המגה טרנדים ששינו את עולם העבודה – מה שהיה ומה שיהיה

המגה טרנדים ששינו את עולם העבודה – מה שהיה ומה שיהיה

מחקר חדש מצביע על השינויים הגדולים בעולם העבודה בשנים האחרונות ועל אלה שעשויים להמשיך לשנות אותו בשנים הקרובות. שוק העבודה הפך בין היתר נשי, משכיל וגלובלי יותר!

שיתוף
מגמות במשאבי אנוש

מחקר של עמותת CIPD שעוסקת בפיתוח משאבי אנוש איתר מה שמוגדר כמגה-טרנדים בעולם העבודה. זה אומר שלא מדובר בטרנדים נקודתיים כמו Bring Your Own Device, אלא במגמות ששינו את עולם העבודה במאה האחרונה.

[adrotate banner="120"]השאלות שאנשי CIPD שאלו את עצמם הן האם החברה האנושית משתנה מהר יותר מעולם העבודה, והאם עסקים מוכנים לטרנדים העתידיים שיעצבו את האופן שבו פועלים ארגונים ופועלת הכלכלה במהלכו של העשור הקרוב. דוח המגה-טרנדים מאיר שינויי מפתח שעיצבו את העבודה בימינו:

* הנתונים מתייחסים לבריטניה, אך נכונים במידה גבוהה לעולם המערבי כולו, כולל ישראל.

  • דה אינדוסטריאליזציה או אי-תיעוש: מאז 1961 חלקו של כוח העבודה המועסק בייצור צנח מ-36% ל-8%, בעוד חלקם של העובדים המועסקים בענפי השירותים עלה מ-49% ל-81%.
      
  • שינוי דמוגרפי: ב-21 השנים האחרונות, חלקו של כוח העבודה בגיל 50 ומעלה צמח מ-21% ל-29%, בעוד חלקם של בני פחות מ-25 צנח מ-18% ל-12% (לא מפתיע בעקבות דיווחים חוזרים ונשנים על אבטלת צעירים בעולם המערבי ועל הזקנות האוכלוסייה).
      
  • גידול בהשתתפותן של נשים בשוק העבודה: כוח העבודה בבריטניה מתחלק עכשיו כמעט שווה בשווה בין גברים לבין נשים – הנשים מהוות 47% מכוח העבודה בהשוואה ל-37% בלבד ב-1971.
      
  • עלייה ברכישת השכלה: חל שינוי יחסים בשיעורם של בני 16 עד 64 בעלי תואר אקדמי בהשוואה לחסרי ההכשרה. ב-1993 11% החזיקו בתואר אקדמי בהשוואה ל-26% חסרי הכשרה. ב-2011 המספרים השתנו ל-24% בעלי תואר ו-11% חסרי הכשרה. במילים אחרות: כוח העבודה הופך משכיל יותר.
     
  • ירידה בהתאגדות עובדים: חברות באיגודים מקצועיים ירדה בחצי מ-13 מיליון ב-1979 לפחות מ-6.5 ב-2012.
      
  • שינוי דרמטי בגודלם של ארגונים: תוך 12 שנים בלבד, מ-1998 ל-2010, חלקם של עסקים במגזר הפרטי שמעסיקים 250 עובדים צנח מ-49% ל-40%, בעוד שיעור העובדים בחברות קטנות (שבהן 1 עד 4 עובדים) הכפיל את עצמו מ-11% ל-22%.
      
  • שינויים טכנולוגיים וגלובליזציה: הגורמים האלה הקטינו את עלות התעבורה והתקשורת ואפשרו לשוק העבודה להפוך יותר ויותר בינלאומי והרחיבו את הטווחים של אספקת המוצרים ובסיסי הלקוחות.

ב-CIPD הסתכלו גם אל עבר העתיד. הדוח זיהה ארבעה מגה-טרנדים חדשים שעשויים ליצור שינויים דרמטיים לא פחות מאלה שצוינו לעיל במהלכו של העשור הקרוב.

  • האם תם עידן עליית השכר? במשך ארבע שנים רצופות ירד ערך המשכורת הריאלית. זוהי התקופה הממושכת ביותר ב-50 השנים האחרונות לפחות.
      
  • האם חלה ירידה בתחלופת עובדים? חלה ירידה בעזיבה מרצון. זוהי מגמה שהקדימה את המיתון האחרון והיא מנוגדת לדיון שמתקיים בשנים האחרונות בנוגע ל"תום עידן העבודה לכל החיים".
      
  • האם אנו עובדים קשה מאי פעם? מועסקים מדווחים שהם עובדים קשה יותר מאי פעם – הסיבות לכך הן פיתוחים טכנולוגיים, והמיתון שגורם למעסיקים לצמצם הוצאות הכרוכות בהעסקת כוח אדם גדול יותר.
     
  • האם ארגונים מאבדים אמונם של עובדיהם? הנתונים מראים ירידה באמון בארגונים ובמנהלים. הפיחות באמון הוחמר על רקע סקנדלים מהזמן האחרון.

לפיכך עולות השאלות לפתחם של מנהלי משאבי האנוש – האם הארגון השתנה והתאים עצמו באופן אקטיבי לשינויי העבר? והאם קיימת מודעות ומבוצעות פעילויות מכינות לגבי העתיד לבוא?

שוק העבודה נמצא בהליך שינוי מתמיד, לעיתים אנו נוטים לשכוח זאת, בגלל ששינויים אלו מבוצעים טיפין-טיפין לאורך זמן ארוך, אך ארגון שמשאבי האנוש שלו לא פועל לבצע התאמה ולצפות את העתיד – ימצא את עצמו לא רלוונטי בעוד מספר שנים או בעשור הבא!

בכנס השנתי לניהול משאבי אנוש יציגו סמנכ"לי משאבי אנוש מארגונים שונים כיצד הם התאימו את אסטרטגיית משאבי האנוש ואת תוכנית העבודה הארגונית שלהם לשינויים בעולם העבודה וכיצד הארגונים מתכוננים לשינויים עתידיים. למידע נוסף על הכנס השנתי לניהול משאבי אנוש – לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה