שיתוף

משברים כלכליים גלובליים, ובעיקר הליך היציאה ממשברים כלכליים מהווים מנוע צמיחה אדיר לשוק הרכישות והמיזוגים.

משבר הקורונה לא רק שאינו שונה בכך אלא שנכון לעכשיו נראה כי בהיבט זה הוא השיג את כל המשברים שקדמו לו והביא איתו גל אדיר של רכישות ומיזוגים בעולם.

אחת הסיבות לתופעה של מיזוגים ורכישות בהיקף נרחב לאחר משברים כלכליים גדולים, נעוצה בכך שחברות שנכנסות למצוקה בעקבות משבר כלכלי גלובלי, שואפות פעמים רבות, להירכש על ידי חברה גדולה יותר.

במקרים אחרים, חברות שנפגעו מהמשבר ופועלות באותם שווקים, בין אם במוצרים משלימים או – במקרים נדירים יותר – מתחרים, מחליטות לשלב ידיים ולחתום על מיזוג ביניהן. 

מיזוגים ורכישות של חברות נועדו לאפשר לשתי החברות השותפות לעסקה להאיץ את הצמיחה של החברה המשותפת, להיכנס לשווקים חדשים, ולפתח מוצרים חדשים המבוססים על הידע והניסיון המשותפים לשתי החברות.

מנתונים שמתפרסמים בתקשורת העולמית עולה, כי בחמשת החודשים הראשונים של 2021 בלבד, זינקה פעילות הרכישות והמיזוגים בעולם לשיא חדש והסתכמה בכמה טריליוני דולרים.  

חשוב לציין, כי עלות הרכישות והמיזוגים היא אסטרונומית ונעה בין עשרות מיליארדי דולרים ליותר מ-100 מיליארד דולר.

אין ספק שמיזוגים ורכישות הם אמצעי חשוב ויעיל להגדלת נתחי שוק וקווי מוצרים. ולמרות זאת, רוב עסקאות המיזוגים והרכישות נכשלות.

אם לוקחים בחשבון את העלויות הגבוהות ואת סיכויי ההצלחה הנמוכים של המיזוגים והרכישות, נראה שיש צורך בהרבה יותר מבדיקת נאותות (במישור הפיננסי והעסקי) כדי לגרום למיזוג או רכישה להצליח.

שם המשחק הוא בדרך כלל התאמת התרבות הארגונית של שני הארגונים השותפים למיזוג או לרכישה.  

כאשר תרבויות ארגוניות שאינן מתאימות זו לזו מנסות ליצור חברה משותפת, ברוב המקרים זה יסתיים בעזיבתם של עובדים רבים, ובמקרים מסויימים בעזיבתם של כל העובדים.

במקרה כזה, הרכישה או המיזוג נכשלים, והעלויות שהושקעו יורדות לטימיון. לדוגמה, חברה שהניהול בה הוא מאוד ריכוזי, רוכשת חברה שהניהול בה מבוזר, והעובדים, מהבכיר עד הזוטר ביותר (בחברה הנרכשת בעלת הניהול המבוזר) , הם בעלי יכולת קבלת החלטות, ודעתם נשמעת ונלקחת בחשבון.

במקרה כזה, הניסיון לכפות ניהול ריכוזי על עובדים שהורגלו להיות עצמאיים ולתרום מהידע והניסיון שלהם לקבלת ההחלטות, יביא לכישלון הרכישה.  

התנגשויות בין תרבות ארגוניות מתרחשות חדשות לבקרים, שכן תרבות ארגונית של כל חברה היא מאוד מורכבת ובעלת שכבות רבות.

לכן, פרט לבדיקת הנאותות (במישור הפיננסי והעסקי) בעת רכישת חברה או מיזוג בין חברות, חשוב מאוד להקדיש הרבה מאוד זמן ומחשבה לדיונים בכל מה שקשור לתרבויות הארגוניות של החברות השותפות לעסקה, ולדרכים לשלב אותן.

ההכנות לקראת מיזוג תרבויות צריכות להתבצע בשלבים שטרם הרכישה. במילים אחרות, המנהלים שמנהלים את המשא ומתן לרכישה, חייבים לוודא מראש שהתרבויות הארגוניות של שתי החברות תואמות זו את זו, גם אם הן לא זהות.

אין ספק שברוב המקרים יהיו פערים בין התרבויות הארגוניות. ואין ספק שלא לא ניתן להתחמק מקשיים בשילוב עובדים של חברה אחת עם מנהגים ותרבות של חברה אחרת.

ובכל זאת, יש חשיבות עליונה לוודא שפערי התרבויות הארגונית נסגרו במידת האפשר, לפני שהמיזוג יוצא לדרך.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה