הטרדה מינית בעבודה

הטרדה מינית בעבודה

איך פעם נשים היו צריכות לספוג, בבדיחות והבנה, הטרדות מיניות קבועות מעובדים כי פשוט "כאלה הם"? כל מה שחשוב לדעת על הטרדה מינית בעבודה של שנת 2012

שיתוף
הטרדה מינית
הטרדה מינית

ליאת וענבר עבדו בבנק גדול בשנת 1999, במשך שנתיים לפני שהתחילו את הלימודים האקדמיים. הן אהבו מאוד את עבודתן, אך דבר אחד מרכזי הטריד אותן במקום העבודה: אלי. הוא היה אדם מבוגר וכביכול חביב: כל עובדת חדשה שהגיעה, זכתה לקבלת פנים חמה: זה התחיל מהתעניינות, מהרגעה שמדובר במקום עבודה נעים, זה המשיך מאיחולי הצלחה. וזה המשיך מחביבות שגרמה כבר לאי נוחות: מחמאות על המראה החיצוני, הערות על המראה החיצוני שלהן בכל פעם כשהיה רואה אותן.

ליאת וענבר הבינו שמדובר באדם מטריד. הן התייחסו לעניין בבדיחות, והבינו גם מעובדי הסניף שאלי הוא "פשוט כזה". בכל פעם כשנתקלו בו בסניף הגדול שבו עבדו, השתדלו להתרחק ולא להיתקל בו, אבל ברוב המקרים פגישות אתו היו בלתי נמנעות. יום אחד הוא אף נגע ברגלה של אחת מהן. אבל שוב, על אף אי הנוחות, הן הדחיקו את הבעיה וכלל לא חשבו להתלונן, ובסופו של דבר ביקשו לעבור סניף, כמובן ללא חשיפת האמת לבקשה. החוק למניעת הטרדה מינית בעבודה אומנם כבר יצא שנה קודם לכן, אך הוא היה חדש ועדיין לא חלחל לתודעת העובדות והעובדים בזמנו. אין ספק שאם אלי היה עובד בשנת 2012 ועוד קודם לכן, הוא לא היה ממשיך להטריד אף אחד ומי יודע אם הוא לא היה יושב במעצר.

החוק למניעת הטרדה מינית נועד לאסור הטרדה מינית ולהגן על כבודו, פרטיותו וחירותו של האדם. הבאנו בפניכם את עיקרי החוק, כדי שאם יהיו ליאת וענבר בשנת 2012 והלאה, הן ידעו מה לעשות. הטרדה מינית כוללת את אחד מהמעשים האלה:

הטרדה מינית היא כל אחד ממעשים אלה:

  • סחיטה באיומים כאשר המעשה שהאדם נדרש לעשותו הוא בעל אופי מיני
  • מעשים מגונים: מעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים", הנעשה ללא הסכמת אחד הצדדים
  • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות לאדם אשר הראה למטריד כי אינו מעונין בהצעות האמורות;
  • התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעונין בהתייחסויות האמורות.
  • התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו, לרבות נטייתו המינית;

לצורך אכיפת החוק, ארגון המעסיק מעל 25 עובדים מחויב על פי החוק למנוע הטרדה מינית או התנכלות, ולצורך כך יש למנות עובד אחראי שיהיה ממונה על הטיפול בתלונות, וחובה על המעסיק לאפשר לאותו עובד לטפל בנושא כראוי. יש להוציא תקנון ברור שיפורסם בין העובדים, בו יהיו עיקרי החוק ודרכי הגשת התלונות כלפי העובר עליו.

ועצה נוספת למנהלי משאבי אנוש, שהיא לא פחות חשובה מיישום החוק עצמו: פקחו עיניים, הביטו על העובדים עד כמה שאפשר. בכל מקום עבודה יכול להיות עובד כזה בעל חזות חביבה כביכול אך שידוע כחביב יתר על המידה ושאינו יודע גבולות.  

לקבלת מידע נוסף לגבי מניעת הטרדה מינית במקום העבודה ניתן למלא את הפרטים הבאים:

[[ טופס מוטמע]]



כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. עניין מניעת ההטרדה המינית במקום העבודה אינו זוכה ליחס מספיק מצד מנהלי משאבי האנוש למרות הנראות כלפי חוץ.

השאר תגובה