שיתוף

חוקרים שבחנו את נושא העבודה מהבית (או העבודה מרחוק) טוענים כי יותר מ-66 אחוזים מהשכירים בעולם עובדים מחוץ למשרד לפחות פעם בשבוע.

מחקר שפורסם על ידי חברת מחקרים שוויצרית מצא, כי כ-70 אחוזים מאנשי המקצוע עובדים מרחוק, במסגרת מודל העבודה ההיברידי.

מדובר כאמור ביום אחד בשבוע לפחות. אותו מחקר מצא גם, שכ-53 אחוזים מהשכירים, עובדים מרחוק לפחות מחצית מהשבוע.

מסקנת החוקרים היא, כי היכולת לעבוד מהבית (מרחוק), יחד עם הופעתם של שירותי השכרת משרדים דיגיטליים, הובילו לשינוי הגישות סביב המיקום הפיזי גיאוגרפי שבו אנשים צריכים לעבוד, ושחררו אותם מההכרח לדבוק בשעות העבודה המסורתיות של תשע עד חמש.

חברת המחקרים הדגישה, כי מדובר בשכירים שעובדים במשרה מלאה ובהעסקה ישירה, כלומר, המחקר לא קשור לפרילנסרים או לקבלני כוח אדם.

נראה שהמוטיבציה המרכזית למעבר המאסיבי לעבודה מהבית (גם לאחר תום משבר הקורונה) נובעת מהמהפך הדיגיטלי בכל הענפים ובכל העולם.

מצד אחד זה משנה את האופן שבו ניתן להציע נדל"ן לחברות (מבני משרדים), ומצד שני, עם הזמן, החברות יתחילו לשכור "נדל"ן" וירטואלי.

כלומר ישכרו "מקום" על גבי פלטפורמות של מציאות מדומה ופלטפורמות דיגיטליות אחרות, שיאפשרו לצמצם מרחקים פיזיים.

לכן, כבר עתה מתחילים לראות בארה"ב, שארגונים מחפשים פחות שטחי משרדים פיזיים (נדל"ן) ויותר ויותר שירותים דיגיטליים תוך גמישות מקסימלית.

מבחינת חברות שמעסיקות עובדים באיזורי זמן שונים, כאשר הצוותים מורכבים מעובדים שחלקם נמצאים באיזורי זמן הפוכים מאלה של חבריהם האחרים לצוות, המשמעות היא שכדי לקיים פגישה וירטואלית, ישתנה כל יום העבודה.

במילים אחרות, אם רוצים שארבעה חברי צוות (לדוגמה) יפגשו פגישת צוות ב"חדר פגישות" וירטואלי, בשעה מסויימת, אזי עבור אחד מחברי הצוות שעת הפגישה יכולה להיות שעת בוקר מוקדמת, לאחר שעת ערב, לשלישי שעת צהריים ולרביעי שעת בין ערביים. המצב הזה מחייב שינויים מרחיקי לכת בארגונים ומהפך מחשבתי כולל.

במחקר בינלאומי שהשתתפו בו קרוב ל-20 אלף אנשי עסקים מ-96 חברות בינלאומיות התברר, כי ככל שגוברת מידת שביעות הרצון של העובדים מהגמישות בעבודה, כך גוברת גם הפרודוקטיביות.

שינוי מסוג אחר הוא המעבר של חברות, בהן חברות ענק, משכירת משרדים משלהן (או רכישת משרדים), לשכירת עמדות עבודה בחברות שמשכירות חללי עבודה עבור עובדים שמעוניינים לעבוד מרחוק אבל לא מחדר העבודה שבביתם הפרטי. צופים שחברות דוגמת WeWork יוכלו לקטוף הרבה מאוד פירות מהמהפך הזה.

יתרון נוסף הטמון בעבודה מהבית (או מחלל העבודה הקרוב לבית) הוא בכך שאין עוד צורך לבזבז זמן יקר בנסיעה לעבודה, ובפרט בעמידה בפקקים.

עבור רבים, טרם המעבר לעבודה מהבית, זמן הנסיעה היווה בזבוז של זמן יקר. כעת, כאשר זמן זה עומד לרשותם, הם יכולים לסיים יותר משימות או לקדם אותן מהר יותר.

יתרון נוסף שטמון בעבודה מהבית (או מחלל עבודה שהינו קרוב לבית ואינו מצריך בזבוז של שעות בכבישים בדרך למשרד) הוא בכך שעובדים יכולים למצוא את האיזון הטוב יותר בין עבודה לחיים אישיים.

הזמן שהתפנה להם יכול לשמש לצורך תחביבים, השתתפות בקורסים שאינם קשורים לעבודה ושאר פעילויות שמעלות את איכות חייהם.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה