כיצד ישפיעו ההתפתחות הטכנולוגית והאוטומציה על עולם העבודה העתידי?

כיצד ישפיעו ההתפתחות הטכנולוגית והאוטומציה על עולם העבודה העתידי?

כנס עולם העבודה העתידי יעסוק בהרחבה בנושא זה ויוצגו פתרונות מגוונים

שיתוף
אילנה פחימא

אילנה פחימא

תוצאותיו המדהימות של מחקר שנערך ע"י משרד העבודה והרווחה בגרמניה חשף לאחרונה, כי עד שנת 2030, כוח העבודה הגרמני יכלול 38 מיליון בני אדם (5 מיליון פחות מ- 43 המיליון הנוכחי, ו- 3 מיליון פחות מאשר בשנת 2010).

מחקרים רבים נוספים שנערכו ברחבי העולם מוכיחים, כי מחצית מכלל העבודות יוחלפו בעתיד ע"י רובוטים ותוכנות AI. במקביל, יבנו תפקידים חדשים שיתמכו בהתפתחות הטכנולוגיה.

מחקר שערכה חברת McKinsey האמריקאית, מנתח את שוק העבודה בארה"ב במונחים של פוטנציאל אוטומציה של טכנולוגיות קיימות, והוא מראה כי התחומי העיקריים בהם המשרות יוחלפו ע"י רובוטים הם: איסוף נתונים: 64%, עיבוד נתונים: 69% ועבודה פיזית 78%. משמעות הדבר היא, שמשרות החשיבה, היצירתיות, הניהול, הפיתוח והחדשנות – שמורות לבני האדם.

אין ספק כי לאוטומציה ולדיגיטציה ישנה השפעה ניכרת על עולם העבודה העתידי. כדי להבין את היקף ההשפעה ואת אופי ההתמודדות הנדרש, יש ללמוד תחילה את סוגי ההשפעות.

בכנס עולם העבודה העתידי שיתקיים ב 21 באוקטובר 2018 בכפר המכביה, ידונו בהרחבה נושאים אלו ויועלו פתרונות מגוונים.

אילנה פחימא, יו"ר הכנס, היא מומחית משאבי אנוש בעלת ניסיון גלובלי של מעל 20 שנה בתפקידי משאבי אנוש בכירים בעולמות התעשייה ושירותי הבריאות. היא כיהנה בשנים האחרונות כסמנכ"לית משאבי אנוש של ישראל ושל חטיבת האיכות הגלובלית בחברת טבע תעשיות פרמצבטיות.

פחימא תעביר את הרצאת הפתיחה בכנס העוסקת בכך כי עולם העבודה העתידי כבר כאן. שוחחנו איתה בנושא תכנית הכנס.

כיצד את פוגשת את עולם העבודה העתידי?

"השתנות עולם העבודה הינה מגמה קבועה מזה מאות שנים. בעשורים האחרונים, לאור ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה, האוטומציה והגלובליזציה, אנו חווים השתנות דרמטית בעולם העבודה. החשיפה למידע, הנגישות הגלובאלית וקצב ההשתנות המואץ, משפיעים באופן ניכר על מעסיקים, על תרבות העבודה ומאפייני המועסקים.

ארגונים נדרשים להתייחס למגמה זו כאשר הם בונים את אסטרטגיית משאבי האנוש שלהם, כדי להבטיח מוכנות מלאה לאתגרים העסקיים.

ממשלות, מוסדות ציבוריים וחברות עסקיות, בוחנים ועוסקים בנושא בכל העולם וגם בישראל, קיימת עשייה מרשימה בתחום (דוברי הכנס יציגו פרספקטיבה מעניינת בתחומים מגוונים).

כיצד את רואה את ההשתנות?

"ההשתנות ניכרת בכל הממדים;  גיוס, ניהול כישורים ויכולות, ניהול ביצועים, חווית עובד, מחוברות ושימור עובדים ועוד ועוד… עולמות הניהול והמנהיגות יידרשו אף הם להתאמה לעולם העבודה העתידי ולדורות המועסקים החדשים.

דור המילניום מביא לעולם העבודה מערכת ציפיות וסט כישורים שונים לגמרי. אל מול הסטיגמה הגורסת שהדורות החדשים הינם מפונקים, מנותקים ולא רוצים לעבוד קשה,  אני רואה דור שמביא אל שוק העבודה הזדמנות להתפתחות ושגשוג.

שלושה מתוך ארבעת ילדי נמצאים כבר בשוק העבודה. בשנה האחרונה שוחחתי עם עשרות רבות של צעירים ובני עשרה על עולם העבודה, ומצאתי שראוי וכדאי להקשיב להם.

למדתי כי מדובר בדור שלומד מהר מאוד ומאתגר את גישות החינוך והאקדמיה הקלאסיות. זהו  דור שמורגל לקדם אינטרסים דרך רשתות חברתיות, ומשם מתפתחות המון שותפויות ויזמות עסקית. הם מבינים בשיווק במדיה, מפתחים את המותג האישי שלהם ויודעים למקסם אותו לערך כלכלי הם רואים את עצמם עוסקים בהרבה יותר מתחום אחד, נותנים חשיבות רבה לאחריות חברתית וגיוון בתעסוקה, וכן… הם רוצים איזון בין בית לעבודה

חלקם נמצאים בשוק העבודה ובעסקים כבר בגילאי העשרה. ברור לכולנו שגדל דור עם סט כישורים אחר לגמרי שמביא ערך רב לשוק העבודה".

מהי המשמעות של כל זה מבחינת הארגונים?

"ארגונים יצטרכו לבחון את אסטרטגיית משאבי האנוש שלהם לבחון את מידת התאמתה להשתנות עולם העבודה וליעדים העסקיים.. אלו לכאורה שאלות טריוויאליות, אולם הן מקבלות משנה תוקף כששוק העבודה משתנה כל כך מהר. ארגונים יידרשו לבחון ולהתאים את הפרקטיקות הקלאסיות בעולמות משאבי האנוש והמנהיגות לפתרונות מהירים, טכנולוגיים וחדשניים, המשקפים בצורה טובה יותר את תרבות המועסקים החדשים. התחרות על מועמדים תושפע אף היא ממידת העדכניות והחדשנות של הארגון בעולמות משאבי האנוש, הניהול והמנהיגות".

מה הולך להיות בכנס?

"הכנס יאפשר למשתתפים יום של עצירה והתבוננות על מגמת ההשתנות בשוק העבודה ועל הדרכים להיערכות ארגונית ועסקית.

לצד שיח עמיתים למידה והפרייה הדדית, ניחשף לדוגמאות מרתקת בתחום האוטומציה, נשמע על הצלחות בניהול טרנספורמציה דיגיטלית של משאבי אנוש, נבחן את עולם יחסי העבודה בעולם משתנה, נשמע ממובילי משאבי אנוש על פתרונות מתקדמים שכבר עובדים, נתנסה בתפישות מנהיגות חדשניות ועוד.

הבנת ממדי השינוי והתמקצעות בתחומי עולם העבודה העתידי, מאפשרות לקהילת משאבי האנוש הזדמנות להוביל ארגונים להצלחה עסקית בעולם משתנה. עולם העבודה העתידי כבר כאן".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה