על ראש הגנב

על ראש הגנב

דוח חדש של איגוד לשכות המסחר בארה"ב חושף: 3 מכל 4 עובדים מסוגלים לגנוב ממקום העבודה

שיתוף
ניהול עובדים
ניהול עובדים

הבוקר (ד') התפרסם באתר משאבי אנוש Human Resources Journal דוח עדכני של איגוד לשכות המסחר האמריקאי, ממנו עולה ש-3 מתוך 4 עובדים מסוגלים לגנוב מהמעסיק, כשאחד מתוך השלושה יגנוב באופן סדרתי. 80% מקרב העובדים שמסוגלים לגנוב יעשו זאת רק אם ידעו שאין כל סיכוי שיתפסו קרי מה שמונע מהם לגנוב בכל דרך שהיא היא הפחד שהם יתפסו.

המדובר על מגוון סוגים של 'גניבה', כאשר העובד לא מקבל ו/או לא קונה את המוצר או השירות אלא לוקח אותו ממקום העבודה. החל מציוד משרדי, מזון, משקאות, דרך הסחורה שהחברה מייצרת / משווקת, דרך גניבת פטנטים וסודות מסחריים (כולל רשימת לקוחות מבסיס הנתונים של החברה) ועד להונאות כלכליות, 3 מתוך כל 4 עובדים הם 'גנבים בפוטנציה'.

על פי איגוד לשכות המסחר, אנשים נוטים לחשוב על גניבה כעל לקיחת כסף אולם זה לא מסתכם בכך ויותר מזאת – כאשר העובד גונב כסף, קל יותר לאתר את החוסר. הבעיה מתחילה בסוגים של גניבה שעליהם קשה למעסיק לעלות, החל מדיווח כוזב של שעות עבודה והוצאות, כאשר עובדים מוסיפים לעצמם שעות עבודה עודפות או מבקשים החזרים על נסיעות ארוחות ועוד הוצאות שהם כביכול הוצאות לצורך העבודה אך הן למעשה הוצאות אישיות. במקרה הזה, למעסיק קשה מאוד להתחקות אחר 'גניבות קטנות' חד פעמיות או עקביות.

סוג אחר של גניבה, זה של לקיחת ציוד משרדי ובפרט ציוד אלקטרוני, הופך נפוץ יותר עם השנים וגם כאן, המעסיק יתקשה לאתר לא רק את מקור הגניבה אלא את עצם הגניבה.

על פי הדוח, המשק האמריקאי צפוי להפסיד בשנה הקרובה כ-30 ביליון דולר בממוצע בעקבות גניבות סחורה, שירותים, מידע ועד להונאות כלכליות בקרב עובדי החברה. נתון מדאיג נוסף (עבור המעסיקים) הוא שלמעלה מ-75% ממקרי הגניבה במשרד הם תעלומה שלא רק שלא נפתרת אלא היא כלל לא תופעה המוכרת למעסיק.

מהדוח עוד עולה כי עובדי חברה, המקבלים תלושי שכר קבועים כמידי חודש, הם בעלי פוטנציאל גבוהה יותר לגנוב – פי יותר מ-15 – מקבלנים נותני שירות, קבלני משנה ופרילאנסרים למיניהם שעובדים עבור החברה אד-הוק. נתון חמור נוסף שחשוב לתת עליו את הדעת הוא העובדה שאין הבדל בין עובדים זוטרים למנהלים, היחס של 3/4 נשמר גם בדרגים הגבוהים.

איגוד לשכות המסחר קורא למעסיקים לשמור על הקניין שלהם ולנקוט בשורת צעדים שיסייעו בידיהם למנוע או למזער את הסיכון של גניבות עובדים:

– לנסח חוברת נהלים רשמית המבהירה באופן חד וחלק מה אסור ומה מותר לעובדים לעשות. יש להגדיר בצורה משפטית ברורה את הגבולות בכל הקשור לקניין החברה מכל היבט אפשרי.

– להנגיש את פרוטוקול החברה לכל אחד מעובדי החברה ולוודא שהעובדים החדשים כמו גם הוותיקים בקיאים בתקנות.

– לבצע בדיקת רקע לכל מועמד חדש, לא משנה לאיזה תפקיד או איזו דרגה, כדי לוודא שאין לו עבר פלילי או חשד להתנהגות פלילית.

– התקינו מצלמות אבטחה בבניין ותוכנות אבטחה למיניהן במחשבי החברה כדי שניתן יהיה להתחקות אחרי הפעולות של העובדים לצורך בקרה ומעקב.

– כאשר עובד נתפס בגנבה מכל סוג שהו, אל תטלפו במקרה בחשאיות אלא בפומבי כדי שהעובדים יראו שעובד שנתפס בגניבה נענש בחומרה. העונש שיש עמו קלון הוא גורם התרעתי חשוב ביותר. 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה