שיתוף

במשך שנים רבות היה נהוג שהידע עובר מהעובדים והמנהלים הבכירים והמנוסים אל העובדים הזוטרים. אלא שמאז התהפכו היוצרות.

מסתבר שעובדים זוטרים צעירים הם בעלי ידע יקר ערך עבור החברה. ידע שנרכש לאו דווקא מתוך ניסיון בעבודה אלא מתוך חיי היומיום.

את החשיבות של לימוד מעובדים זוטרים גילה כבר בסוף שנות ה-90' מנכ"ל ג'נרל אלקטריק לשעבר, ג'ק וולש. הוא כינס כ-500 מנהלים בכירים בחברה כולל הוא עצמו, למפגש למידה עם עובדים זוטרים. מטרת המפגש היתה ללמוד מהעובדים הזוטרים איך להשתמש באינטרנט.

אבל רק כיום, 20 שנה מאוחר יותר, ניתן לראות יותר ויותר חברות שמנהיגות תוכניות הדרכה הדדית. מפגשים בין עובדים ומנהלים בכירים לבין עובדים צעירים וזוטרים במטרה ללמוד אלה מאלה באופן הדדי.

מאחורי המפגשים הללו עומד הרעיון של למידה משותפת בין עמיתים בעלי רקע מגוון במטרה להגדיל את מאגר הידע של הארגון.

תוכניות הלמידה הללו הן חלק מהותי ממגמה חברתית רחבה יותר של מעבר מכלכלת ידע לכלכלת למידה. במסגרת ההכשרות ההדדיות הללו, יכול כל עובד באשר הוא, בלי קשר לדרגתו בארגון, לגילו, למוצאו וכו, להיות גם מדריך וגם מודרך בעת ובעונה אחת.

הרעיון הוא שכל אחד יכול ללמוד מכל אחד אחר בארגון. בעוד יש ארגונים לא מעטים שעדיין משתרכים מאחורי המגמה, הרי שיש גם לא מעט ארגונים אחרים שמכירים בכך שלכל העובדים, מהזוטר ביותר ועד המנכ"ל, יש ידע שכדאי להתחבר אליו.

כלכלת למידה היא מצב בו לכל עובד וכל מנהל יש ידע שהוא יכול לשתף עם שאר העובדים והמנהלים.

במוקד המהפיכה ניצבות שתי סיבות עיקריות לכך שמעסיקים מעוניינים בעובדים צעירים שיוכלו להדריך את המנהלים הבכירים: התפתחות הטכנולוגיה והתפתחות והשתנות מערכות היחסים בין עובדים למעסיקים.

אין זה סוד שעובדים צעירים מיומנים יותר בטכנולוגיות החדשות שכבר הפכו לטבע שני שלהם, לעומת המנהלים הבכירים שקצת יותר רחוקים מכל מה שחדש בטכנולוגיה.

אשר להתפתחות מערכות היחסים בתוך הארגון, מעסיקים רבים רוצים לסייע למנהלים הבכירים ליצור קשרים ומערכות יחסים בריאות עם דור העובדים הצעיר שהוא גם עתידו של הארגון.

המציאות בשטח מראה, כי הלמידה ההדדית של עובדים בכירים וצעירים מסייעת רבות לגיוס ושימור של עובדים מבני דור המילניום. זהו הישג לא מבוטל בתקופה בה מעסיקים רבים נאבקים כדי למשוך אל החברה מועמדים צעירים ולשמר אותם בארגון.

ארגונים שמהססים לשלב למידה הדדית כזאת של עובדים ותיקים וצעירים עלולים להשאר מאחורי ההתקדמות המהירה יותר של מתחריהם.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה