שיתוף

אף שגורם המפתח לשינויים המהותיים שעוברים על משאבי האנוש בארגונים הוא הטכנולוגיה, הרי שכדי להפיק את המיטב והמירב מהטכנולוגיה, יש חשיבות רבה ביותר ליישום בפועל של שיטות ותהליכים מודרניים בתחום משאבי אנוש.

ארגונים רבים מבינים כיום שהמשאב האנושי הוא אכן אבן היסוד בעלת הערך הרב ביותר עבור החברה. זו כבר מזמן לא קלישאה ריקה מתוכן שמנהלים משגרים לחלל האוויר רק כדי לרצות את העובדים.

השאלה הגדולה היא איך לממש את הערך הרב של העובדים ותרומתם לארגון, ואיך להפוך אותם לשיפור בתוצאות העסקיות של הארגון.

ה-HRBP נכנס לתמונה

בנקודה זו נכנס לתמונה תפקיד חדש יחסית – ה-HRBP – השותף העסקי של משאבי האנוש. נושא משרה זו הוא זה שמשמש כגורם מקשר ומתווך בין מגוון התפקידים של מחלקת משאבי האנוש, לבין תפקידיהם של שאר מנהלי החברה שאמונים על יצירת ערך כלכלי לחברה והגדלתו.

תפקידו של השותף העסקי במשאבי האנוש (HRBP) הוא לתכנן וליישם את המדיניות והנהלים בנוגע לעובדי הארגון ומנהליו, באופן שיתאימו לצרכים התפעוליים של הארגון כעסק.

לדוגמה, בכל מקרה בו מתכננת הנהלת החברה שינוי אסטרטגי גדול, תפקידו של ה-HRBP הוא לנהל את ניהול העובדים באופן שיאפשר לממש את האסטרטגיה החדשה, על ידי יצירת תבניות פעולה שיאפשרו לגרום לעובדים להתגייס ברצון למימושה.

בסופו של דבר, תפקידו של ה-HRBP הוא לגרום לכך ששיטות ניהול המשאב האנושי ותהליכי משאבי אנוש, ישרתו את הצד העסקי של הארגון. במילים אחרות, תפקידו של ה- HRBPהוא לייצר שיטות ניהול המשאב האנושי ממוקדות לקוח.

תכלס, מה כולל התפקיד

אם כן, איך מתרגמים את התאוריה למעשה. מה כולל תפקידו בפועל של מנהל ה-HRBP:

1 בתחום הגיוס:

מנהל ה-HRBP נדרש לעבוד בצמוד עם מנהל רכישת הכישרונות של החברה, במטרה לתמוך באסטרטגיות הגיוס וקליטת העובדים של החברה. מימוש אסטרטגיה זו אמור להוביל להגדלת הערך העסקי לחברה.

2 בתחום תכנון תהליכי משאבי אנוש:

על מנהל ה-HRBP לבנות תוכנית שנתית למשאבי האנוש של החברה. בד בבד עליו לנהל את תהליכי משאבי האנוש בשגרה, לרבות משכורות, בונוסים, פידבקים וחוות דעת לעובדים, אחריות על התקשורת הפנים ארגונית, אחריות על שימור עובדים, וייעוץ להנהלה הבכירה.

3 בתחום התרבות הארגונית:

על מנהל ה-HRBP לבסס, יד ביד עם צוות משאבי אנוש, את המודלים שמשמשים את יסודותיה של  התרבות הארגונית ומחוברות העובדים לארגון.

4 בתחום חווית עובד וחווית מועמד:

מנהל ה-HRBP משתתף באופן פעיל (ברמה הניהולית וברמת האחריות) בכל מה שקשור לטיפול במועמדים ובעובדים, מרגע קליטתם עד רגע עזיבתם או פרישתם.

5 בתחום הפיתוח הארגוני:

מנהל ה-HRBP הוא זה שאמור לספק לארגון את היסודות החזקים ועמודי התווך של פיתוח תהליכים משאבי אנוש, פיתוח סדנאות בנושאים רלוונטיים ואחריות על כל נושא הלמידה בארגון, וכן אחריות על יצירה וקידום של פעילויות מחוץ לאתר החברה.

6 בתחום פיתוח עובדים:

על מנהל ה-HRBP מוטלת האחריות לבנות, לטפח ולהוציא לפועל, תוכניות פיתוח עובדים.

7 בתחום פיתוח מנהלים:

על מנהל ה-HRBP מוטלת האחריות לספק יעוץ ותמיכה למנהלים בכירים במצבים שמתרחשים תוך כדי פעילות החברה, לפני שינויים ארגוניים ומהלכם, ובכל צורך ספציפי שעולה בארגון בנושא למשאב האנושי.

8 בתחום יחסי עובד מעסיק:

מנהל ה-HRBP אחראי על ניהול האספקטים השונים של סוגיות בתחום דיני העבודה. עליו לוודא מול עורכי הדין של חברה שהארגון אכן עומד בכל הכללים והחוקים המוטלים עליו כמעסיק. כמו כן, על מנהל ה-HRBP להוביל תוכניות לשיפור ביצועי החברה בכל הקשור לדיני עבודה ולטפל במקרים מיוחדים כמו למשל במקרים של פיטורי עובדים.

9 בתחום יחסי האנוש:

בסיכומו של דבר, מנהל ה-HRBP חייב להיות בעל יכולת לפתח יחסי אנוש בוני אמון עם עובדים ומנהלים בכל הארגון, ובעל יכולת לעבוד בשיתוף פעולה חוצה צוותים.

לכתבה הראשונה בסדרה –  מי רוצה להיות HRBP: מהן הדרישות הבסיסיות מכל HRBP

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה