כיצד להתמודד עם עובד רעיל?

כיצד להתמודד עם עובד רעיל?

אחד האתגרים העומדים בפני משאבי אנוש הוא זיהוי עובד המעכיר את האווירה, וגורם לצניחת המורל

שיתוף
הנעת עובדים בתקופות חלשות

במקומות עבודה רבים ניתן למצוא את 'העובד הרעיל'. מעת לעת הוא מסתודד עם עובדים אחרים מעבר לדלת הסגורה ומשחרר קיטור על הבוס, על השכר, על העומס, על עמיתים אחרים, ועל מה לא. עובד כזה יצליח לרוב לשכנע גם עובדים שבעי רצון שאכן – לא הכל ורוד כפי שהם חשבו.

התלונות והקיטורים האינטנסיביים יחלחלו אל מחשבותיו של כל מי שאותו עובד בא אתו במגע, והדבר עלול לגרום לפגיעה במורל וביצרנות העובדים, ואף לנטישת החברה. אם כן, כיצד על הארגון להתמודד עם עובד שכזה? סטפני המרוולד מציגה כמה פתרונות באתר Blogging4Job.

הנעת עובדיםרבים מהעובדים הרעילים מתמחים בהסתרת ההתנהלות השלילית שלהם כאשר הבוס נמצא בסביבה. לכן הדבר דורש מהבוס להיות קשוב למתרחש בשטח, להתייחס ברצינות רבה לתלונות של עובדים הנוגעות להתנהגות העמיתים שלהם, וכן לבחון את הצוות היטב על מנת לזהות "התנהגות רעילה", כדוגמת תלונות מוגזמות, דיבור שלילי, גסות רוח, וכן התנהגות לא נאותה כלפי עמיתים.

ייתכן שהתנהגות זו נובעת כתוצאה מקשיים בחייו האישיים של העובד, ולכן שיחה פרטנית עם צוות העובדים יכולה להציף עניינים לגביהם מרבה העובד להתלונן, והדבר עשוי לחשוף את שורש הבעיה ולהביא לפתרונה.

המרוולד מייעצת לקיים פגישה עם העובד, תוך הצגת הבעיה, הדוגמאות לעניין זה והשלכות ההתנהגות על עובדים אחרים. יש להסביר לעובד שמדובר בהתנהגות שאינה עולה בקנה אחד עם מדיניות החברה ועם ערכיה. בהזדמנות זו רצוי לברר מה מטריד את העובד ולנסות למצוא פתרונות לכך. במידה ומדובר בבעיה הנובעת מקשיים בחייו האישיים – ניתן להפנות אותו לייעוץ, ואף לסייע לו במימונו. 

לעתים התחושות הקשות שמלוות את העובד נגרמות כתוצאה מחוויה שאין מי שמקשיב, שלאף אחד לא אכפת. במקרה זה מומלץ לקבוע פגישות עם העובד על בסיס קבוע על מנת לתת לו תחושה של אוזן קשבת, ולנסות לתת לו מענה לקשיים שאתם הוא מתמודד במסגרת העבודה. חשוב לתעד את השיחות עם העובד ולבצע מעקב אחר הטיפול בעניינו. כך, כל שיפור ההתנהגות יזכה לחיזוק חיובי, ובמידה שהמצב אינו משתנה – ייתכן שיש לשקול את פיטוריו, שכן הנזק שעובד שכזה גורם לחברה הוא רב.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

3 תגובות

  1. מחקרים מראים שמספר עצום של ישראלים סובלים מהתעמרות בעבודה, קביעות כבר אין כמעט לאף אחד, בטח לא בשוק הפרטי, אבל אם מישהו אומר מילה אז אתם קוראים לו עובד רעיל.
    אני מניח שבעיניכם גם פמיניסטיות הן מכוערות כפויות טובה כי הן יוצאות נגד שוביניזם. עניים הם קרציות שרק מתלוננים כל הזמן, וכך הלאה והלאה.

  2. זה קצת כוללני להגיב בצורה זו 🙂
    אבל אם נתייחס ברצינות – בוודאי שלא,
    זה לא שאם עובד מדבר אז אומרים שהוא רעיל ואין קשר לעניין ההתעמרות בעבודה…
    ומעבר לכל הדברים הנ"ל אינך יכול לבטל את הבעיה של עובדים שמדברים כנגד המעסיק במקום העבודה.

  3. הפרדה מוגדרת היטב בין דרישות התפקיד לבין דעות לגיטימיים של אדם בארגון חשובה כאן כיוון שהפגנת יחס חיובי לא נתמך בעובדות מוצקות מביא נזק לארגון. יכולת הארגון להתמודד עם בעיות בצורה ביקורתית זה מרכיב חיוני בתפקוד שאין לשלול אותו. ליקוקים זה לא הכל ! תיקון פגמים בתפקוד אפשר רק בחשיבה ביקורתית לאור מטרות וכוונות הארגון.

השאר תגובה