כך תשמרו טאלנטים עם הפרעות קשב

כך תשמרו טאלנטים עם הפרעות קשב

עובדים ומנהלים בעלי הפרעות קשב וריכוז הם כבר מזמן לא אפשרות אלא עובדה בכל ארגון כיום. שוש מעוז אריה תרצה בכנס ניהול כשרונות על הנושא החם ונותנת עצות לשימור העובדים המצליחים האלה

שיתוף
שוש מעוז אריה

שוש מעוז אריה

הפרעת קשב וריכוז – האם הנושא נשמע לכם נדוש? נכון, מדברים עליו המון בתקשורת, וזו מזמן אינה הפרעה שמתביישים בה, אולי בעיקר מעצם היותה כה נפוצה בקרב הטובים שביננו. אך הפעם נדבר עליה בכנס ניהול כשרונות Talant management שיערך ב-15 בדצמבר.

שוש מעוז אריה, בעבר מנהלת הגיוס של נס טכנולוגיות וכיום מאמנת עסקית מומחית להפרעות קשב וריכוז, תרצה על הדרך לשפר את הקשיים שאנו חווים בעבודה, בעקבות הפרעה זו, יחד עם חשיבות הפתיחות של מנהלים ועובדים בעלי הפרעות קשב, אותם חשוב לקבל ולשמר בארגוננו.

כיצד הפרעות קשב וריכוז באות לידי ביטוי בעבודה?

שוש מעוז אריה: "הפרעת קשב וריכוז שבהגדרתה הפורמאלית (הפרעה נוירו-התפתחותית, שתסמיני הליבה שלה הם: קשיי קשב וריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות), מתבטאת בתפקודים ניהוליים. תפקודים ניהוליים הם תהליכי השליטה הגבוהים של האדם, האחראים על היכולת ליזום, להתמיד, לעכב ולשנות. הם גם מתערבים בוויסות רגשי ובתפקוד חברתי ולימודי‏. באמצעותם ניתן לבצע משימות כגון: תכנון, ארגון, קבלת החלטות, פיתרון בעיות, שימת לב לפרטים, זכירת פרטים, ניהול זמן, זכירה, התנהלות במרחב, איפוק וויסות עצמיועוד.

אין מתאם בין הפרעת קשב ואינטליגנציה. המתמודדים עם הפרעת קשב הינם לרוב בעלי מנת משכל בינונית ומעלה, נמצא אותם בתפקידים ניהוליים ובמשרות בכירות, בתחומי השיווק והמכירות, הדורשים תנועה וניידות, חופש ומרחב פעולה ועוד. מנהל מכירות כזה עשוי להיות מצוין בהבאת לקוחות לארגון ובעמידה ביעדים, אך יחד עם זאת הוא לא יסגור קצוות עד הסוף, יהיה לו קושי לארגן ניירת, להגיש דו"חות בזמן או בכלל וכו'.

את מאמנת מנהלים עם הפרעות קשב וריכוז. מהן הבעיות הנפוצות ביותר אותן הם מציגים בפנייך?

הבעיות הנפוצות ביותר הן:

1. עשיית סדר קדימויות בין המשימות (תעדוף). המנהל מתקשה לעשות סדר ולתעדף לעצמו את המשימות, ולפעמים הוא צריך לתעדף המשימות גם לעובדים שלו. הדבר מתבטא גם בקושי לתכנן, מאחר שאדם עם הפרעת קשב לרוב מאלתר ולא מתכנן, הוא לרוב מכבה שריפות.

אימפולסיביות – הקושי לעכב תגובה/ הטרמת תגובה למחשבה. אימפולסיביות מתבטאת קודם בתגובה ולאחר מכן במחשבה. כשאדם עם הפרעת קשב – מגיב ויוצא לא טוב מול העובד, לרוב זה מתפרש כחוסר טאקט. יש לו מוח, כמו מנוע טורבו שעובד מהר מאוד, ומשם זה נובע. וודאי שאפשר לעבוד על זה . גם זה דורש תחזוקה והתמדה. לרמה שזה הרגל שלא עוצר לחשוב אלא פועל נכון כבר. אחד האתגרים הגדולים ביותר של אדם עם הפרעת קשב היא – לעצור! הוא נולד בלי תמרור עצור! הוא למעשה כמו מכונית מרוץ, מנוע טורבו עם בלמים בקושי של אופניים! לכן זה פוגע – בעצמו ובאחרים. אם הוא מנהל – הוא פוגע במערכת היחסים בינו לבין עובדיו וכו׳.

3. אתגר ועניין בעבודה. וזה קורה בעיקר לטאלנטים שסיימו פרויקטים בהצלחה ואז צריכים לשוב לעבודה השגרתית, והם מרגישים שהם לא מסוגלים להמשיך בשגרה.

מתי ההפרעה תהווה בעיה מבחינת הארגון?

"מעסיק אינו לוקח בחשבון את הרווח שיש בהעסקת עובד בעל הפרעות קשב וריכוז. מעסיק כזה יראה רק את משימת הדיווח שאותו מנהל לא הגיש לו בזמן, מאחר שהוא העובד ידחה את המשימה שוב ושוב. המעסיק כן צריך להסתכל על היתרון הגדול שלו, שהוא משיג יעדים ולעתים עובר אותם.

האתגר עבור הארגון הוא לזהות את המתנה של העובד, שיש לו לרוב בזכות ההפרעה, לפתח אותה ולאפשר לו לעשות יותר ממנה. ומה עם משימת הדוחות שחייבת להיות מבוצעת? או שנשחרר אותו מלעשות את המשימה ונטיל אותה על מישהו אחר, או שלחילופין נקבל בהבנה כאשר הוא מגיש אותה באיחור. הרבה יותר נכון וכדאי לתת את המשימה לפקידה או למזכירה, שעלות השכר שלה נמוכה משכרו של מנהל המכירות, והדבר יאפשר גם לה להתפתח.

אם נבין שאותו מנהל אינו סתם "דחיין" ולא סתם עצלן, או לא צייתן, אם נבין שמדובר בעניין של עוררות המוח (במקרה זה, של  עוררות של המוח) אז נוכל לראות את האדם בצורה שונה לגמרי. יתרונות נוספים לבעלי הפרעות קשב הם יצירתיות גדולה מאוד, יכולת לפתור בעיות, רגישות גבוהה מאוד לאנשים״.

לדבריה של שוש, "מטרת ההרצאה היא להעלות את המודעות של מנהלים בארגונים לנושא, מאחר ואחוז העובדים להם יש הפרעת קשב הינו גבוה. כמו כן, במקרים רבים העובדים מתפטרים בגלל חוסר אתגר ועניין. מהם מחפשים את הדבר הבא שיעורר את המוח שלהם. זוהי תופעה מוכרת מאוד. המודעות, הפתיחות וההבנה צריכה להגיע כבר ממחלקת הגיוס בארגון.

אם נראיין איש מכירות לתפקיד מנהל מכירות לפרויקטים צבאיים למשרד הביטחון והוא אדם עם הפרעת קשב, נדע שהתפקיד לא יהיה פשוט ולא בטוח שהוא יצליח בו, מאחר שמדובר בפרויקטים ארוכי טווח של שנים, הכוללים הרבה בירוקרטיה וכן צורך בדחיית סיפוקים ויכולת איפוק גבוהה עד שהמכירה תיסגר. מועמד כזה יתאים יותר למכירות מדף או מוצר, כי הסיפוק כאן מיידי.

"מאחר שהמועמדים ברוב המקרים לא יחשפו את ההפרעה במעמד הראיון, מטרת ההרצאה היא גם ללמד אותנו כמועמדים ועובדים כיצד ניתן להציג אותה באור חיובי. מטרת ההרצאה היא למעשה לעורר מודעות של הפרעת קשר ארגונית, להדגיש את יתרונותיה, וכיצד להתמודד אתה נכון גם מבחינת המנהלים וגם מבחינת העובדים". 

שוש מעוז אריה ומרצים בכירים נוספים ירצו בכנס ניהול כשרונות. לחצו כאן לפרטים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה