שיתוף

המגמה של מעבר ליותר עבודה מהבית – או ממשרד מרוחק – ממשיכה לצבור תאוצה, ככל שיותר עובדים צעירים מעדיפים לעבוד מכל מקום ובכל זמן.

התוצאה היא שיותר ויותר חברות מדברות כיום על עבודה מהבית, בין אם שבוע עבודה מלא של עבודה מהבית או עבודה מהבית במהלך כמה ימים בשבוע.

למעשה, מבחינת המועמדים, האפשרות לעבוד מהבית – באופן מלא או חלקי – מהווה גורם בעל משקל לא מבוטל בהחלטתם לאיזה ארגון להצטרף.

אף שהפופולריות של העבודה מהבית ניכרת רק בשנים האחרונות, הרי שבפועל היא קיימת כבר יותר משני עשורים.

ראשיתה של העבודה מהבית נעוצה אי שם בשנות התשעים, כאשר חברות הייטק שפעלו בארה"ב שכרו את שירותיהם של מהנדסי הייטק, בלי קשר למיקומם הגיאוגרפי.

לא מעט מהנדסי פיתוח ישראלים שהעדיפו להישאר לגור בארץ, קיבלו הסמכה מהחברות בארה"ב לעבוד מהמשרד הביתי שלהם בארץ.

כיום, כאמור, התופעה של עבודה מהבית, גם עבור חברות שממוקמות בארץ, הולכת ומתרחבת, ויש לכך שתי סיבות עיקריות: סיבה אחת היא שהאפשרות לעבוד מהבית מהווה גורם מבדל עבור ארגונים בשוק העבודה.

כאמור, האפשרות לעבוד מהבית מהווה פעמים רבות את הגורם בעל המשקל הרב ביותר מבחינת המועמדים, כאשר הם בוחרים באיזו חברה לעבוד.

הסיבה השנייה היא הצורך להתחרות בעלייה חסרת התקדים במספר האנשים שמעדיפים לעבוד במתכונת פרילנס, כלומר כקבלנים עצמאיים שעובדים מביתם או ממשרד מרוחק.

ארגון שמעדיף להעסיק עובדים כשכירים ולא במתכונת פרילנס, נאלץ פעמים רבות ללכת על פשרה: העובד יעבוד בתנאי שכיר עם חובות וזכויות של שכיר, אבל יוכל לעבוד מביתו ולא יצטרך להגיע למשרד.

המשמעות היא שבכל הקשור לניהול עובדים, הארגונים חייבים כיום להיערך בצורה שונה לחלוטין מכל מה שהיה נהוג בעבר.

במילים אחרות, ארגונים שמעסיקים עובדים מרחוק (מהבית) חייבים לדעת לנהל אותם באופן שיתרום משמעותית לתפוקה הכוללת של הארגון כולו.

ניהול יעיל של עובדים מהבית דורש ממנהלי משאבי האנוש לאתר עובדים איכותיים ומוכשרים ששי להם תכונות שמתאימות  למתכונת העבודה מהבית.

סביר להניח שבין התכונות החשובות ביותר לעובדים מרחוק (מהבית) שאינם מגיעים בבוקר למשרד ולא נמצאים תחת עינו הפקוחה של המנהל הישיר שלהם או בקשר ימיומי עם עמיתיהם לעבודה, ניתן למנות תכונות כמו יזמות, יכולת לעבודה עצמאית, משמעת עצמית בכל הקשור לעמידה בלוחות זמנים ועוד.

במקרים רבים, העובדים מהבית עוסקים במקצועות בהם יש הכרח לשלב אותם בצוותים הקיימים של הארגון.

במקרים אלה, כאשר רוב חברי הצוות עובדים מהמשרד, ומיעוטם (או לפעמים רק אחד מהם) עובדים מהבית, יש הכרח ליצור מערכת תקשורת פנימית לארגון, ולוודא שהיא מאובטחת היטב.

מערכת כזאת חייבת לאפשר תקשורת רציפה ברמה היומיומית כדי שהעובדים מהבית לא ישארו מחוץ למעגל.

מערכת התקשורת צריכה לאפשר לעובדים מהבית להתייעץ עם חברי הצוות האחרים, לאפשר להם לשוחח עם חברי הצוות האחרים באופן שוטף, ווודא את שילובם בתרבות הארגונית של החברה.

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה