שיתוף

כמעט כל עובד נקלע בשלב זה או אחר למצב של שחיקה כתוצאה משגרה אפרורית. זוהי אחת הסיבות העיקריות לשיעורי תחלופה גבוהים. עובדים שחשים התחלה של שעמום או שחיקה, או שהם כורעים תחת נטל המשימות המרובות, נשברים עמים רבות ומחפשים את התפקיד הבא.

בחצי השנה הראשונה או אף בשנה הראשונה בעבודה, כמעט כל תפקיד מהווה חידוש מרענן. אלא שלאחר תקופה מסויימת, לאחר שהעובד למד את כל רזי התפקיד והדרכים היעילות ביותר לביצועו, הוא כבר מבצע את תפקידו כמעט מתוך שינה.

יחד עם איבוד העניין בעבודה הולכת ופוחתת המוטיבציה, ויחד איתה יורדים הביצועים ופוחתת התפוקה.

סיבה אחרת לשחיקה היא עומס עבודה רב מדי על עובדים בעלי כישורים יחודיים שנחשבים לעוגנים החשובים של החברה.

עומס העבודה הרב מביא רבים מקרב הטלנטים הבולטים לקחת עבודה הביתה, שעות העבודה מתארכות וגוזלות את רוב שעות היממה, ומכאן קצרה הדרך לשחיקה.

וכאשר השחיקה נמשכת זמן רב מדי, מגיעה הנטישה. נטישת עובד, בעיקר כאשר מדובר בטלנט בולט ומבוקש, משמעה אבדן של הרבה מאוד משאבים שהושקעו בטלנט במהלך תקופת עבודתו בארגון. כמו כן הארגון מאבד הרבה מאוד ידע שעובר יחד עם הטלנט אל החברה הבאה שהוא יעבוד בה.

להלן 3 סימנים שיכולים להעיד על שחיקה של עובד:

1 כאשר העובד נראה מסוגר בעצמו ומחוברותו לארגון, והאכפתיות שלו ממה שקורה בעבודה, פוחתות משמעותית.

2 כאשר העובד מביע כל הזמן תחושות של דאגה וסטרס והמצב מחמיר מיום ליום.

3 כאשר העובד נעדר פתאום לעיתים קרובות, לרבות ימי מחלה, מבקש יותר ימי חופשה בתשלום ממה שנהג עד כה וכו.

לאור העובדה שעומס יתר יוצר שחיקה, ושחיקה פוגעת בפרודוקטיביות ובמוטיבציה של העובד ואף עלולה לגרום לו לנטוש את הארגון, יש חשיבות רבה מאוד לבחינה מחודשת של התרבות ארגונית.

ארגון שרוצה למנוע שחיקה מעובדיו צריך להטמיע תרבות ארגונית שאינה מעודדת עובדים לקחת על עצמם עומס עבודה רב מדי, ואינה מעודדת את העובדים לקחת עבודה הביתה ולהמשיך לעבוד רוב שעות היממה תוך ויתור על חיים אישיים.

אין ספק שרמת פיריון גבוהה היא השאיפה הראשונית ואף הלגיטימית של כל ארגון. אחרי הכול, רוב מקומות העבודה שואפים להגיע לרמה גבוהה מאוד של פיריון ולהשיג את מתחריהם.

אבל ארגון שמאמץ תרבות ארגונית שמעודדת אובססיה בכל הקשור לפרודוקטיביות, עד כדי כך שהארגון מזניח את העובדים שמבצעים את העבודה, ובעיקר את הטלנטים שנוטים לקחת על עצמם יותר עבודה משהם יכולים לעמוד בה, עלול לגלות ששכרו יוצא בהפסדו.

כאשר ארגון דוחף את העובדים שלו מעבר לקצה גבול היכולת שלהם, הוא אמנם מקבל תפוקה גבוהה יותר בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך הוא יוצר לעובדים שלו שחיקה. וכאשר העובדים שחוקים, הפיריון צונח ובד בבד צונחת המוטיבציה.

אחרי הכול, שחיקה של עובדים מגיעה בדרך כלל כאשר התשישות הפיזית והרגשית של העובד – אשר יכולה להיות מושפעת עוד יותר מחוסר תמיכה ומשאבים – מגיעה לשיא מסויים.

יתרה מכך, שחיקה היא דבר מדבק. ברגע שיש תחושה של שחיקה אצל עובדים מסויימים, יש לכך השפעה גם על עובדים בצוותים אחרים. ובסופו של דבר את התוצאות מרגישים הלקוחות, השותפים והספקים של החברה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה