האם חובה על המעסיק למסור לעובד מכתב פיטורים?

האם חובה על המעסיק למסור לעובד מכתב פיטורים?

מה יהיו ההשלכות לאי מסירת מכתב פיטורין לעובד שפוטר?

שיתוף
מסירת מכתב פיטורין

מסירת מכתב פיטורין

פיטוריו של עובד הפכו להיות "פרויקט" לא פשוט עבור ארגון ואף עבור המעסיק הקטן. החובה לקיים שימוע ולנהוג בתום לב ושרת החובות של המעסיק כלפי העובד לאחר הפיטורים, כל אלה מקשים על המעסיק ואף גורמים לארגונים לחשוב פעמיים לפני שהם לוחצים על ההדק. אולם ישנם מעסיקים רבים שבוחרים בדרך הקלה – הם בוחרים לגרום לעובד להתפטר מרצונו או להרגיש שאין לו ברירה אלא להתפטר. ישנם מעסיקים שאומרים לעצמם "כל עוד אני לא מפטר עובד באופן רשמי – הוא לא יכול לבוא אלי בטענות."

האמנם כך?

מכתב פיטורים הוא הדרך המקובלת לפטר עובד והוא משמש ראיה רשמית לכך שתמו יחסי העבודה בין הצדדים. מכתב פיטורים דרוש לעובד בבואו למשרדי ממשלה כגון ביטוח לאומי, לשכת התעסוקה או בבואו לבצע שינויים בקרן הפנסיה או לפדות את דמי הפיטורים שהצטברו ועוד. כאשר מעסיק מפטר עובד הוא מחויב למסור לו מכתב פיטורים. אך מה קורה כשמעביד איננו מוסר לעובד מכתב פיטורים?

האם עובד יכול לטעון שפוטר חרף העובדה שאין בידיו מכתב פיטורים?

התשובה, כפי שהיא באה לידי ביטוי בפסיקה שנתקבלה בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, היא כן. במקרים מסוימים יצליח העובד לטעון כי פוטר (והוא יהיה זכאי לכל התשלומים שמקבל עובד מפוטר) גם באם המעסיק לא הגיש לו מכתב פיטורים רשמי. בית הדין לעבודה בירושלים דן בסוגיה זו במסגרת כתב תביעה שהגישה עוזרת ספר. התובעת, שעבדה במספרה עד שיחסיה עם המעביד הגיעו לכדי כך שעבודתה הופסקה – לא קיבלה ממנו מכתב פיטורים רשמי.

העובדת פנתה לבית הדין לעבודה בדרישה לשכר עבודה, פיצויי פיטורים, דמי הודעה מוקדמת, דמי הבראה ופדיון ימי חופשה, להלן כל מה שמגיע על פי חוק לעובד שפוטר. בעודה טוענת כי היא זכאית לכל הסעדים המגיעים על פי חוק לעובד שפוטר – היא לא הצליחה להציג את "ה"ראיה לכך שפוטרה – קרי היא לא הציגה מכתב פיטורים רשמי היות שמעולם לא קיבלה אחד.

המעסיק טען מנגד שהעובדת התפטרה מרצונה היות שאין מכתב פיטורים. כיצד הוכיחה העובדת כי היא אכן פוטרה חרף העובדה שלא נמסר לה מכתב פיטורים?

העובדת הצליחה להוכיח שהיא עזבה את מקום עבודתה (המספרה) בזמן מריבה עם המעסיק שלה. היא הצליחה להוכיח כי המעסיק צעק עליה, השפיל אותה וגידף אותה אל מול עיני הלקוחות. בית האזורי לעבודה בירושלים פסק כי התנהגות משפילה זו של המעסיק מעידה על כוונה מובהקת לסיים את יחסי העבודה ולכן זה למעשה אקט של פיטורים למרות שלא נמסר לעובד מכתב פיטורים. בית הדין לעבודה פסק כאמור כי העובדת אכן פוטרה מעבודתה ואשר על כן היא זכאית לפיצויי פיטורים, פידיון ימי חופשה ודמי הודעה מוקדמת על פי חוק.

כל מה שמעסיקים צריכים לדעת על סיום יחסי עובד מעביד, ביום עיון שיערך ב-26.5.14. לחצו כאן לפרטים נוספים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה