מפטרים יותר מנכ"ליות מאשר מנכ"לים

מפטרים יותר מנכ"ליות מאשר מנכ"לים

גם אם הצלחת להעפיל לתפקיד הבכיר ביותר בחברה גדולה, הסיכויים שתפוטרי רבים יותר מאשר של גבר. למה? אחת התיאוריות היא "מצוק הזכוכית"

שיתוף
פיטורי עובדת

פיטורי עובדת

במהלך העשור האחרון 38% מהמנכ"ליות מהמין הנשי ב-2,500 החברות הגדולות בעולם נאלצו לסיים את תפקידן, וזאת בניגוד ל-27% מהמנכ"לים הגברים. כך עולה ממחקר חדש של Strategy& (שנקראו קודם Booz & Company).

מדוע זה קורה? אחת התיאוריות שמסבירות את התופעה היא "מצוק הזכוכית". מצוק הזכוכית הוא מושג חדש שמצרף ל"תקרת הזכוכית". נשים שהצליחו לשבור את תקרת הזכוכית עדיין עלולות למצוא את עצמן במעלה הסולם ההיררכי, אך מיקום עלול להיות ראשו של מדרון חלקלק שסיכויי הנפילה ממנו גבוהים. או המילים אחרות: הן מקבלות את המינוי כאשר הארגון במשבר. "לפי זה, נשים ו'מיעוטים תעסוקתיים' אחרים, כמו אנשים בעלי צבע עור שונה, נוטים להתמנות לתפקידים בכירים כאשר החברה זקוקה להצלה," מצוטט ב-PayScale לאוניד ברשידסקי מה-Bloomberg View. "כאשר הנשים הללו נכשלות – ובמשבר הסבירות לכישלון גבוהה יותר – חדרי הישיבות חוזרים למסורת. הם מחליפים את האישה בגבר לבן שיש לו הרבה ניסיון בתעשייה."

ברשידסקי כולל את מריסה מאייר מיאהו!, מג ווייטמן מ-HC ומארי בארה מג'נרל מוטורס בין מינויי מצוק הזכוכית שכן הצליחו לשנות את מצבן של חברות בצרה. במקרה של בארה, לדוגמה, נראה כאילו החלה בעבודתה רק כדי למצוא את עצמה בשימוע בקונגרס האמריקאי שבועות ספורים בלבד לאחר מכן, מעידה על תקלה בעלת פוטנציאל קטלני במתג המתנע.

למנכ"ליות ומנכ"לים רקע שונה

למנהלות בכירות יש עוד כמה דברים במשותף:

• בהשוואה למנכ"לים מהמין הגברי, שברך כלל הייתה להם "ילדות אידיאלית ומוגנת", מנכ"ליות נוטות להיות בעלות רקע מלא תהפוכות, כולל מעברים בין מדינות מרוחקות, מוות של הורה או הורים שחוו בעיות משמעותיות בנישואים, כולל אלימות במשפחה.

• לנשים יש בדרך כלל "ניסיון מקצועי מגוון יותר" מאשר לעמיתיהן הגברים, ולעיתים קרובות הן מגיעות מחוץ לחברה.

• על אף כיסוי תקשורתי שנוטה להדגיש את משאביהן הכספיים ואת העזרה שהן מקבלות במשק הבית, מנכ"ליות נוטות לקחת על עצמן יותר מהמטלות הביתיות.

בואו ללמוד על עתיד הנשים בשוק העבודה בישראל, ביום עיון בנושא נשים פורצות קדימה. לחצו כאן לפרטים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה