קללות יכולות לעזור בעבודה, קיבינימאט!

קללות יכולות לעזור בעבודה, קיבינימאט!

שני מחקרים מראים שלקללות יכולה להיות השפעה חיובית – גם במקום העבודה, אבל רק בתנאים מסוימים. אז האם נשמע יותר קללות ושפה גסה במקומות העבודה? לא בטוח...

שיתוף
התנהגות לא נאותה בעבודה

אפילו אנחנו הישראלים, אומה שלא מצטיינת בשמירה על נימוסים ומעדיפה את הדוגרי על פני התקין פוליטית והמעודן, מנסים לשמור על אווירה תרבותית במקום העבודה. אחרי הכול, מי רוצה להיכנס למשרד בבוקר ולשמוע עובד אחד מגדף את מכונת הקפה ועובד אחר פורק על חברו תסכולים מקצועיים או אחרים בשפה של יציעי הכדורגל? אווירה תרבותית חשובה, אבל נראה שגם לקצת קללות יש מקום.

ב-2007 התפרסם מחקר שקבע שקללות יכולות לשפר את המורל בצוות. החוקרים מאוניברסיטת נורוויץ' צפון אנגליה (UEA) בראשותו של פרופסור יהודה ברוך שעוסק בחקר הניהול, אמרו שאיסור על שימוש ב"שפת טאבו" עלול להוביל לתוצאות שליליות. מובן שאת ההמלצה לאפשר לעובדים לשחרר את הלשון מסייגים לעיתויים שבהם אין נוכחות של לקוחות, שכן אז האפקט עלול להיות שלילי. לקללות יש את הזמן והמקום שלהן. ברוך הסביר: "המחקר שלנו מציע שבמקרים רבים שפת טאבו משרת את צורכיהם של אנשים לפתח ולשמר סולידריות, וכן כמנגנון להתמודדות עם לחץ. איסור על כך עלול להתנקם [במנהלים]. האתגר [של המנהלים] הוא ללמוד את אומנות הידיעה מתי להעלים עין ממקרים שבהם התקשורת אינה עולה בקנה אחד עם הסטנדרטים שלהם."

קללות עוזרות לנו לשרוד

אם המחקר של ברוך לא שכנע אתכם, מחקר אחר של אוניברסיטת קיל, גם היא בבריטניה, בדק למשך כמה זמן סטודנטים יכולים להשאיר את ידיהם במים קרים. המשתתפים יכלו לחזור ולומר קללה שבחרו או לחזור ולומר מילה שאינה קללה. התוצאות הבלתי מפתיעות הראו שהסטודנטים שקיללו הצליחו לשרוד עם היד במים הקרים 40 שניות יותר בממוצע לעומת אלה שלא קיללו.

ריצ'רד סטפנס מצוות החוקרים המליץ: "הייתי מציע לאנשים שפוגעים בעצמם לקלל". הוא משער שמעגלים במוח שקשורים לרגשות מעורבים בהפעלת האמיגדלה ומציתים את תגובת הילחם-או-ברח (fight-flight), שהאמיגדלה, אחד מחלקיו הקדמוניים של המוח, אחראית עליו. תגובה זאת מגבירה את קצב הלב ומקטינה את הרגישות לכאב.

אם אתם מתכוונים להתחיל מעכשיו לקלל במרץ כתגובה לכל תקלה, שימו לב לזה: ככל שמקללים יותר, האפקט מפחית הכאב הופך יעיל פחות והמילים המלוכלכות מאבדות את הכוח הרגשי שלהן. זה ממש כמו התמכרות למשככי כאב. האם החלפת הקללה אחת לתקופה תעזור? על זה החוקרים לא השיבו. אבל ברור שלקללה צריכה להיות משמעות רגשית עבורכם. לדוגמה, בשביל אדם מסוים המילה "כלב" יכולה להיות קללה איומה, בעוד שלאחר היא לא יותר מאשר שמה של חיית המחמד המועדפת עליו.

אז אם נסכם את הדברים – למנהלים מומלץ לאפשר לעובדיהם לקלל מדי פעם, אבל לא בנוכחות לקוחות ובלי להגזים. לעובדים מומלץ להסתייע בקללות במינון מוגבל על מנת להקל על כאבים ותסכולים.

ומה דעתכם בנושא? השאירו לנו תגובה!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה