שיתוף

רבות מדובר בימים אלה על המעבר למודל עבודה היברידי, בעקבות ההרגל שאומץ במהלך 2020 לעבודה מהבית. אלא שגמישות בעבודה אינה מתמצה רק במיקום הפיזי ממנו מתבצעת העבודה.

גמישות אמיתית בעבודה משמעה גם גמישות בשעות העבודה. כפי שכבר כתבנו כאן בעבר, יש עובדים שהשעות הפוריות ביותר שלהם הן בבוקר, יש עובדים שמעדיפים לעבוד בערב מכיוון שרק בשעות הערב הם מצליחים להתרכז, ויש עובדים שמעדיפים להתחיל לעבוד ב-12.00-13.00 כלומר בצהריים.

בשלב הנוכחי בו נמצא שוק העבודה, כשהנהלות של חברות עדיין מנסות להתרגל לרעיון של מודל עבודה היברידי לתמיד (לאחר עשרות שנים בהן הורגלו לעבודה מהמשרד בלבד), יתכן שלא יהיה זה טריוויאלי לתמרן בין עובדים שעובדים בשעות שונות.

במקרים מסויימים, בעיקר במקרים בהם צוותים חייבים לעבוד ביחד בשיתוף פעולה בזמן אמת, יתכן שיהיה גם צורך לשנות את הרכבי הצוותים. משימה שהינה מורכבת ומסובכת ביותר, בעיקר במישור האנושי.

כך שככל הנראה יקח זמן עד שארגונים, ובעיקר הנהלות בכירות המורכבות ממנהלים מדור ה-X, יסתגלו לרעיון שכל עובד בוחר לעצמו את השעות הנוחות לו, שהן לא בהכרח קבועות.

ועם זאת, בהנתן המחסור בעובדים, ובעיקר בבעלי מיומנויות, ולאור העובדה שעובדים צעירים רבים נוהרים אל עבר עבודה במתכונת פרילנס (שבה הם יכולים לבחור באילו ימים ובאילו שעות לעבוד), ככל הנראה לארגונים לא תהיה ברירה והם יאלצו להסתגל מהר יותר משחשבו.

כאשר הנסיבות החיצוניות מאלצות את הארגון לשנות את אופן פעולתן, לעיתים קרובות יש נטייה להתגעגע לדרך הישנה והמוכרת שבה נעשות הדברים.

ובכל זאת, בתחילת המגיפה העובדים הסתגלו במהירות לשינוי והם מצפים גם מההנהלה להסתגל לשינוי באותה מהירות.

זאת ועוד, התקופה הנוכחית היא תקופה של הערכה מחודשת, ויתכן שלמכלול השינויים יצטרף שינוי נוסף: מספר ימי העבודה בשבוע.  

אף על פי שיש דעות שונות לגבי שבוע העבודה, הולך וגובר בעולם המפותח הקונצנזוס בנוגע לעובדה ששבוע עבודה בן חמישה ימים אינו אופטימלי יותר.

בכל מקרה, כאמור, גמישות בנוגע למיקום הפיזי מגיעה לעתים קרובות עם גמישות מסוימת של זמני העבודה. כתוצאה מכך, יש סיבה לא רק לבחון מחדש את נחיצות המודל ההיברידי, אלא גם להטיל ספק בתועלת של יום העבודה המתחיל בשעה תשעה בבוקר ומסתיים בחמש אחר הצהריים.

מסקר שנערך בקרב עובדים בארה"ב עולה, כי כ-86% מהנשאלים אמרו כי יום עבודה בשעות קבועות (09:00-17:00) הוא גישה מיושנת ורק כ-14% אמרו שגישה זו אינה מיושנת.

למרות שיום העבודה שהינו קבוע בשעות תשע עד חמש עשוי להישאר מתאים למגוון לא קטן של ארגונים, ברור שרבים כבר מעוניינים להתקדם לעבר גמישות בשעות העבודה.

אם השינוי בנושא גמישות בשעות העבודה הינו מלחיץ מדי עבור הנהלות החברות ואולי גם לגבי חלק מהעובדים, כדאי להתחיל בהדרגה.

הנהלות החברות יכולות ליישם את השינויים לאט ולהתקדם לעבר הגברת השינויים, על פי ההתאמות שייושמו כפי שהארגון לומד מהניסיון בפועל.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה