"כל פעולה שפוגעת בזכויות העובד עלולה לטמון בחובה מוקש עבור הארגון"

"כל פעולה שפוגעת בזכויות העובד עלולה לטמון בחובה מוקש עבור הארגון"

עו"ד רענן קריב: "ארגון שיבצע מהלך שפוגע בזכויות העובדים, בניגוד לדין, עלול לגלות שהחיסכון התקזז עם עלויות הפיצויים, הוצאות המשפט ולעיתים אף מעבר לכך"/

שיתוף
עורך דין רענן קריב

התקדמות החקיקה בשוק העבודה מציבה אתגרים חדשים ומגוונים בפני ארגונים. התמודדות לא נכונה עם אתגרים אלה עלולה להביא את הארגון למצב בו יהיה עליו להתמודד עם מוקש בלתי צפוי ובלתי רצוי. ובעקבות המוקשים מגיעות העלויות הכבדות והמיותרות.

"כל פעולה שפוגעת בזכויות העובד עלולה לטמון בחובה מוקש עבור הארגון", אומר עו"ד רענן קריב, מומחה בדיני עבודה ובתחום הפנסיוני, בשיחה עם HRus לקראת כנס דיני עבודה שיערך על ידי HRus ב-18 באוגוסט בכפר המכבייה. בכנס ירצה עו"ד קריב בנושא 'מוקשים בדיני עבודה מהם מנהלים צריכים להיזהר'. "הדוגמה הבולטת ביותר היא פיטורים. כמעט כל ארגון מוצא עצמו בשלב כזה או אחר מול האילוץ לפטר עובדים. בין אם בגלל המצב הכללי במשק, מצב השוק שבו החברה פועלת או מסיבות אחרות. במקרים כאלה הארגון חייב לקצץ בהוצאות כדי לחסוך. ועם הצורך בחסכון מגיע ההכרח בפיטורים או בביצוע שינויים אחרים שעלולים להוות פגיעה בזכויות העובד. בכל שינוי כזה חייב הארגון להיזהר מאד שמא ישיג את ההיפך ממטרת המהלך. ארגון שיבצע מהלך שפוגע בזכיות העובדים, בניגוד לדין, עלול לגלות שהחיסכון התקזז עם עלויות הפיצויים, הוצאות המשפט והוצאות אחרות, ולעיתים אף מעבר לכך".

יש סוגים רבים של פגיעות בזכויות עובדים. "כאשר עובד מפוטר ללא שימוע, הפיטורים הם בניגוד לדין", מסביר עו"ד קריב. "דוגמה אחרת היא עובדת שפוטרה משום שהודיעה שהיא בהריון. לפתע פתאום המעסיק הגיע למסקנה שיש בעיות בתפקוד שלה, אף על פי שעד לאותו רגע, במשך כמה שנים לא היתה כל טענה כלפי התפקוד שלה. ואז מודיעים לה בשימוע שהתיפקוד שלה ירוד. אין ספק שפיטורי עובדת, רק משום שהיא בהריון, הוא צעד פסול. את המעגל הזה אי אפשר לרבע. אבל יש חברות שעושות זאת, בין אם משום שקיבלו יעוץ שגוי, או משום שלא היו מודעות לחוק, או משום שחשבו שיש סיכוי לנצח במשפט. ואז, ברגע שמתחיל המשפט הן מתחילות להפסיד, תחילה את הוצאות המשפט ולאחר מכן פיצויים וכל מה שנובע ממצב זה".

פיטורים הם רק סוג אחד של פגיעה בזכויות עובדים. "יש מגוון רחב מאד של פגיעות אחרות בזכויות עובדים, כמו למשל פגיעה בשכר העובד, העברה מתפקיד באופן שפוגע בזכויות העובד, שינוי מהות תפקיד כאשר הוא לרעת העובד, העברה לאתר אחר שבוצעה באופן שפגע בזכויות העובד, ועוד. לכל פגיעה כזאת יש השלכות שעלולות להגדיל את העלויות לחברה".

אחד השינויים האחרונים בחוק מדבר על כך שאסור להפלות עובד בגלל מקום מגורים. "בית המשפט לא יקבל פיטורי עובד רק משום שעבר למקום מגורים המרוחק ממקום העבודה", אומר עו"ד קריב. "ומאותה סיבה בית המשפט לא יקבל מצב בו העובד לא התקבל לעבודה רק משום שהוא מתגורר רחוק מהמשרד".

עו"ד רענן קריב ירצה בכנס דיני עבודה הקרוב – לפרטים והרשמה לכנס דיני עבודה לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה