שיתוף

מנהלי משאבי אנוש מצאו דרך יצירתית לבדל את הארגון שלהם עבור העובדים: הטבה חדשה יחסית שהופכת פופולרית יותר ויותר, לא עולה לארגון מאום ובד בבד מגבירה את האטרקטיביות שלו בעיני מועמדים ואת המוטיבציה של העובדים. מדובר במגמה לקיום ירידי דוכנים לטובת עובדים בארגונים, שהולכת ותופסת תאוצה, וכבר הגיעה למגוון רחב של ארגונים וחברות. המשמעות בפועל היא, שאחת לתקופה (אחת לחודש, אחת לחודשיים וכו) נערך במתחם השייך לארגון (או צמוד לו), יריד דוכנים, במסגרתו יכולים העובדים לקנות מגוון רחב מאוד של מוצרים, שירותים, סדנאות ועוד, במחירים נמוכים משמעותית מאלו הנהוגים בשוק הכללי. פרט למחירים הנמוכים, מאפשרים ירידי הדוכנים במקומות העבודה יצירת מפגשים ואינטראקציה בין העובדים.

מנהלי משאבי האנוש אינם צריכים להשקיע זמן בארגון היריד. לשם כך יש בארץ חברות שעוסקות בהפקת ירידי דוכנים, בין השאר למקומות עבודה. למנהלת משאבי האנוש יש בדרך כלל שתי אופציות. אופציה אחת היא להשתמש במפיק שמארגן את כל היריד וכל האספקטים הכרוכים בו, בלי שזה עולה מאום לארגון. האופציה השנייה היא לבחור בעצמה את הספקים, כאשר ניתן לבחור ספקים (בדרך כלל מתוך רשימת הספקים באתר של מפיק או מפיקת היריד), ולפנות אליהם ישירות.

העלות היחידה למעסיק היא הזמן שהעובד מקדיש לקניות (שכן ברוב המקרים היריד נערך במהלך שעות העבודה). בדרך כלל עובדים מקדישים לכך כחצי שעה עד שעה, למעט ירידים שבמהלכם יש הרצאת אורח, שנמשכת כשעתיים. בחלק מהארגונים נערכים הירידים בימי חמישי לאחר שעות העבודה, ועובדים רוכשים מוצרים לקראת סוף השבוע.

לברר פרטים על מפיק הירידים ולקבל המלצות

לפני שפונים למפיק של ירידי דוכנים, כדאי לברר עליו. בקשו המלצות וחוות דעת מארגונים שנוהגים להזמין ירידי דוכנים, רצוי ארגונים מתחום עיסוק דומה לזה שלכם. ודאו שלספק יש אתר אינטרנט פעיל, המפרט את כל סוגי הפעילויות שלו. נסו לברר עם הספקים המופיעים ברשימותיו של המפיק (באתר) אילו מחירים הוא נוהג לגבות מהם תמורת הדוכן.

אם הספק גובה מחירים גבוהים מדי מבעלי הדוכנים, בסופו של דבר בעלי הדוכנים יגבו מחירים גבוהים יותר מהעובדים שלכם. במילים אחרות, חשוב שבעל הדוכן יוכל להרוויח. כל עוד הוא מרוויח, העובדים שלכם יהנו מהוזלות ומוצרים איכותיים. והרי המטרה העיקרית של עריכת יריד הדוכנים היא להנגיש לעובדי הארגון מוצרים איכותיים בהוזלה משמעותית.

יתרונותיהם של ירידי דוכנים

אחד היתרונות המרכזיים של ירידי הדוכנים הנערכים בארגונים, הוא, כאמור, הוזלות משמעותיות של מוצרים איכותיים הנמכרים במהלך היריד, לעומת מחירי מוצרים זהים בחנויות. יתרון נוסף של יריד דוכנים הוא חסכון בזמנם של העובדים. היריד חוסך להם את הצורך לחפש מוצרים, לערוך השוואות מחירים כדי למצוא את המוצר בזול ביותר ולאחר מכן לנסוע כדי לקנות אותו.

ביריד הכול מוגש בחבילה אחת: מוצרים איכותיים ומקוריים במחירים שהינם נמוכים ממחירי השוק. פרט לכך היריד מוציא את העובדים מהשגרה, ומאפשר לקיים הפנינג מרענן.

זהו שירות מועיל לעובדים, כאמור, בלי שזה יעלה לארגון פרוטה, ובלי להשקיע בכך מאמץ ולו מינימלי. כאמור, מפיק הירידים מארגן לא רק את היריד עצמו אלא אף את כל האספקטים הקשורים אליו. הוא מוודא שהמוצרים מקוריים, אמינים ואיכותיים, הוא מתאם מראש עם מנהל (מנהלת) משאבי האנוש אילו מוצרים ימכרו ביריד כדי שכל המוצרים יתאימו לצרכיהם ולטעמם של העובדים, והוא דואג לכך שמחירי המוצרים שנמכרים בירידי הדוכנים שבמקום העבודה, יהיו נמוכים משמעותית ממחיריהם בחנויות.

כמו כן דואג מפיק היריד לכל נושא הבטיחות (כך שהדוכנים לא יחסמו מעברים, שלא יהיו על הרצפה כבלים או אביזרים אחרים שעלולים לגרום למעידה וכו), המפיק לוקח על עצמו את נושא הביטוח של היריד כולל עלויות, הוא דואג לנראות כך שהיריד ייראה מזמין, מכובד ונעים לעין, והוא דואג שיגיע ספק חלופי במקרים של תקלות כשספק מסוים לא מגיע.

ירידי דוכנים במגוון נושאים

מגוון הסוגים והנושאים של ירידי דוכנים הוא גדול ורב, ומנהלי משאבי האנוש יכולים לבחור אילו מוצרים ימכרו בו. הם יכולים לבחור מוצרים יוקרתיים יותר המוגדרים ככאלה ששייכים לפלח השוק העליון, כמו לדוגמה גאדג'טים יקרים וכד, או מוצרים המוגדרים כפלח שוק בינוני ושמחיריהם נמוכים יותר, או פלח שוק המוצרים הזולים. הכול על פי דרישת העובדים ובקשת מנהלי משאבי האנוש.

הרוב המכריע של ירידי הדוכנים נערכים על פי נושאים. יש ירידי מזון בהם נמכרים מוצרי מזון, אוכל מוכן, עוגות, עוגיות, ועוד. יש ירידי תכשיטים, במסגרתם נמכרים תכשיטי זהב, תכשיטי כסף, תכשיטי עור, תכשיטי חרוזים, תכשיטים מעבודת יד ועוד.

בירידי דוכנים המתמקדים במוצרים לבית, נמכרים כלי בית, מצעים, דקורציה לבית, מגוון שעונים (שעוני קיר, שעונים מעוררים וכד), מוצרי חשמל לבית, מוצרי עץ לבית (מדפים, כונניות), מוצרי אחסון לבית, רהיטי גינה, מתקנים לחיות מחמד ועוד.

ביריד דוכנים המיועד להורים ניתן למצוא מוצרים המיועדים לילדים, כמו גם ספרי הדרכה להורים. כחלק מירידי דוכנים להורים ניתן לארגן יריד דוכנים בנושא חזרה לבית הספר. יריד כזה ייערך כשבועיים או שלושה שבועות לפני תחילת הבום הגדול בחנויות לקראת החזרה לבית הספר.

ביריד לקראת החזרה לבית הספר ימכרו מכשירי כתיבה, ספרים, מחברות ומגוון גדול נוסף של מוצרים הקשורים לבית הספר. יריד החזרה לבית הספר יאפשר להורים לא רק להימנע מהדוחק והתורים שיהיו בחנויות בעת הבום הגדול כשבוע לפני תחילת שנת הלימודים, אלא אף לרכוש את כל המוצרים בהוזלה ניכרת לעומת המוצרים שימכרו בחנויות לקראת סוף החופש הגדול. מאחר שיריד כזה נערך בחופשת הקיץ, ניתן לערוך בו גם פעילויות לילדים המגיעים עם ההורים לעבודה.

יש חברות, ובראשון חברות הייטק, שמזמינות ירידי דוכנים בהם נמכרים מוצרי אלקטרוניקה וגאדג'טים. בירידים כאלה ניתן לרכוש מגון גדול של אביזרים לסלולר, למחשבים ניידים, לרשת המחשבים הביתית ואפילו אפליקציות ייחודיות.

קונספט מסוג אחר הוא ירידי דוכנים לחגים ולימים מיוחדים. במסגרת יריד דוכנים כזה יימכרו בעיקר מתנות שהעובדים מעוניינים להביא ליקיריהם לחג (או אף לעצמם). ניתן למכור ביריד שכזה מתנות לגברים, מתנות לנשים, מתנות לילדים ומתנות לכלל המשפחה (החל בכלי בית ומצעים, וכלה במגוון רחב של שוקולדים, עציצים וסידורי פרחים, בין אם פרחים אמיתיים או מגוון פרחים מלאכותיים). כמו כן ניתן למכור בירידים אלה כרטיסי ברכה.

בירידי מתנות שנערכים לקראת חגים מסויימים, ניתן למצוא מתנות שהן ייחודיות לחג הרלוונטי. יתר על כן, בירידים אלה ניתן לבקש מהמפיק שיגיעו דוכנים שמציעים גם מתנות לימי הולדת, ימי נישואין, בר\בת מצווה וכו.

יש ירידי דוכנים המיועדים לימים מיוחדים בשנה ונערכים במהלכם או לקראתם. בראש רשימת הירידים הלו ניתן למצוא את יריד יום האישה ויריד יום האם. בשני ירידים אלה ניתן למצוא הרבה תכשיטים מכל הסוגים, מוצרי בישום, איפור, טיפוח (קרמים, מסיכות פנים וסרומים למיניהם) וכן מגוון סבונים ריחניים יוקרתיים, שמנים אתריים, בקבוקי שמפו מיוחדים ויוקרתיים, מסיכות לשיער ועוד. אל אלה מצטרפים יריד יום האהבה בקיץ, יריד ולנטיין-דיי בחורף, ועוד מגוון ירידי דוכנים המיועדים לימים מיוחדים.

עונות השנה, בריאות, וגלרייה

סוג נוסף של ירידי קונספט הוא ירידי דוכנים המתמקדים בעונות השנה. בירידי החורף, למשל, נמכרים מוצרים המתאימים לחורף, בהם קומקומים, סדינים חשמליים, מפזרי חום ותנורי חימום אחרים, תנורי אמבטיה, שמיכות חמות ועוד. בירידי הקיץ נמכרים בדרך כלל בגדי ים להורים ולילדים, בגדי קיץ, חבילות נופש מוזלות ועוד.

בירידי דוכנים המבוססים על קונספט של יריד בריאות, ניתן למצוא מגוון רחב של מוצרי אורתופדיה, כרטיסים מוזלים לסדנאות הקשורות לבריאות (אכילה נכונה, הפסקת עישון, איך לעשות כושר בצורה נכונה ויעילה בלי לצאת מהבית ועוד). כמו כן ניתן למצוא בירידי בריאות גם כרטיסים לחוגי ספורט ייחודיים בהוזלה, מגוון מכשירי כושר (מזרוני התעמלות, משקולות, גלילים להתעמלות על הקרקע, חישוקים ועוד).

סוג שונה של יריד לעובדים הוא גלריית תמונות. יריד מסוג זה נערך במהלך תקופה המתפרסת על פני כחודש או כמה שבועות. במהלך תקופה זו, תלויות על קירות החברה תמונות המיועדות למכירה (כמו בגלריה). תמונות שעובדים מעוניינים לרכוש אותן מסומנות בפתקים המיועדים לכך ובסוף התקופה נערכת המכירה. ניתן גם לבצע מכירה פומבית בסוף התקופה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. חבל שאתם מעלים כתבה שיווקית שכל מטרתה לקדם את חברות ההפקה …שגוזרים קופונים על חשבון בעלי הדוכנים… לארגון לא עולה כלום… אבל להם זה עולה.
    לא מספיק להיות אטרקטיבים לעובדים… תהיו אטרקטיבים לחברה society ולא רק ל company
    לא עדיף לקצר את השרשרת? ולאפשר לחקלאים/אמניםיוצרים/יבואנים קטנים להגיע ישירות?

השאר תגובה