שעות עבודה ממושכות מעלות את הסיכון למחלות לב ולשבץ

שעות עבודה ממושכות מעלות את הסיכון למחלות לב ולשבץ

הסיכון ללקות בשבץ מוחי עולה בכ-33% בקרב אלו העובדים למעלה מ-55 שעות שבועיות. מדובר בעובדים הנוטים לצריכת אלכוהול מוגברת, לעישון, להיעדר פעילות גופנית ולתזונה לקויה

שיתוף
עובדים קשה Photo by bplanet

שעות עבודה ארוכות עשויות להגביר את הסיכון ללקות במחלות לב, באירועי לב ובשבץ מוחי – כך עולה ממחקר מקיף שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי The Lancet.

מאיסוף ממצאים של 25 מחקרים שנערכו באירופה, בארה"ב ובאוסטרליה בקרב גברים ונשים במשך כ-8.5 שנים בממוצע במעקב אחר קרוב ל-5,000 מקרים של מחלות לב ו-7.2 שנים בממוצע אחר קרוב ל2,000 מקרים של שבץ מוחי – נמצא כי עבודה שחוצה את קו ה-55 שעות בשבוע מעלה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי בכ-33% ביחס לאלו העובדים בשעות סטנדרטיות, כלומר כ-40 שעות בשבוע. בנוסף נמצא כי עבודה אינטנסיבית אף מעלה את הסיכון ללקות במחלות לב בכ-13%.

עבודה קשה Photo by ddpavumbaהחוקרים הבהירו כי הקשר בין שעות עבודה ארוכות לבין שבץ מוחי אינו חד משמעי, אם כי נמצאה קורלציה ברורה בין הפרמטרים הללו שהולכת ומתחזקת עם תוספת שעות העבודה. זאת, משום שעבודה אינטנסיבית פעמים רבות מביאה עמה צריכת אלכוהול מוגברת, עישון, היעדר פעילות גופנית, תזונה לקויה, וכן עיכוב ממושך בביצוע בדיקות רפואיות על אף סימנים פיזיולוגיים המבשרים על חוסר תקינות בריאותית. כל אלה עלולים לגרום למחלות לב ולשבץ מוחי, כלומר ייתכן שמדובר בקשר עקיף בין מספר שעות העבודה לבין מצב בריאותי לא תקין.

ההקפדה על חוק שעות עבודה ומנוחה אינה משביעת רצון בארגונים רבים ברחבי הארץ, ולרוב אינה נאכפת על ידי הרגולציה. התופעה בולטת בעיקר בקרב עובדים מוחלשים שאינם יכולים לעמוד על זכויותיהם, וכן בחברות הייטק והביומד בהן העבודה היא מסביב לשעון, ועל אף שהעובדים מתוגמלים היטב – הם משלמים על כך מחיר בריאותי ומשפחתי יקר. מכל מקום, על 'וורקוהוליקים' שלא מתאפשר להם להפחית בשעות העבודה לבצע בדיקות רפואיות תכופות יותר ומעקב תמידי אחר בריאותם, ולארגון אינטרס מובהק לממן בדיקות אלה על מנת לתמרץ את העובדים לבצע אותן.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה