"מכרזים תפורים? לא יכולה להגיד לך שאסגור את זה הרמטית"

"מכרזים תפורים? לא יכולה להגיד לך שאסגור את זה הרמטית"

תוכנת HR חדשה בנציבות שירות המדינה תקל את ההתמודדות עם גיוסם של 50 אלף מועמדים מדי שנה ועם תופעת המכרזים התפורים. ראיון זוגי

שיתוף

אחת לכמה חודשים מגיחה לעיתוני סוף השבוע כפולת עמודים עמוסה לעייפה באותיות קטנות מסודרות למשעי, מהסוג שעושה חשק לדפדף לעמוד הבא. על החתום: נציבות שירות המדינה.

אבל מבט נוסף מגלה לא פחות מ"מִכרֶה" תעסוקתי ועשרות, אם לא מאות אפשרויות לקריירה חדשה ויציבה ועוד תחת הטייטל של "עובד מדינה". המשרות שקצרה יריעת הפרינט מלהכיל אותן, מפורטות כולן באתר הנציבות זוטרות ובכירות כאחת.

דרכי הקבלה, מטבע הדברים במשרות מדינה, מורכבות ומסועפות. לא זו בלבד, על כל משרה קופצים עשרות עד מאות מתמודדים, ובסך הכל 50 אלף מועמדים בשנה לכלל המשרות. 5,000 מכרזים, לא כולל ועדות איתור למשרות בכירות במשק, ועוד משרות זוטרות ללא מכרז. בנציבות, המתפקדת כזרוע משאבי האנוש של כל משרדי הממשלה, יחידות הסמך ומערכת הבריאות, עובדים 62 אלף איש ב-90 משרדים. לא פשוט.

אבל היצע המועמדים לעבודה הבלתי נדלה הזה, גילו בנציבות, הפך עם השנים למעין חרב פיפיות בנוסח "תפסת מרובה לא תפסת". הזמן שלקח לאייש כל משרה, שלבי ההתקדמות הארוכים והמורכבים גרמו לחלק מהמועמדים השווים באמת להתייאש ולחפש אלטרנטיבות בשוק הפרטי.

אלא שדפוס העבודה בטיפול בכוח האדם עתיד להשתנות כבר בחודש מאי הקרוב, שכן אז תחנך מערכת חדשה לגיוס ומיון בשירות המדינה המבוססת כחלק ממערכת ה"מרכבה" המטפלת בשירותי ה"בק-אופיס". יהיו לה ארבעה מודולים עיקריים: HR, לוגיסטיקה, פיננסים וניהול משאבים כמו כלי רכב ומבנים.

"המערכת הזאת", מבארת רויטל ויצמן, מנהלת אגף בכיר מערכות מידע בנציבות, "משפרת משמעותית את תהליך העבודה מול האזרח. הכל יתבצע דרך האינטרנט".

אבל גם עכשיו הכל מתבצע דרך האינטרנט.

נכון, אך כל העבודה תהיה מבוססת WEB. העבודה מול המגייס, המשרדים והנציבות תהיה דרך האינטרנט. עד כה רק פרסום המשרות היה באתר, והמועמדים הדפיסו טופס, מילאו אותו, הלכו לדואר ושלחו פיזית".

לבד מויצמן, הממונה על הפן הטכנולוגי של הפרויקט המדובר, מנצחת עליו גם גבי אשכנזי, מנהלת אגף בכיר גיוס ומכרזים בנציבות בשלוש השנים האחרונות. בעברה ניהלה את תחום ה-HR  במפקד האוכלוסין של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ויצמן ואשכנזי, שירצו בכנס חדשות בטכנולוגיות HR  שיתקיים ב-2 במאי במלון דיויד אינטרקונטיננטל ת"א, מגדירה את הפרויקט כ"שינוי תפישה" ו"מכוונות לקוח". כן, אותו לקוח שכבר פגשנו יותר מפעם אחת בשבועות האחרונים גם במגזר הפרטי, אלא שכאן עוד לפני שהמועמד הופך לעובד מן המניין הוא כבר מקבל יחס תפישתי של לקוח.

"נעשתה בדיקה יסודית לגבי מה שקורה בעולם הגיוס והמיון בסקטור העסקי", משחזרת אשכנזי את תהליך העבודה. "נבנה תהליך חדש ומעודכן שנציג אותו בכנס. עד היום הייתה המון ביורוקרטיה, המון נייר. 50 אלף מועמדים לבחון אותם בנייר ועיפרון, תחשוב, יש לך 4,000 איש בחודש. העיכוב והזמן שלוקח לאייש משרה הוא ארוך מאוד, והמועמדים הפוטנציאליים עזבו. אנחנו רוצים להכניס לעבודה כוח אדם איכותי".

ויצמן: "הפתרון הטכנולוגי נבחר על-ידי. אני מצאתי את הכלי. בארץ עוד לא היה אף אחד שהשתמש במערכת הזאת, למעט אחד מאגפי משרד ראש הממשלה. ראיתי את המוצר בווידאו קונפרנס בחברה שוויצרית שיישמה את זה. היום אנחנו בעיקר ממתינים לראות באיזה מצב אנו נמצאים מבחינת יישום המערכת בפן הטכנולוגי".

בנוגע לסוגיית מימון הפרויקט, ויצמן מעידה כי הייתה זו משוכה "פשוטה יחסית", אך לא נוקבת בסכום ההשקעה בו.

אשכנזי: "הייתה החלטת ממשלה לייעל את כל נושא הגיוס והמיון ולכן הביאו אותי. הממשלה אמרה תשפרו את תהליך הגיוס והמיון אבל לא אמרו איך. בנינו עם אנשי אקדמיה תהליך שמותאם למה שקורה בחוץ כיום, אבל מוביל".

 תוכנת HR חדשה

ויצמן (צילום עצמי)

מכרזים תפורים ולחצים פוליטיים

אשכנזי מקבילה בדבריה, את מבנה שוק העבודה הפרטי בישראל לזה שבתחום אחריותה ואחריות המדינה. בעלי מקצוע מבוקשים בשוק הפרטי, יהיו חסרים גם אצלה – ולהיפך. "אנחנו מדגם מייצג לכל מה שקורה במדינה מבחינה זו", היא אומרת, "בפרקליטים יש הצפה, אבל רופאים ומהנדסים אין הרבה. היום יש לנו מועמדים מסוג מסוים, אנחנו רוצים להכניס את דור ה-Y  וגם טאלנטים".

לא פעם אני שומע אנשים מוכשרים מאוד שנמנעים להציע את עצמם למכרזים בנציבות בגלל מה שהם מגדירים כ"מכרז תפור". יש לכם בכלל את היכולת להתמודד עם התופעה הזאת? איך תקלטו עובדים איכותיים אם הדעה הרווחת לגביכם היא של מכרזים תפורים?

"יש לחצים פוליטיים-ארגוניים בתפקיד שאני נמצאת", מודה אשכנזי. "זה תפקיד מאתגר. התפקיד שלנו זה לשמור על כך. אני לא מתכופפת, אני מופיעה בבתי דין כשצריך. מכרזים תפורים? לא יכולה להגיד לך שאסגור את זה הרמטית. אבל תהליך המיון החדש ושינוי הרכב ועדות הבוחרים ששם יכולה להיות השפעה של גוף זה או אחר – נסגור את זה עד כמה שאפשר. להבטיח לך שלא יהיו מכרזים תפורים זו אוטופיה, אבל כן אנחנו הולכים לכיוון הזה".

תוכנת HR

אשכנזי (צילום עצמי)

 

*גבי אשכנזי תרצה בכנס חדשנות בטכנולוגיית HR שיתקיים ב-2 במאי במלון דיויד אינטרקונטיננטל ת"א.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה