שיתוף

העולם התאגידי סובל בימים אלה משיעורים נמוכים של מחוברות עובדים. לפי סקר גאלופ 87% מהמשאב האנושי בעולם העבודה אינו מחובר לארגון. זהו שיעור גבוה ובלתי נתפס, שהשלכתו על הצלחת הארגון בכל המישורים היא עצומה. נתון זה מצריך חשיבה בכל מישורי הארגון. כדי לשנות מצב זה, חייב להיות שינוי תפיסתי מהותי בתחום הרווחה. צריך להחליף את המושג ניהול רווחת העובד, בניהול חוויות העובד". דברים אלה אומר צור ברק, מנכ"ל ומייסד-משותף בחברת Your Talents,המפתחת אפליקציה ופלטפורמה לניהול ארגונים כקהילה, בשיחה עם HRus.

השיחה מתקיימת לקראת כנס משאבי אנוש השנתי, שהשנה יתמקד בנושא "מנהיגות, מחוברות ומה שביניהן". ברק ירצה בכנס על הנושא "מניהול רווחה לניהול חוויה". הכנס נערך על ידי HRus ויתקיים בכפר המכביה ב-26.6.17.

לדברי ברק, "ניהול הרווחה הקלאסי, משמעו עיסוק ברווחתו של העובד, במטרה לתת מענה לצרכיו הבסיסיים, לתנאי סביבת העבודה שלו, דאגה ל-Well Being, להיות חלק מציוני דרך משמעותיים בחייו, לתת מענה לגיבוש ציוותי, לשייכות ולחיבור למותג הארגוני. התפיסה שעליה מבוססים פתרונות הרווחה הקלאסיים, יוצאת מנקודת הנחה שתפקידו של המעסיק הוא לספק לעובד מכלול פתרונות שנועדו בסופו של יום לגרום לעובד להרגיש מחובר ולהעלות את רמת תפוקתו.

"אלא שבעידן הנוכחי תפיסה זו אינה מספיקה כדי להעלות את רמת המחוברות של העובדים לארגון. רמת מחוברות זו מתאפיינת בין היתר בכניסתם לשוק העבודה של ילידי דור ה-Y (ילדי תחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת). לעובדים אלה, שנולדו אל תוך עולם אחר מהדורות שקדמו להם, יש סט ערכים שונה לחלוטין מכל מה שהיה לפניהם".

מהם ההבדלים המהותיים בין עובדי דור ה-Y לעומת הדורות שקדמו להם?

"אם בעבר, הדברים החשובים ביותר עבור עובדים היו בטחון תעסוקתי ואופק מקצועי בחברה בה הם מועסקים, הרי שעבור עובדי דור ה-Y הרכיבים הללו אינם מהותיים. לעומת זאת, הנקודות הקריטיות ביותר מבחינתם, הן למשל איזון בין קריירה לבין חיים אישיים והתפתחות עצמית. תפיסת העולם שלהם מבוססת על הסוגייה איך העולם סביבם משרת אותם, ולאו דווקא איך הם משרתים את העולם. יש הטוענים שהם חווים את העולם ככזה כי ככה הם גדלו בבית, וקצת מתקשים לכן לגלות שהעולם הוא לא באמת כזה.

"בה בעת הם רוצים להרגיש חלק מקהילה בעלת ערכים דומים לשלהם. להרגיש שהארגון שהם עובדים בו תורם תרומה מהותית לעולם ו/או שהם יכולים להזדהות עם ערכיו. לכן, ארגונים עכשוויים חייבים לעשות את ההתאמות כדי שיוכלו למצות טוב יותר את תפוקה של עובדי דור ה-Y ולשפר משמעותית את מידת המחוברות שלהם לארגון".

איך אתה רואה את המעבר מניהול רווחה לניהול חוויה?

"המעבר מהתמקדות בניהול רווחה להתמקדות בניהול חוויה מושתת על כמה יתדות בסיסיות:

"1. תובנות לגבי ניהול עולמות הטכנולוגיה, הכוללים את התפיסה של ניהול נכון של 'חווית המשתמש', המביאה לחיבור טוב יותר של הלקוח (ENGAGEMENT) עם המוצר, הישארותו יותר זמן עם הפלטפורמה הטכנולוגית והיכולת לייצר יותר הכנסות מאופן ניהול החוויה עצמה.

"2. עובדי דור ה-Y גדלו בתוך רשתות חברתיות כמו פייסבוק טוויטר, ווטסאפ, סנאפצ'אט וכד', וחיים בסביבה טכנולוגית וממשקים באופן יותר אינטואיטיבי. הם חולקים כל דבר ומנהלים אורח חיים של שיתוף כך שמידע על המעסיק זורם מהר יותר לטוב ולרע. כל פעולה שנעשית נכון מהדהדת מהר אל תוך הרשתות החברתיות והופכת להיות חלק מחוויית העבודה. לכן חווית העבודה גולשת אל מעבר למרחב הפיסי בו היא מתרחשת והיא יכולה לשרת ארגונים.

"3. אנחנו בעיצומו של מעבר מכלכלת מוצרים לעולם של כלכלת חוויות. חשוב לנו לצרוך מוצרי חוויה ופחות ופחות מוצרים חומריים. מאחר שאדם בוגר מבלה את חלק הארי של היום בסביבת העבודה, היא צריכה ויכולה לספק עבורו חווית חיים משמעותית יותר. מערכת היחסים עם העובדים האחרים, ההתפתחות האישית, וסביבת העבודה, כל אלה הם רכיבים שיש לתת עליהם את הדעת. אלו הם רכיבי חוויה ופחות רכיבי רווחה, כלומר לא אלמנטים שמוענקים במטרה לרצות את העובד.

"4. פיתוח עולם ההתפתחות האישית הוא פיתוח עולם של חוויות. אנחנו כבני אדם מתפתחים דרך חוויות בכל תחום של החיים שלנו, מערכות יחסים, עבודה מקצועית, התנסות בתפקידים שונים, התנסות ופיתוח האיכויות האנושיות הרבות שלנו. סביבת עבודה המתאפיינת בחוויות משמעותיות מאפשרת לאדם העובד בה להרגיש שהוא ממצה את כישוריו ומתפתח ולא רק במישור המקצועי, אלא גם בפן החברתי והאישי. כאשר זה קורה הוא לא ימהר לחפש את המקום הבא שירגש אותו או יאפשר לו לתחושתו לחוות את מלא עוצמתו".

בהרצאה ידבר ברק על הפרקטיקה, על הכלים והעקרונות למעבר מניהול רווחה לניהול חוויה. לדבריו, "כאשר חברה מפתחת לעצמה חווית עובד, היא חייבת להיות מתואמת עם סט הערכים והתרבות הארגונית שלה. התאימות הזאת מקבלת ביטוי ביומיום של העובד ויש לה השלכות על סביבת העבודה של העובד, על מערכת היחסים בין העובדים, ועל נושאים מהותיים נוספים".

כמו כן ידבר ברק בהרצאה על סט הכישורים הנדרש למנהל החוויה בארגון. "על קצה המזלג", הוא מדגיש, "ניתן לומר שמדובר בסט כישורים מאוד רחב הכולל הבנת הצד העסקי של הארגון, הבנה טובה של העולם הפסיכולוגי והסוציולוגי וסט של כישורים הבאים מהעולמות העיצוביים ויצירתיים. כאשר מעצבים חוויה, יש המון מקום למשחק, המצאה ופיתוח. המטרה העיקרית היא לעצב חווית עובד ייחודית, שתהיה במתאם גבוה עם ערכי החברה והתרבות הארגונית שלה. חווית עובד מוצלחת מסייעת להעצים את ערכי החברה והתרבות הארגונית שלה וכמובן משפרת את התוצאות העסקיות.

"בנוסף, אציג את הפלטפורמה והאפליקציה של YourTalents, המאפשרת לנהל את הארגון כקהילה של יוצרים. את הדרך שבה הכלי הזה מרחיב במידה משמעותית את חווית העובד, מאפשר לבנות תרבות ארגונית ייחודית, המבוססת על ערכי החברה ולשפר את המחוברות לארגון באופן הניתן למדידה על פי מדדים מוגדרים".

צור ברק הוא אדריכל בוגר הטכניון, ובעל תואר שני בעיצוב תעשייתי מבצלאל. במשך קרוב ל-15 שנה הוא עסק בפרויקטים בתחום סביבות עבודה ומגורים בסטנדרטים גבוהים. הוא חוקר, את נושא סביבת העבודה העתידית. מתוך התפיסה הזאת הקים את Your Talents יחד עם שותפים נוספים. תוכלו לפגוש אותו בכנס השנתי למשאבי אנוש ב-26.6.17

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה