנו נותנים שירותים למעסיקים ולמועמדים ומלווים את תהליך הגיוס משני הצדדים".

אבל למה שדיילת, לדוגמה, שמחפשת עבודה אחרי צבא או סתם להשלמת הכנסה, תפנה אליכם אם היא יכולה להיכנס לאינטרנט ולמצוא באתרי חברות קד"מ או בפייסבוק היצע גדול של עבודות?

"אני לא מדברת על התפקידים האלה. אלא תפקידים כמו תקשורת שיווקית, מנהלי מותג, מנהלי תחום, מנהלי מחקר שיווקי, מנהלי פיתוח עסקי, יועצי אסטרטגיה, קנייני מדיה, שיווק און-ליין, מנהל מדיה חברתית ועוד. תחום המיקוד שלנו הוא מאוד מקצועי ושייך לעולם השיווק. זה לא מכירות ולא פרסום במשרדי פרסום".

ובכל זאת, יש בעולם הזה משרות רבות שעוברות מפה לאוזן בסגנון חבר מביא חבר.

"חבר מביא חבר וקשרים ומפה לאוזן, אין להם מישהו שייקח אותם יד ביד וילווה אותם ויציג להם את כל השוק ויקשר בינם לבין המעסיק".

בתפקידים מהסוג שציינת, קורה לא פעם שחברות מעדיפות להוציא מכרז פנימי כדי לחסוך בעלויות גיוס. זה לא פוגע בצורך בכם?

"את זה אתה יכול להגיד על כל תחום. כל חברה בצמיחה חייבת לשלב בין השניים. אין מצב שמחלקת שיווק של סלקום יכולה להתקיים רק מניודים או גיוסים פנימיים. והראייה שאנחנו מקבלים הרבה משרות מחברות כאלה".

משוכה אחרת מבחינתכם היא השימוש בבעלי מקצוע עצמאיים לתפקידים הללו, במיקור חוץ. נניח יועצי שיווק ומיתוג או מנהל מדיה חברתית. לא חסרים כאלה.

"השימוש באאוטסורסינג לא נפוץ בעולם השיווק, כך שזה לא מייתר את הצורך שלנו. עדיין תמיד יש להם את הגורם הפנימי שאחראי על הפעילות, גם במדיה חברתית למשל".

ומה עם משרדי פרסום? הם מעסיקים חלק מהפונקציות שאתם מגייסים, ונותנים בעצמם שירות לאותם לקוחות – חברות מוצרי צריכה, סלולר וכדומה.

"זה לא קשור. אנחנו נותנים שירותי השמה לחברת סלקום לדוגמה. כמו שסלקום נעזרת בפרומרקט למשל, אני לא נכנסת ביניהם. אני נכנסת במקומות הבאים: כאשר במחלקת השיווק יש תפקיד שרוצים לאייש, או שמישהו שם רוצים להחליף אותו, הם פונים אלי ומצביעים על אופי האדם שהיא צריכה. חיפוש ממוקד".

אז אתם יכולים, תיאורטית, לתת שירותי השמה גם למשרדי הפרסום?

"יכולים, אבל לא מתמקדים בהם. אדם עושה תפקיד מסוים במשרד פרסום וממשיך הלאה, אלא אם כן אתה מוכשר – אבל הם מחפשים את דרכם החוצה ורוצים להשתלב במחלקת שיווק של חברה".

אז מניסיונך הקצר בשיווק, יש יותר ביקוש לעבודות או היצע משרות?

"יותר ביקוש, אני חושבת, אבל זה מאפיין את רוב עולמות העבודה. קח את עולם המשפט או ההנדסה. תראה שיש שם מגמה דומה. תמיד יהיה ביקוש למועמדים לטופ טאלנט. זה לא שאין עבודה ואין משרות, אבל יש יותר עובדים פר משרה.

מה לגבי רף השכר בענף ביחס לתחומים אחרים שאת מכירה במשק?

"בקרוב נצא עם סקר שכר מקיף ומלא, אבל בסך הכל רמות השכר בתוך עולם השיווק הן מעל הממוצע במשק. תלוי בחברה ובתפקיד, אבל בתוך המסגרת זה יכול לנוע מ- 8,000 שקלים ועד סכומים גבוהים מאוד לסמנכ"לי שיווק, עד עשרות אלפי שקלים לחודש".  

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה