על המדינה להרחיב את האכיפה בנושא פנסיה

על המדינה להרחיב את האכיפה בנושא פנסיה

המגמה היא מעבר לפנסיה צוברת - תחום בו הציבור בקיא פחות, טען מנכ"ל מנורה מבטחים יהודה בן אסייג בכנס בנושא ביטוח פנסיוני

שיתוף

המגמה הקיימת כיום בתחום הפנסיה היא המעבר לפנסיה צוברת- המשך לתהליך שהחל כבר ב-1992, ציין יהודה בן אסייג, מנכ"ל חברת הביטוח "מנורה מבטחים" בדברים שנשא בכנס "ועדים", שעסק בביטוח פנסיוני. עוד אמר בן אסייג כי הציבור בקיא פחות במסלול פנסיוני זה, זו גם הסיבה שרבים מוצאים עצמם במצב בו סכום הפנסיה אותו צברו אינו מאפשר להם רמת חיים סבירה עם הפרישה לגמלאות.

כרקע להבנת מסלול הפנסיה הצוברת, ראוי לשים לב לתחרות ההולכת וגוברת בין קרנות הפנסיה בדמות סיכונים הולכים וגדלים. סכום הצבירה מגלה רגישות גדולה לתנודות של שוק ההון כאשר רמת הסיכון גבוהה והיא הולכת וגדלה. היבטים אחרים אותם כדאי לזכור בהקשר זה הם חוסר התאמה נכונה של מדיניות השקעות, העדר אפיק פנסיה לחלק מהציבור בישראל והעלייה הצפויה בתוחלת החיים- אלו הם הגורמים המרכזיים לפער בין החיסכון הפנסיוני לסכום הצבירה הנמוך העומד לרשותו של הפורש לגמלאות.
כיצד ניתן להתמודד עם היבטים אלו בבחירה של קרן פנסיה?

[adrotate banner="27"] המפתח הוא בפיזור השקעות תואמי סיכון, כשהמבוטח בגיל צעיר משקיעה הקרן באפיקי השקעות בעלות סיכון גבוה וככל שעולה הגיל – הקרן משקיעה באפיקי השקעות בעלי סיכון נמוך. אופן השקעה כזה מבטיח בחשבון אחרון תשואה גבוהה לחוסך ושומר על ערך כספו.
הצורך בסכום סביר שיעמוד לרשות הפורש מחייבת גם את הגדלת תקרות ההפקדה, זאת באמצעות כמה דרכים: ראשית מדיניות ממשלתית שתיתן הטבות מס לחוסכים בקרנות פנסיה. שנית, האפשרות להעביר כספי פיצויים למסלול של פנסיה צוברת. אפשרות זו מאפשרת קבלת שכר שוטף מקרן הפנסיה במקרה של קבלת פיצויים עקב פיטורין מעבודה, לצד המשך החיסכון בקרן שיבטיח סכום סביר לעת הפרישה בגיל מבוגר.

על המדינה, סבור יהודה בן אסייג, להרחיב את האכיפה בנושא הפנסיה, בין השאר על ידי עידוד הפרשה גם לעצמאים. זאת ועוד, ראוי להטיל מס שלילי כנגד חיסכון פנסיוני כדי להגביר את הרצון לחסוך.
אשר לקרן הפנסיה של מבטחים בראשה עומד בן אסייג: בשל גודלה הקרן נוטה לפזר סיכונים מתוך מגמה להבטיח את ערך הפנסיה, היא מאפשרת בניית מסלול בו רמת הסיכון תהיה גבוהה בגיל הצעיר יותר ותלך ותרד בהדרגה ככול שהחוסך מתקרב לגיל הפנסיה. גם האפשרות הטכנית להפריש את סכומי הפנסיה התרחבו היום ובכלל זה שימוש בכרטיסי אשראי.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה