שיתוף

הנהלות בכירות של לא מעט ארגונים מעדיפות להחזיר את העובדים לעבודה במשרד, על אף המהפך המהותי שעבר על שוק העבודה בעקבות משבר הקורונה בכל הקשור לעבודה מהבית, ועל אף הנטייה (והרצון) של עובדים רבים להמשיך לעבוד מהבית לפחות באופן חלקי, ואפילו על אף הקושי הרב בגיוס עובדים.

על פניו נראה שאין פשוט מכך: פשוט קובעים תאריך שבו מודיעים שכולם צריכים לחזור לעבוד במשרד. אבל יש הרבה מאוד דברים שחייבים לקחת בחשבון.

כמו למשל, אם במהלך שנת המגיפה הארגון גייס עובדים מאיזורים גיאוגרפים אחרים, ובהנחה שהארגון לא רוצה להפסיד אותם, צריך למצוא עבורם פתרון.

פרט לכך, יש עובדים רבים שעלולים פשוט להתפטר ולעבור לארגון שכן יאפשר להם להמשיך לעבוד מהבית לפחות בחלק מימות השבוע.

מנהל טוב הוא מנהל שמאמץ גישה ניסיונית ומסתגלת, ועושה מאמצים ללמוד ולהתפתח כדי לענות על צרכי העובדים.

במילים אחרות, המנהלים צריכים כעת לתקשר לעובדים את הגישה שכולם נמצאים באותו צד, ושהמנהלים אכן דואגים לטובת העובדים ולרווחתם.

אין לשכוח, כי היכולת להפגיש בין רצונות העובדים לצרכי הארגון נמצאת בבסיס שימור העובדים. ארגון שיתעלם מרצונות העובדים, ויחליט באופן שרירותי על חזרה למשרד, בלי לקחת בחשבון שיש לא מעט עובדים שנאלצו לערוך שינויים רבים בחייהם כדי להסתגל במהירות להכרח לעבוד מהבית, ימצא עצמו עם עובדים שגם אם ישארו בארגון, יהיו בעלי רמת מוטיבציה נמוכה הרבה יותר.

יתרה מכך, מידת המחוברות לארגון של עובדים שנאלצים לחזור לעבודה במשרד במשרה מלאה (בכל ימות השבוע) בעל כורחם, עלולה לצנוח בשיעורים ניכרים כתוצאה מכך.  

חברת המחקרים האמריקאית גאלופ ערכה סקר בתחילת 2021 בקרב עובדים בארה"ב שממנו עולה, כי מידת מחוברות העובדים עלתה בינואר 2021 לכ-39%, לעומת כ-36% בסוף 2020.

החוקרים מציינים, כי למרות שהגידול במידת מחוברות העובדים היה איטי ויציב במהלך העשור האחרון, הרי שהשיבושים שחלו בשוק העבודה במהלך 2020 יצרו תנודות שטרם נראו בתרבויות ארגוניות במקומות עבודה.

לדברי החוקרים, אחוז העובדים המחוברים בארה"ב היה בדרך כלל יציב משנת 2000. בתחילת מרץ 2020, חלה צניחה חדה ברווחתם הכללית של העובדים האמריקאים.

ולמרות זאת, מידת המחוברות של העובדים נותרה יציבה כסלע איתן סביב ה-37 אחוזים – עלייה לעומת 35 אחוזים ב-2019. עוד עולה המחקר של גאלופ, כי עד אמצע מאי עלתה מחוברות העובדים אף יותר והגיעה לכ-38%.

בסוף יוני ותחילת יולי הגיעה מידת מחוברות העובדים לשיא של כ-40 אחוזים, אלא שהחל מאמצע יולי ועד חודש ספטמבר, חלה ירידה ושיעור מחוברות העובדים הגיע שוב לכ-36 אחוזים – המהווה עלייה מינורית מכ-35% לעומת התקופה שלפני פרוץ נגיף הקורונה.

בסיכומו של דבר, מנהלים לא עובדים בחלל ריק. עובד שעוזב (רק משום שמאלצים אותו להגיע למשרד כל ימות השבוע) מהווה הפסד לא קטן עבור החברה. וההפסד הזה מתבטא בכמה מישורים, החל מעלויות גיוס עובד חדש ועד הפסד הידע והמיומנות שהעובד צבר במהלך עבודתו בחברה. מה גם, שאיש לא יכול להבטיח שמי שיבוא במקומו לא יעדיף גם הוא לעבוד מהבית.

בשורה התחתונה ניתן לומר שהעובדים השקיעו מאמצים לא קטנים בהסתגלות מהירה לעבודה מהבית, עם כל הכרוך בכך. כעת הגיע תורם של המנהלים להסתגל לשיטת העבודה מהבית – עם כל הכרוך בכך.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה