מחפשים פיתרון יצירתי לגיבוש והעצמה? הכנסו למבוך

מחפשים פיתרון יצירתי לגיבוש והעצמה? הכנסו למבוך

שלחו את המנהלים והעובדים שלכם למסע גילוי בפאתי המבוך וראו בעצמכם את השינוי המיידי

שיתוף

איציק מידן

אחרי ששלחתם את העובדים ליום כייף באילת, ברמת הגולן ולסיור בירושלים הבירה, ואחרי שארגנתם להם יופי של מסיבת פורים וערב קריוקי – הגיע הזמן לחוויה חדשנית, מעצימה, בעלת השפעה ארוכת טווח, וכמובן – אירוע בעל ערך והחזר על השקעה.

בחיפוש מתמיד אחר פתרונות יצירתיים ומשמעותיים לגיבוש והעצמת עובדים, הגענו לאיציק מידן, מייסד ומנהל בפועל של המבוך האקולוגי.

במרכז הארץ, בסמוך לצומת בית עובד, על כביש 42 לכיוון יבנה, חבוי מבוך אקולוגי המשתרע על פני 10 דונם, שהכניסה אליו דרך חורשת זיתים קסומה. החלק המרכזי במתחם כולל פעילות במבוך ובלבירינט ובמתקנים נוספים.
לדבריו של איציק מידן, פעילות קבוצתית במבוך מציבה אתגרים מרובים והחלטות קשות, לצד חוויה מעצימה ומפתיעה המחברת את העובדים שוב אל הבסיס המובן אליו לכל התשובות שנוטים להתעלם ממנו: הטבע, אל השורשים, אל האוויר הצח.

מה בעצם טמון בחובו של מסע אל לב לבו של המבוך עבור צוות עובדים, נניח צוות פיתוח בחברת הייטק או צוות מכירות של חברה קמעונאית? ולמה שאני כמנהלת רווחה אבחר בסוג זה של פעילות על פני יום כייף בכינרת?

איציק מידן: המבוך מערים על העובדים קשיים ואתגרים. הם צריכים לחפש ולבחור נתיב, לחשוב, להתמודד, לקבל החלטות, לפעול יחד. במבוך הצד השמאלי של המוח עובד קשה. לעומתו בלבירינט נתיב אחד בלבד המוביל למרכז.

רגע שמגיעים למרכז יש שאלה אחת או משימה אחת. זו פעילות שהיא מנוטרלת מדילמות או אתגרים ושם פועל הצד הימני של המוח. כאן במרכז אנו רואים התנהגות שונה של המשתתפים, שהיא בעיקר הרבה יותר משוחררת, פתוחה. 

הליכה בלבירינט היא כעין מסע פנימה מהחיצוניות. זה דומה לתהליך שעובר אדם בהליכה מונחית. הוא עובר ממצב של חשיבה, התמודדות עם קשיים ואתגרים, מתח… אל המקום הפנימי שבו משהו משתחרר והוא מתחיל להשיל חסמים ומועקות ובעצם הוא מתחיל להיפתח. עכשיו הוא פנוי להתחיל להתמודד עם האתגר ולראות דברים באור שונה – בבהירות.

ברגע שמגיעים למרכז ושוהים בו, ניתן לראות את הדברים באור אחר. כעת ניתן לראות בבהירות דברים שהעיקו עלינו, הפריעו לנו או חסמו אותנו. הבהירות הזו הופכת את הדרך חזרה לברורה ופשוטה הרבה יותר, כי הפעם הדרך חזרה תתאים לנו/ לצרכים שלנו.

עולם הלבירינט נפוץ מאוד במדינות רבות בעולם כאמצעי טיפול. יש מרכזים רפואיים שמשתמשים בו כחלק מתהליך השיקום וההחלמה, והוא אמצעי טיפול נפוץ מאוד בעולם הרוחני. יש שימוש בלבירינט כחלק מתהליך של מיקוד חשיבה והתמודדות, התרגעות וניקוי ראש, טקסי פרידה מאנשים וכיו"ב.

אם כך, הטיול במבוך הוא לא עוד טיול הרפתקני בחיק הטבע הכולל עוד כמה משימות, אלא חוויה מעצימה?

המבוך הוא אנלוגיה לכל מה שקורה בחיים האמיתיים. אפשר ללמוד כל כך הרבה על אנשים על פי התנהגותם במבוך: לפי המרחק הם שומרים אחד מהשני, מצורת ההליכה שלהם כצוות. אפשר ללמוד עליהם רק מהתיק שהם בוחרים לשאת אתם, למרות שההמלצה שניתנת להם היא להשאיר אותו בצד. אנשים לוקחים איתם כל כך הרבה דברים שהם לא צריכים והדברים האלה רק מעיקים עליהם ומפריעים להם. אפשר ללמוד כל כך הרבה על העובדים ולעזור להם ללמוד כל כך הרבה דברים על עצמם, על ההתנהגות שלהם, החסמים שלהם, הדברים שהם בעצמם עושים שמקשים עליהם את המסע. מדובר באנלוגיה לכל תחום אחר בחיים.

כשאנשים הולכים בשבילי המבוך הם צועדים הרבה. הם צריכים להתמודד עם הדרך הארוכה והבלתי מוכרת. מי שמנסה לקצר את הדרך הורס, כי הוא נאלץ לדרוך על הצמחייה וזה יוצר נתיב חדש שלא היה אמור להיות במקור. מובן שחלק מכללי המשחק הם איסור על קיצורי דרך ודריכה על צמחיה. אז דרך ההתמודדות עם המבוך אפשר לראות מי מקצר את הדרך, מי חושב על זה, מתחבט עם הרעיון ומעגל פינות ומי לא מוכן לקצר את הדרך.

הסתכלות על העובדים בתוך המבוך והסתכלות שלהם אחד על השני ועל עצמם היא חשובה. זו דרך לגלות מי חושב על קיצורי דרך ומי מוכן או מרשה לחצות קווים אדומים. התנהגותם במבוך משקפת את התנהגותם בעבודה.

מה אפשר ללמוד על העובדים שלנו מתוך סיור במבוך?

ניתן ללמוד עליהם המון. יש את העובדים בעלי המוטיבציה הגבוהה שמעודדים את החברים. יש את אלה שמחפשים לשבת בצד ולנוח. יש את אלה ששולחים את החברים שלהם לצוות שיקראו את השאלה או יבצעו את המשימה. כך הם מתנהגים גם ביום-יום בעבודה. אלה האנשים שמפילים את המשימות שלהם ואת האחריות על אחרים ומתנערים מאחריות.

חשוב לציין שהמבוך לא בא לבדוק כמה אנשים חכמים, כמה הם יודעים או כמה הם מהירים. זה כלי מיון מועמדים קלאסי. המבוך מאפשר להבין איך אנשים מתנהגים, איך הם חושבים ומתמודדים. במקום ימים שלמים של הערכות פסיכולוגיות של מבדקים, של יועצים ארגוניים שבאים לבדוק פרמטרים כאלה, עומד בפניהם כלי המהווה מראה המשקפת להם בדיוק מיהם האנשים שמולם בתוך דקות ספורות.

במבוך יש את המרכיבים של החיים עצמם – אתגרים, התמודדויות, פיתוי לקיצורי דרך, פיתוי לשבת ולנוח, פיתוי להתנער מאחריות, הזדמנות להוביל, לעודד, שאיפה לפתור את הבעיה ולהגיע לבהירות, הנאה מהעשייה וההתמודדות… כל הדברים האלה יוצאים מיד החוצה וניתן לזהות מיהם האנשים שאתנו ומי אנחנו. האם אנחנו רואים את כל זה כמכשול או כאתגר?

מהו הערך המוסף לעובדים עצמם?

המבוך האקולוגי הוא חוויה מדהימה ומעצימה בחיק הטבע. במבוך עצמו שזורים אתגרים פיזיים לא מסובכים. חלקם לקוחים מעולם הילדות. המטרה היא לגרום לאנשים "להתקלף" מכל התנגדויותיהם. לרוב הם משתחררים, שרים, נהנים ומרגישים הכי בנוח עם עצמם ועם הסובבים אותם. זו חוויה מאוד משחררת ומגבשת למי שמרשה לעצמו להתמסר לתהליך.

המסלול עצמו כולל חידות ועוד כל מיני אתגרים שמצריכים עבודת צוות. כל אחד מביא את הידע והפתרונות שלו כדי להצליח כקבוצה. זה מהווה הזדמנות לשמוע ולהישמע ולכן זו חוויה מגבשת.

בתום התהליך נערך שיקוף למה שהיה, ולכן מדובר בתהליך לימודי. העובדים וכמובן המנהלים רוצים ללמוד איך הם היו, איך הם יכולים להשתפר. יש המון למידה מעשית בחווית המבוך. לדוגמה: המבוך עשוי כולו מחומר משימוש חוזר. בכל ארגון יש הרבה מאוד משאבים מבוזבזים שאיתם אפשר היה ליצור כל כך הרבה דברים נפלאים וחשובים. הדבר הכי לא מנוצל הוא ההון האנושי. לכן החשיפה של העובדים לכל הרעיונות והפתרונות שאפשר לייצר מחומר ממוחזר פותחת להם את הראש לחשוב על ניצול נכון של משאבים. זה מאפשר להם לחשוב על דברים בצורה חדשנית ויצירתית.

במבוך לפעמים צריך לעצור, צריך לעשות חשיבה מחדש, לפעמים צריך לחזור אחורנית כדי להגיע למקום הנכון. צריך לבצע הערכות כל הזמן. זו למידה מצוינת לעובדים בעולם הגלובאלי שהוא כל הזמן מתפתח וצריך לעצור ולראות לאן הולכים? למה? אולי פספסנו משהו? אולי כדאי לנסות מסלול אחר? רק כך אפשר להיות חדשניים ויצירתיים והמבוך הוא הזדמנות מדהימה ללמוד תוך כדי תרגול.

אם מדברים על ערך מוסף לעובדים אז יש לנו כאן הזדמנות נהדרת להציע לעובדים במה. עובדים בעלי המוטיבציה, אלה שלא חושבים על קיצורים, שרואים את החוויה כאתגר ולא כמכשול, הם אלה שיכולים לבלוט בשטח כמנהיגים. הם אלה שיובילו, שייסחפו, שיציעו פתרונות, שיתנדבו. זה מאפשר לאנשים לחשוף פן אישיותי שלאו דווקא בא לידי ביטוי בהתנהלות השגרתית היום יומית בעבודה.

כמובן שכל עובד שיושב יום שלם במשרד, במעבדה, במפעל, שמח לצאת לחיק הטבע, לנשום אוויר צלול, לראות נופים חדשים והרבה ירוק. יש תחושה משחררת של יציאה מהשגרה והתנתקות טוטאלית וזה מה שהופך את האירוע הזה למהנה וחוויתי לא פחות משהוא בעל ערך אסטרטגי לארגון.

לסיכום, מהו היתרון הבולט של אירוע חוויתי במבוך האקולוגי מעבר לפעילות רווחה, עבור מחלקת משאבי אנוש?

המבוך האקולוגי הוא חממה, בו אפשר לעשות אין סוף שימושים ככלי גיבוש ופיתוח צוות, פיתוח יכולות חשיבה, קבלת החלטות וככלי אבחוני. מי מתאים להתקבל לעבודה בארגון? מי יכול להיות מנהל? את מי צריך לקדם? איזה פוטנציאל חבוי גלום בעובדים שלנו שאינו מנוצל? וסתם יום מהנה שיחבר את כל קצוות הארגון יחדיו.

יש כל כך הרבה דברים שאפשר ללמוד מתרגיל אחד במבוך ולכן זו חממה מצוינת להסתכלות על ההון האנושי בארגון. והכל באמצעות חוויה והנאה יוצאות דופן שכמוהן טרם חוו.

לפרטים נוספים וליצירת קשר:

 itzik@raayon4u.co.il

054-8078050

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. איציק ידידי
    מעצים ומענין להבין את המתנה של המבוך האקולוגי לכל אחד כאדם אן לקבוצות
    איציק לוי

השאר תגובה