כיצד תרבות חברה מעצבת את הנעת העובדים

כיצד תרבות חברה מעצבת את הנעת העובדים

מנהיגים עסקיים מאמינים כי תרבות ארגונית חזקה קריטית להצלחה, אך תרבות לעיתים נתפשת כמו איזה כוח קסום שרק מעטים מסוגלים לפענחו וכן לעשות בו שימוש

שיתוף

 ישנן 3 שאלות שיכולות להפוך את תרבות החברה למשפיעה על המוטיבציה ועל האנרגיה של העובדים לעשייה חיובית. להלן שלושת השאלות:

כיצד תרבות מניעה ביצועים?

כמה שווה התרבות מבחינה כלכלית?

על אילו תהליכים בארגון התרבות משפיעה?

התשובות לשלושת השאלות הללו, מסייעות להפוך את מושג התרבות מתעלומה, לדבר מוחשי יותר שניתן להבינו וליישמו ביתר קלות.

כיצד תרבות מניעה ביצועים?

המסקנה שהושגה מתוך מחקרים רבים שנעשו ברחבי העולם היא כי התשובה לשאלה "מדוע אנו עובדים" קובעת כמה אנחנו עובדים. תרבות החברה היא התשובה לשאלה זו כשהרעיון הוא להיות חברה שהעובדים אוהבים לעבוד בה.
אקדמאים חקרו מדוע אנשים עובדים במשך קרוב למאה שנים, אך פריצת דרך המשמעותית ארעה בשנת 1980 כאשר הפרופסורים אדוארד דסי וריצ'רד ריאן מאוניברסיטת רוצ'סטר, הבחינו ב- 6 סיבות העיקריות ל-מדוע אנשים עובדים: משחק, מטרה, פוטנציאל, לחצים נפשיים, לחץ כלכלי, ואינרציה.
המחקרים גילו כי שלושת המרכיבים הראשונים: משחק, מטרה ופוטנציאל, הגבירו את המוטיבציה והביצועים של העובדים ושלושת המרכיבים האחרים החלישו אותה. חברות ברחבי העולם מנסות לחזק את שלושת המרכיבים הראשונים ולהחליש את האחרונים, על מנת להגביר מוטיבציה אצל עובדיהן.

משחק מתייחס לכך שאתה מונע על ידי העבודה עצמה. אתה עובד כיוון שאתה נהנה מזה. ממש כמו משחק שילדים משחקים ונהנים ממנו, כך אנו עובדים ומפיקים הנאה מהעבודה, מההצלחה, מההישגים ומהניצחונות הקטנים והגדולים. אנחנו "משחקים" בעבודה כאשר אנו סקרניים, מאותגרים ופותרים בעיות, עורכים ניסויים ומגיעים לתוצאות.

מטרה היא כאשר התוצאה הישירה של העבודה מתאימה לזהותך. אתה עובד, כי אתה מעריך את ההשפעה של העבודה. לדוגמה, מורה מונע על ידי ערכי מטרה או מזדהה עם המטרה של חינוך והעצמה לילדים.

הפוטנציאל מתייחס לכך שהתוצאה של עבודתך מועילה לזהותך. במילים אחרות – העבודה משפרת את הפוטנציאל שלך. לדוגמה, עובד עושה את העבודה שלו היטב כיוון שהוא רוצה להתקדם ולהיות מנהל.

שלושת המניעים הללו יכולים להיות מושגים באמצעות תרבות חברה תואמת, ובכך להגביר את המוטיבציה של העובדים. תרבות חברה המאפשרת לעובדים עצמאות לגלות ולחקור ומאפשרת להם עצמאות בעבודה, זוכים להנעה המופקת ממרכיב המשחק. תרבות חברה הדוגלת בערכים של תרומה לקהילה, מעורבות, גיוס עובדים מרקעים שונים ומאוכלוסיות שונות, תורמת למרכיב המטרה.

תרבות חברה המאפשרת לגדול, להתפתח ולהתקדם בה – תומכת במרכיב הפוטנציאל של העובדים.

כמה שווה תרבות החברה מבחינה כלכלית?

שווי תרבות חברה הוא דבר שאפשר למדוד היום באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. אומנם קשה למדוד אם עובד הוא יצירתי ועד כמה הוא יצירתי בשל תרבות חברה המעודדת משחק, מטרה ופוטנציאל, אך אפשר למשל למדוד כמה כסף נכנס לחברה ממכירותיו של איש מכירות מונע. או כמה לקוחות משלמים הצטרפו לחברה, תוצאה של פעולותיו של איש שיווק חדור מוטיבציה. ניתן למדוד במקביל את אפקטיביות שלושת המרכיבים האמורים הכלולים בתרבות, באמצעות השפעתם על התרומה הכלכלית של העובדים לחברה.

על אילו תהליכים בארגון התרבות משפיעה?

תרבות היא אוסף תהליכים בארגון המשפיעים על המוטיבציה הכוללת של אנשיו. בתרבות המייצרת ביצועים גבוהים, תהליכים אלו ללא ספק ימקסמו את המוטיבציה. הרעיון הוא שאין כדור כסף. תהליכים רבים משפיעים על העבודה של האנשים בארגון.
חברות מסוימות עושות מאמצים מיוחדים על מנת לעצב תפקידים בעלי מוטיבציה גבוהה. מאפשרות לעובדים תהליכי משחק באמצעות עידוד חדשנות ופיתוח רעיונות חדשים. חברות רבות מעודדות תרבות של קידום לעובדים כאשר בוחרות לקדם מבפנים ופחות לגייס מנהלים מבחוץ.

תרבות היא מערכת אקולוגית. האלמנטים של תרבות כרוכים באינטראקציה וחיזוק אלו את אלו וכאשר מסתכלים על כל התהליכים האלה יחד, ברור כי התרבות היא מערכת ההפעלה של ארגון. מנהיגים בכירים יכולים לבנות ולתחזק תרבות ביצועים גבוהים על ידי הוראה והובלה בדרכים מניעות מאוד. לדוגמה הכשרות בחברה, קורסים ופיתוח אישי של מנהלים ועובדים.

גם מבלי לעצב מחדש תהליכים, מנהלים יכולים לעצב תרבות של פתיחות ושקיפות שמייצרת מוטיבציה גבוהה, באמצעות שיחות משוב עם הצוותים ומתן אפשרות לעובדים לבוא, להתייעץ ולהביע את דעתם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה