שיתוף

בין ההבדלים הרבים שמאפיינים את בני דור המילניום ודור ה-Z לעומת דורות קודמים בשוק העבודה, בולטות תכונות היזמות של העובדים הצעירים והנטייה לעבור ממקום למקום בתוך פרקי זמן קצרים.

אם בעבר שאפו העובדים לצבור ותק וקביעות במקום העבודה, והיתה חשיבות לנאמנות למקום העבודה, הרי שעובדים צעירים בימים אלה נוטים לא רק לעבור ממקום עבודה אחד לאחר בתוך כשנתיים עד ארבע שנים מתוך תחושת מיצוי, אלא הם גם נוטים להפוך לפרילנסרים.

המשמעות של עובד שכיר שמוותר על שורה אינסופית של הטבות וזכויות סוציאליות לטובת המדבר הצחיח של סטטוס הפרילנסר היא לא רק החופש לעבוד מכל מקום בכל עת.

המשמעות האמיתית היא, צורך אמיתי בעבודה עצמאית, ביזמות ובכושר המצאה וחדשנות.

לכן, המפתח לשימור עובדים אלה לפני שהם נוטשים את הארגון ופונים לדרך עצמאית, או אל המתחרים, היא לאפשר להם לעבוד בצורה עצמאית ככל האפשר בתוך הארגון (כשכירים) ולהעניק להם פלטפורמה אמיתית שתשמש קרקע פורייה ליוזמות של עובדים אלה ולצורך שלהם להמציא ולחדש.

יזמות היא הרצון, המוטיבציה והכישרון של עובד להגות רעיונות חדשניים למוצרים או שירותים חדשים שיקדמו את החברה בה הם עובדים.

עובדים יזמיים הם עובדים שחשים בכל עת צורך לחפש הזדמנויות חדשות להוצאת היוזמות שלהם לפועל, להמציא רעיונות חדשים, לממש את התושייה שלהם ולהיות מסוגלים להפוך את הרעיונות שלהם למוצרים או שירותים חדשניים.

אלא שכל התכונות החיוביות הללו מגיעות עם מאפיין נוסף שמרתיע ארגונים רבים: לקיחת הסיכון. בכל פעם שנוקטים יוזמה חדשה יש בה סיכון מסויים.

יש לא מעט ארגונים שנרתעים מהסיכונים. התוצאה היא שבמקרים רבים לא מתקיימת תרבות ארגונית שמעודדת יזמות וחדשנות, דבר שמדכא את המוטיבציה של עובדים יזמיים.

חשוב לזכור שנושא היזמות הוא לא רק צורך של העובדים היזמיים. זהו גם צורך חיוני של כל ארגון. חברה שרוצה להציג צמיחה על פני זמן בשוק המאוד תחרותי, זקוקה ליוזמות של העובדים.

ההנהלה הבכירה לא יכולה להתחרות לבדה בחדשנות של המתחרים ואינה יכולה ליצור בכוחות עצמה את ביסוסה של החברה בשורה הראשונה של החברות בתחום העיסוק שלה. היא זקוקה לשם כך לעובדים יזמיים וחדשניים.

המשמעות המעשית של עידוד ליזמות היא, שהארגון יהיה מוכן לקחת על עצמו את הסיכון, גם במחיר של כשלון של חלק מהיוזמות.

בנוסף, עידוד ליזמות משמעו שעובדים בכל הרמות ותחומי הפעילות יכולים להעלות רעיונות למוצרים ושירותים חדשים, והארגון יקדיש משאבים למימושם.

בשורה התחתונה, עידוד העובדים לנקוט גישה יוזמת, מגביר במידה רבה את המוטיבציה של העובדים ואת תחושת המחוברות שלהם לארגון, מאפשר לשמר אותם לאורך זמן, ובה בעץ, מאפשר לארגון להיות תחרותי ולהציג שיעורי צמיחה גבוהים יותר מהמתחרים.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה