שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

בתקופה של טרום משבר הקורונה, כאשר ארגונים התקשו לגייס טלנטים ובעלי מיומנויות מצטיינים, החלה לצבור בעולם תאוצה המגמה של שיתוף עובדים.

הרעיון היה שעובד שיש לו מיומנות נדרשת, יוכל לעבוד בכמה ארגונים במקביל, כאשר הארגון שהוא המעסיק הרשמי שלו, "משכיר" את שירותיו של העובד לארגונים אחרים על בסיס פרויקטים.

כיום, לאחר שארגונים רבים נאלצו לפטר עובדים, נותרו ארגונים רבים בלי העובדים המיומנים שלהם וחלקם אף ללא היכולת לשכור אותם מחדש.

בה בעת, עובדים רבים שיצאו לחופשות ללא תשלום, מצאו בינתיים עבודה חלופית ואינם מתכוונים לחזור אל מקום העבודה המקורי.

במצב הנוכחי, ארגונים רבים שנותרו בלי העובדים שלהם וירצו לחזור לתפקד, יצטרכו שוב לצאת בקמפיין גיוס, ושוב להשקיע משאבים רבים בגיוס עובדים חדשים, ולאחר מכן בקליטת, הכשרתם וכו.

האלטרנטיבה שניצבת בפני ארגונים בעולם היא להצטרף ליוזמת שיתוף העובדים, כלומר לשיטת ההעסקה השיתופית.

בארה"ב הוקמה רשתת חברתית יעודית שדרכה עוברים העובדים באופן קבוע ממעסיק אחד לאחר בלי לאבד את מקום עבודתם המקורי (הראשון).

במילים אחרות, המעסיק המקורי "משכיר" את שירותי עובדיו לארגונים שאין להם כעת מספיק עובדים כדי לחזור לפעילות רגילה.

זה יכול להוות פתרון יעיל בעיקר עבור ארגונים שתקופת המשבר דיללה את המשאבים הכספיים שלהם וכעת אין להם די תקציב כדי לצאת בקמפיין גיוס, שאחריו קליטת העובדים החדשים, הכשרתם וכוד.

שיטה אחרת לשתף עובדים היא נקודתית, כלומר, רק עבור פרויקטים ספציפיים ולזמן מוגבל.

בשיטה זו, המעסיק המקורי מגיע להסכמות עם ארגונים שזקוקים לעובדים, ובהתאם לחוזה שנחתם בין הצדדים, שולח המעסיק המקורי את עובדיו לחברות אחרות לצורך ביצוע פרויקטים אד הוק.

בדרך זו, אם למעסיק המקורי אין די עבודה לכל העובדים הקיימים שלו, והוא אינו מעוניין לפטר אותם, הוא יכול לשלוח אותם אל מעסיקים אחרים.

המעסיקים ששוכרים את שירותי העובדים הם אלה שמשלמים את עלויות שכרם עבור התקופה בה הם מעסיקים את העובדים כעובדים זמניים, והמעסיק המקורי אף מקבל עמלה בתמורה להשכרת עובדיו.

בשני המקרים לא מדובר בהעסקה על ידי קבלן כוח אדם. כלומר, לא מדובר בגוף חיצוני שמקבל חלק משכרו של העובד.

המעסיק המקורי לא עוסק בהשמת עובדים והצבתם לעבודה במקומות אחרים, אלא רק 'משאיל' את העובדים שלו לחברות אחרות לתקופות העסקה קצובות שאחריהן העובדים חוזרים לחברה המקורית, כלומר למעסיק הראשון.

גם מנקודת ראות העובד יש לשיטה זו יתרון בכך שהיא מאפשרת להם להמשיך לעבוד בתקופת המשבר, גם בתקופה הנוכחית כאשר למעסיק המקורי שלהם אין מספיק עבודה עבורם או שאין לו תקציב לשלם להם שכר מלא.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה